Overslaan naar hoofdinhoud

Aanbevolen voor jou

Toyota demonstreert waterstofprototype tijdens Le Mans-weekend

WEC
24 uur van Le Mans
Toyota demonstreert waterstofprototype tijdens Le Mans-weekend

Van nieuwe rug tot eerste rij: Wat zit er achter Max Verstappens snelheid in Monaco?

Formule 1
GP van Monaco
Van nieuwe rug tot eerste rij: Wat zit er achter Max Verstappens snelheid in Monaco?

Van fictie tot mijlpaal: McLaren's lange weg naar GP nummer 1000

Uitgelicht
Formule 1
Uitgelicht
GP van Monaco
Van fictie tot mijlpaal: McLaren's lange weg naar GP nummer 1000

F1 Monaco 2026: Hoe laat begint de race vandaag?

Formule 1
GP van Monaco
F1 Monaco 2026: Hoe laat begint de race vandaag?

F1-update: Max Verstappen verrast met tweede startplek in Monaco, waarom viel Ferrari tegen?

Formule 1
GP van Monaco
F1-update: Max Verstappen verrast met tweede startplek in Monaco, waarom viel Ferrari tegen?

Waarom Norris al rekening hield met 'reality check' in Monaco

Formule 1
GP van Monaco
Waarom Norris al rekening hield met 'reality check' in Monaco

Alonso haalt opnieuw uit: "Praten nu al over 2030, dat zegt alles"

Formule 1
GP van Monaco
Alonso haalt opnieuw uit: "Praten nu al over 2030, dat zegt alles"

Leclerc wijst naar nieuw Ferrari-probleem: "Hebben een oplossing"

Formule 1
GP van Monaco
Leclerc wijst naar nieuw Ferrari-probleem: "Hebben een oplossing"

Max Verstappen reageert op Norris na frustratie in Singapore: "Dat zou ik ook zeggen"

Max Verstappen zag aan de deltatijden op zijn stuur dat hij dicht bij pole-position was gekomen in Singapore. Op de vraag of hij Lando Norris op enig moment nog terugpakt, lacht hij: "Ik weet het niet..."

Max Verstappen, Red Bull Racing

Foto: Zak Mauger / LAT Images via Getty Images

Voor Max Verstappen en Red Bull Racing is de Formule 1-kwalificatie in Singapore goed - en gezien de recente historie misschien zelfs verrassend goed - verlopen. Net zoals vorig jaar greep de Nederlander de tweede startplek onder het kunstlicht, al is het gevoel nu anders. Red Bull heeft stappen gezet en die bevestiging komt dit weekend ook op een high-downforce circuit. Alhoewel dat in essentie goed nieuws is, was er na afloop - zeker na het uitstappen - ook frustratie zichtbaar bij Verstappen. Het hangt samen met het moment dat Lando Norris hem in zijn optiek in de weg zat tijdens de slotfase van Q3. Het ging logischerwijs niet om blokkeren, maar in Verstappens optiek om het al dan niet bewust creëren van vuile lucht door langzaam enkele seconden voor de Red Bull te rijden.

Het effect van vuile lucht

"Het zat er heel dicht tegenaan", reageert Verstappen op de vraag of pole anders mogelijk was geweest. "Die eerste ronde van George was heel sterk, maar de potentie zat er bij ons zeker in. Dat zag ik natuurlijk ook al op mijn stuurtje in die tweede ronde", duidt hij op de deltatijden die een coureur kan zien. "Vooral in Q3 kun je het jezelf niet veroorloven dat er een auto zo dicht voor je rijdt. Iedereen laat acht seconden vallen, minimaal. Met zoveel downforce wil je totaal niemand voor je hebben. Ik weet niet precies wat daar gebeurde, maar het zag er een beetje onnodig uit om zo langzaam naar binnen te rijden."

Een straf voor de veroorzaker is logischerwijs niet aan de orde, al maakt Verstappen duidelijk er wel degelijk last van te hebben gehad. "Je kunt niet zeggen dat hij je ophoudt, want dat is natuurlijk niet zo. Hij blokt je niet. Maar deze auto's zijn zo gevoelig voor turbulentie en vuile lucht, dat wil je in de kwalificatie totaal niet. Het is een beetje een ongeschreven regel dat je zoiets niet doet." Waar Verstappen stelt dat Norris twee seconden voor hem zat op het bewuste moment, is het effect van vuile lucht volgens hem nog bij een veel grotere marge te merken. "We willen niet binnen zes à zeven seconden van een auto voor ons zitten. Zeker niet", verduidelijkt Verstappen na een vraag van Motorsport.com.

Norris benadrukte dat Red Bull 'altijd iets te klagen heeft' en vond zelf dat het behoorlijk meeviel, waarop Verstappen lacht: "Tja, dat zou ik ook zeggen als ik hem was..." Gevraagd of de regerend wereldkampioen Norris nog op enig moment nog terug wil pakken, laat hij met een glimlach een kleine stilte vallen: "Ik weet het niet..." Opgemerkt dat Verstappen het antwoord eigenlijk al via de boordradio heeft gegeven, vervolgt hij: "Ja." Via de boordradio liet Verstappen weten dat dit moment 'zal worden onthouden'.

Zit Verstappen in het hoofd van de McLaren-coureurs?

Dat het tegenwoordig weer meer over dergelijke details gaat, zegt in essentie veel over de opmars van Red Bull. Het geeft aan dat Verstappen weer meer een factor van belang is geworden in de titelstrijd. Mentale spelletjes - bijvoorbeeld of Verstappen in het hoofd van de McLaren-coureurs kan kruipen - daar wil de Limburger naar eigen zeggen echter niet aan meedoen. "Dat boeit mij toch helemaal niet. Ik leef gewoon mijn leven en ik doe mijn eigen ding hier op het circuit. Daarna ga ik lekker naar huis en weer andere dingen doen. Als anderen met mij in hun hoofd zitten, dan is dat hun probleem."

Het voornaamste is dat Red Bull op een normaliter lastiger circuit weer serieus mee kan doen om de prijzen. "Natuurlijk was dat moment niet ideaal en natuurlijk sta ik liever op pole, maar uiteindelijk staan we nog altijd tweede. Dat is voor ons een goed resultaat op dit circuit, zeker als je kijkt naar de manier waarop we nu tweede staan. We waren enorm competitief en dat is natuurlijk heel belangrijk voor mij."

Lees meer:

Net binnen

Vorig artikel Piastri: "Derde in kwalificatie komt niet als totale verrassing"
Volgend artikel Russell over pole in Singapore: "Had hier zelf nooit op gewed"

Beste reacties