Overslaan naar hoofdinhoud

Aanbevolen voor jou

Wolff verklaart Mercedes-blunder achter Russells strafchaos

Formule 1
GP van Monaco
Wolff verklaart Mercedes-blunder achter Russells strafchaos

Aprilia: "We zagen er dom uit door startcrash in MotoGP Hongarije"

MotoGP
GP van Hongarije
Aprilia: "We zagen er dom uit door startcrash in MotoGP Hongarije"

Brembo verrast door kritiek Leclerc: "Te vroeg voor conclusies"

Formule 1
GP van Monaco
Brembo verrast door kritiek Leclerc: "Te vroeg voor conclusies"

Norris blijft ondanks nieuwe uitvalbeurt geloven in F1-titel 2026

Formule 1
GP van Monaco
Norris blijft ondanks nieuwe uitvalbeurt geloven in F1-titel 2026

Winnaars en verliezers van de chaotische Grand Prix van Monaco

Formule 1
GP van Monaco
Winnaars en verliezers van de chaotische Grand Prix van Monaco

MotoGP vergroot ruimte tussen startrijen vanaf Duitse Grand Prix

MotoGP
MotoGP vergroot ruimte tussen startrijen vanaf Duitse Grand Prix

Ferrari verklaart opmerkelijke strategie Leclerc tijdens GP Monaco

Formule 1
GP van Monaco
Ferrari verklaart opmerkelijke strategie Leclerc tijdens GP Monaco

Wie het slechtst heeft geslapen na MotoGP Hongarije: Franco Morbidelli

MotoGP
GP van Hongarije
Wie het slechtst heeft geslapen na MotoGP Hongarije: Franco Morbidelli

Max Verstappen na moeizame sprintkwalificatie: "Voeten vlogen van pedalen"

Max Verstappen kende een lastige sprintkwalificatie in Canada. De Red Bull-coureur klaagde over het rijgedrag van zijn RB22 en eindigde slechts als zevende.

Max Verstappen, Red Bull Racing

Foto: Sam Bagnall / Sutton Images via Getty Images

Max Verstappen heeft na afloop van de sprintkwalificatie in Canada tekst en uitleg gegeven over zijn teleurstellende zevende plaats. De Nederlander, die twee weken geleden nog een bemoedigend weekend kende in Miami, kampte op het Circuit Gilles Villeneuve met een lastig bestuurbare Red Bull RB22 en maakte duidelijk dat vooral het gedrag van de auto over de hobbels voor grote problemen zorgde.

Lees ook:

Verstappen wist zich tijdens SQ2 nog maar net te plaatsen voor het laatste deel van de sprintkwalificatie en kwam daarin uiteindelijk niet verder dan de zevende startplek voor de sprintrace. Terwijl Mercedes met George Russell en Andrea Kimi Antonelli de volledige eerste startrij opeiste, moest Verstappen toezien hoe ook beide McLaren- en Ferrari-coureurs sneller waren.

Na afloop vertelde Verstappen dat hij tijdens de sprintkwalificatie direct voelde dat er iets niet klopte met de auto. "Ik ben niet verrast", reageerde de viervoudig wereldkampioen bij Sky Sports, toen hem werd gevraagd of hij teleurgesteld was dat Mercedes, McLaren en Ferrari gedurende de kwalificatie meer snelheid leken te vinden dan Red Bull. "Mijn gevoel in de auto was gewoon niet goed. Ik worstelde enorm met het gedrag van de auto."

Max Verstappen was op vrijdag niet tevreden over zijn Red Bull F1-auto.

Max Verstappen was op vrijdag niet tevreden over zijn Red Bull F1-auto.

Foto door: Guido De Bortoli / LAT Images via Getty Images

Vooral op de hobbels leverde dat grote problemen op. "Over alle hobbels kon ik mijn voet niet goed op het gaspedaal houden", legde Verstappen uit. "Mijn voeten vlogen zelfs van de pedalen af. Dat maakte het heel moeilijk om constant te zijn. Dat moeten we gaan onderzoeken."

De Nederlander maakte daarnaast duidelijk dat Red Bull tussen de vrije training en de sprintkwalificatie nauwelijks vooruitgang heeft geboekt. Op de vraag of het team nog een stap had gezet richting de kwalificatie, antwoordde Verstappen resoluut: "Nee, niet echt. Dat was niet geweldig."

Vanwege het parc fermé-reglement zat Verstappen voor de sprintkwalificatie grotendeels vast aan de gekozen afstelling. Hij hoopt niettemin dat Red Bull de oorzaak van de problemen snel weet te achterhalen met het oog op de rest van het weekend.

"Er zijn nog wel wat dingen die we moeten begrijpen", zei Verstappen. "Hopelijk kunnen we dat voor de kwalificatie [voor de Grand Prix] beter voor elkaar krijgen." Hoe lastig de rest van het weekend in Canada gaat worden, durfde Verstappen nog niet te voorspellen. "Dat weet ik niet", besloot hij. "We zullen zien."

Lees ook:

Net binnen

Vorig artikel Russell na sprintpole in Canada: "Nooit aan mezelf getwijfeld"
Volgend artikel F1 Canada 2026: Hoe laat, zenders en waar live kijken

Beste reacties