Overslaan naar hoofdinhoud

Aanbevolen voor jou

F1-update: Max Verstappen verrast met tweede startplek in Monaco, waarom viel Ferrari tegen?

Formule 1
GP van Monaco
F1-update: Max Verstappen verrast met tweede startplek in Monaco, waarom viel Ferrari tegen?

Waarom Norris al rekening hield met 'reality check' in Monaco

Formule 1
GP van Monaco
Waarom Norris al rekening hield met 'reality check' in Monaco

Alonso haalt opnieuw uit: "Praten nu al over 2030, dat zegt alles"

Formule 1
GP van Monaco
Alonso haalt opnieuw uit: "Praten nu al over 2030, dat zegt alles"

Leclerc wijst naar nieuw Ferrari-probleem: "Hebben een oplossing"

Formule 1
GP van Monaco
Leclerc wijst naar nieuw Ferrari-probleem: "Hebben een oplossing"

McLaren grijpt terug op oude vleugel, maar Piastri ziet kernprobleem

Formule 1
GP van Monaco
McLaren grijpt terug op oude vleugel, maar Piastri ziet kernprobleem

Verstappen na sterke F1-kwalificatie: "Ik voelde me eindelijk weer mezelf in de auto"

Formule 1
GP van Monaco
Verstappen na sterke F1-kwalificatie: "Ik voelde me eindelijk weer mezelf in de auto"

Hamilton begrijpt niet waarom Ferrari tempo verloor in Monaco

Formule 1
GP van Monaco
Hamilton begrijpt niet waarom Ferrari tempo verloor in Monaco

Wolff waarschuwt Antonelli voor Verstappen: "Maak je zo breed als een autobus"

Formule 1
GP van Monaco
Wolff waarschuwt Antonelli voor Verstappen: "Maak je zo breed als een autobus"
Breaking news

"McLaren heeft een revolutie nodig om Alonso te behouden", aldus Briatore

Flavio Briatore stelt dat er heel wat moet veranderen bij McLaren wil het team Fernando Alonso kunnen behouden. Een revolutie is ook noodzakelijk voor de toekomst van het team, stelt de Italiaan.

Fernando Alonso, McLaren
President van Azerbeidzjan Ilham Aliyev en zijn vrouw Mehriban Aliyeva, Flavio Briatore
Danny Sullivan, FIA Steward, Flavio Briatore
Fernando Alonso, McLaren MCL32
Fernando Alonso, McLaren MCL32
Fernando Alonso, McLaren MCL32
Fernando Alonso, McLaren MCL32
Fernando Alonso, McLaren, praat met zijn engineer
Fernando Alonso, McLaren

De toekomst van Alonso is vooralsnog zeer onduidelijk. De tweevoudig wereldkampioen voelt zich goed bij McLaren maar het Britse team kan vanwege de ondermaats presterende Honda-motor niet meedoen om de hoofdprijzen. Alonso wordt al geruime tijd genoemd bij andere topteams als Mercedes en Ferrari. Briatore, nog altijd onderdeel van het management van de Spanjaard, zorgde in Azerbeidzjan voor ophef door een foto op internet te plaatsen waarop hij te zien was tijdens een diner met Mercedes-bazen Toto Wolff en Niki Lauda.   

“Op dit moment hebben we een contract met McLaren en totdat dat afloopt, moeten we dat contract respecteren”, zei Briatore in een exclusief interview met Motorsport.coms digitale magazine GP Gazette. “Om eerlijk te zijn weten we nog niet hoe de toekomst eruit ziet. We zien later wel wat er gaat gebeuren. Fernando is een beetje als Messi. Hij is nog altijd de beste. Wat als Messi geen club heeft waar hij naartoe zou kunnen? Helaas zijn er in de Formule 1 slechts één of twee teams die races kunnen winnen. In mijn tijd waren dat er nog drie of vier. Fernando reed voor mijn team, met hem konden we het verschil maken en daardoor wonnen we de titel. Dat mogen we niet vergeten: dat we met Renault het wereldkampioenschap wonnen doordat Fernando het verschil maakte.”

Briatore sloot een langer verblijf bij McLaren niet uit, mits McLaren over een competitief pakket beschikt: “Je wilt ook niet overstappen naar een ander team waar je geen kans hebt op de zege. Dat hebben we nu al gedaan. We zullen zien wat er bij McLaren gaat gebeuren. Het management van het team werkt hard om de situatie te verbeteren. We zullen zien. Als McLaren competitief kan zijn… Fernando voelt zich hier echt goed. Het team heeft goed met ons samengewerkt tijdens de Indy, dat waarderen we zeer. Maar voor de zomerstop moet er iets gebeuren. Een coureur moet voor een team rijden dat in elk geval in staat is om mee te doen om het podium. Het is frustrerend wanneer je aan de race begint en niet weet of je auto het twintig, dertig of veertig ronden volhoudt. Dat is lastig. We proberen samen met het management van McLaren een oplossing te vinden. Het is niet leuk om McLaren in deze situatie te zien. Er moet een revolutie plaatsvinden. Niet alleen voor Fernando, ook voor de medewerkers. Het is een geweldig team met een grote naam, zonde om hen in deze positie te zien verkeren.”

Alonso nog altijd immens populair

Volgens de Italiaan was het sterke optreden van Alonso in de Indy 500 het bewijs van de kwaliteit van de tweevoudig wereldkampioen: “We moeten afwachten wat er de komende twee maanden gaat gebeuren. Volgend jaar zal er veel verschuiven want alle contracten lopen af. Fernando is nog jong en gemotiveerd. We analyseren regelmatig de populariteit van Fernando. Na de Indy 500 is Amerika het derde land waar Fernando de meest populaire rijder is, na Brazilië en Spanje. Wat betekent dat? Hij heeft in Indianapolis bewezen dat hij een verschrikkelijk goede rijder is. Daar heeft hij laten zien waartoe hij in staat is met een goede wagen.”

Met medewerking van onze Formule 1-verslaggever Adam Cooper

Net binnen

Vorig artikel Hamilton over achterstand op Vettel: "Hoe groter het gat, hoe hoger de druk"
Volgend artikel Haas: Tests Giovinazzi niet schadelijk voor kampioenschap

Beste reacties