Overslaan naar hoofdinhoud

Aanbevolen voor jou

F1-update: Max Verstappen verrast met tweede startplek in Monaco, waarom viel Ferrari tegen?

Formule 1
GP van Monaco
F1-update: Max Verstappen verrast met tweede startplek in Monaco, waarom viel Ferrari tegen?

Waarom Norris al rekening hield met 'reality check' in Monaco

Formule 1
GP van Monaco
Waarom Norris al rekening hield met 'reality check' in Monaco

Alonso haalt opnieuw uit: "Praten nu al over 2030, dat zegt alles"

Formule 1
GP van Monaco
Alonso haalt opnieuw uit: "Praten nu al over 2030, dat zegt alles"

Leclerc wijst naar nieuw Ferrari-probleem: "Hebben een oplossing"

Formule 1
GP van Monaco
Leclerc wijst naar nieuw Ferrari-probleem: "Hebben een oplossing"

McLaren grijpt terug op oude vleugel, maar Piastri ziet kernprobleem

Formule 1
GP van Monaco
McLaren grijpt terug op oude vleugel, maar Piastri ziet kernprobleem

Verstappen na sterke F1-kwalificatie: "Ik voelde me eindelijk weer mezelf in de auto"

Formule 1
GP van Monaco
Verstappen na sterke F1-kwalificatie: "Ik voelde me eindelijk weer mezelf in de auto"

Hamilton begrijpt niet waarom Ferrari tempo verloor in Monaco

Formule 1
GP van Monaco
Hamilton begrijpt niet waarom Ferrari tempo verloor in Monaco

Wolff waarschuwt Antonelli voor Verstappen: "Maak je zo breed als een autobus"

Formule 1
GP van Monaco
Wolff waarschuwt Antonelli voor Verstappen: "Maak je zo breed als een autobus"
Breaking news

Ex-McLaren-teambaas Whitmarsh keert in dienst van FIA terug in F1

Voormalig McLaren-teambaas Martin Whitmarsh keert terug in de Formule 1. Whitmarsh zal een adviserende rol innemen bij de FIA, zo kan Motorsport.com onthullen.

Martin Whitmarsh, McLaren Mercedes

Whitmarsh verliet de Formule 1 in 2014 nadat hij in 2013 als CEO bij McLaren moest vertrekken nadat Ron Dennis de controle over het team weer overnam. Sindsdien was hij actief als CEO van het Land Rover BAR America's Cup-zeilteam. Aan het eind van vorig jaar stopte hij in die positie en keerde terug in de autosport. In november werd Whitmarsh gepresenteerd als lid van de adviescommissie van de Formule E waar Alain Prost voorzitter van is.

Nu gaat Whitmarsh bij de FIA aan de slag om effectieve kostenbesparende maatregelen voor de Formule 1 in te stellen, waaronder de mogelijke invoering van een kostenplafond. Zijn ervaring als teambaas en voorzitter van de FOTA tussen 2010 en 2012 zorgen dat Whitmarsh de juiste man is om maatregelen rond financiële controle voor zijn rekening te nemen. FIA F1-woordvoerder Matteo Bonciani bevestigde: “Whitmarsh heeft een uitnodiging geaccepteerd om op tijdelijke basis aan de slag te gaan bij de FIA om financiële reglementen voor een eerlijke en duurzame competitie in F1 op te zetten.”

Verdere details over het aanstellen van Whitmarsh en de details rond zijn taken worden duidelijk tijdens de bijeenkomst van de Strategy Group komende donderdag.

Onvoorziene omstandigheden

In 2013, toen F1 ook plannen maakte voor een budgetplafond, zei Whitmarsh dat een systeem alleen zou werken als alle teams daar aan bij zouden dragen. Destijds speelde een argument als de nivellering van de competitie niet zo'n grote rol. Zijn kennis van potentiële valkuilen en voorwaarden kunnen de FIA helpen om een dergelijke overeenkomst met de teams te sluiten. “Als we het willen doen [het introduceren van een budgetplafond], hebben we een manier, maar een minderheid zal altijd opportunistisch zijn of het proces proberen te verstoren”, zei Whitmarsh destijds in gesprek met Autosport. “Onvoorziene consequenties en veranderingen komen in dat soort situaties snel voor. Het is mogelijk, maar de wil moet er zijn.”

Liberty Media, de nieuwe eigenaar van de Formule 1, heeft duidelijk gemaakt dat het in samenwerking met de FIA een systeem wil introduceren waarmee kosten in de sport onder controle gehouden kunnen worden in de komende jaren. De basis van het concept werd vorig jaar aan de teams gepresenteerd, verdere besprekingen met de individuele teams hebben in de voorbije weken plaatsgevonden om de plannen concreet te maken. Teams en vertegenwoordigers van Liberty gaan donderdag weer om tafel tijdens de bijeenkomst van de F1 Strategy Group waar gesproken zal worden over toekomstige reglementen. Een van die zaken zijn onder andere de nieuwe motorreglementen voor 2021.

Via Formule 1-verslaggever Jonathan Noble

Net binnen

Vorig artikel Frijns: "Vertrek uit de Formule 1 was de juiste beslissing"
Volgend artikel Legendarische races: De Grand Prix van Engeland in 1987

Beste reacties