Max Verstappen kraakt C6-band van Pirelli: "Die moeten ze lekker thuis laten"
Max Verstappen stelt dat hij het gesprek met Pirelli wil aangaan over de C6-band. De zachtste compound werkt volgens de Red Bull-coureur nergens en kan beter helemaal niet meer worden gebruikt in F1.
Foto: Joe Portlock / LAT Images via Getty Images
Max Verstappen heeft zaterdag pole gepakt voor de Grand Prix van Azerbeidzjan door 1.41.117 te klokken op softs, maar de regerend wereldkampioen wilde die compound eigenlijk helemaal niet gebruiken. De Nederlander gaf de voorkeur aan mediums, waar ook de hele weekendopzet van Red Bull op was gericht. Voorafgaand aan de kwalificatie had Verstappen nog geen enkele ronde op mediums gereden, om die setjes allemaal te bewaren tot de kwalificatie en de race. Door de vele rode vlaggen werd Verstappen - zoals vele andere coureurs - in de slotfase echter alsnog gedwongen om naar de softs te grijpen.
"Op het einde kon ik niet eens de band gebruiken die ik eigenlijk zou willen, omdat we al te veel rondjes op de mediums hadden gereden. De enige optie was een nieuwe soft, maar die band is langzamer", vertelde Verstappen tijdens de Nederlandse mediasessie in de paddock. Gevraagd of de C6-compound over de gehele ronde slechter was of alleen in bepaalde gedeelten van het circuit, vervolgde de polesitter: "Nee, gewoon vanaf het begin van de ronde al. Het is gewoon een mindere band."
Zachtste band helemaal nergens bruikbaar?
Als het aan Verstappen ligt, keert die dan ook niet meer terug tijdens raceweekenden. "Ik denk dat ik wel een keer met Pirelli wil gaan praten dat ze die band gewoon lekker thuis laten, want dit maakt het voor een heel weekend heel erg lastig. Dat komt doordat je totaal geen referentie hebt tot aan de kwalificatie op de mediums. Het heeft ook niet echt veel zin. Kijk, als die band hier al niet werkt... In Monaco werkte die ook al niet, in Imola niet en Montreal volgens mij ook niet. Dan kun je hem echt beter thuis laten."
Het achterliggende idee van de FIA en Pirelli is om tweestoppers in de hand te werken. Des te zachter de compounds, des te groter de kans op meer pitstops en dus variatie in de strategie - zo luidt de gedachte. In de praktijk mislukt dat plan echter vaak, waardoor het 'gewoon' een éénstopper wordt. Pirelli erkent dat het in Baku ook weer het geval zal zijn. Verstappen pleit daardoor voor een andere aanpak. "Dan is het beter om gewoon een tweestopper te forceren in plaats van een band te brengen die toch niet beter is." Dat forceren kan bijvoorbeeld door het verplicht te stellen dat coureurs alle drie de meegebrachte compounds tijdens een race moeten gebruiken. "Ja, misschien wel. Dat is in ieder geval beter dan een band te gebruiken waarvan ze zeggen dat die sneller is, maar die niet sneller is."
Pirelli denkt nog altijd dat C6 sneller is
Pirelli blijkt een iets andere mening toegedaan en houdt vol dat de C6-compound in potentie wel degelijk de snellere band was. "Het klopt dat de medium en de soft dicht bij elkaar zitten, waarbij we denken dat het verschil in performance twee tienden is", duidt Mario Isola nog altijd op een theoretisch voordeel van de C6. "Maar voor sommige coureurs was de medium beter te gebruiken dan de soft, al was het opwarmen van de band lastig - zeker met alle onderbrekingen en het wachten in de pitstraat. Afgaande op hun opmerkingen, voelden ze meer vertrouwen op de mediums dan op de softs. De soft is daardoor misschien iets meer peaky. In theorie was de soft wel sneller, maar de medium gaf een beter gevoel."
Deel of bewaar dit artikel
Abonneer en krijg toegang tot Motorsport.com met je adblocker
Van Formule 1 tot MotoGP: we brengen het laatste nieuws, diepgaande analyses en exclusieve interviews rechtstreeks uit de paddock. Om ons vak zo goed mogelijk uit te kunnen voeren, worden er op de website advertenties getoond. We merken op dat je een adblocker gebruikt en willen je vragen om deze uit te zetten. Daarnaast geven we je de mogelijkheid om abonnee te worden en voor een klein bedrag te genieten van een advertentievrije website.
Beste reacties