Verstappen beleeft 'geen goede dag' en spreekt van 'grote problemen'
Max Verstappen sprak na afloop van de eerste trainingen voor de Japanse Grand Prix van "grote problemen" die Red Bull zo snel mogelijk moet zien te begrijpen.
Foto: Mark Thompson / Getty Images
In Australië en China werd al duidelijk dat Red Bull zich op dit moment niet kan meten met de andere topteams. De eerste dag in Japan bood in dat opzicht geen ander beeld. In de eerste training reed Max Verstappen achter de coureurs van Mercedes, McLaren en Ferrari de zevende tijd. In de tweede oefensessie kampte hij met extreem veel onderstuur en bleef hij steken op de tiende tijd, nadat Franco Colapinto hem eerder in de training nog in de weg had gezeten richting de 130R.
"Het ging eerlijk gezegd niet erg goed", blikte Verstappen terug op de openingsdag op Suzuka. "We missen balans en grip. Van VT1 naar VT2 gingen we eigenlijk van het ene naar het andere uiterste, en allebei de situaties waren niet goed."
"Je probeert één ding te corrigeren, maar dan krijg je weer iets anders", legde de Nederlander uit. "We vinden eigenlijk nergens een goede balans. Dus vanuit onze kant is er nog veel werk te doen om te begrijpen waarom we dit soort grote problemen momenteel hebben. Dus ja, geen goede dag."
Volgens Verstappen heeft het team uit Milton Keynes wel ideeën over wat het nog kan proberen om de situatie te verbeteren. "Ja, maar tegelijkertijd zijn de problemen die we op dit moment hebben erg lastig op te lossen. Ik verwacht dan ook niet dat we van de ene op de andere dag wonderen gaan zien. We moeten vooral beter begrijpen waar onze problemen vandaan komen."
'Een glitch'
Het zijn met name de snellere bochten waarin Red Bull momenteel tekort komt, ziet Verstappen. "We begrijpen nog altijd niet echt waarom we in de eerste sector zoveel verliezen, in de medium tot snelle bochten. Dat is iets waar we aan moeten werken", aldus de viervoudig wereldkampioen. "Ik denk niet dat het iets is wat je van de ene op de andere dag oplost. Er zijn op dit moment gewoon een paar dingen die niet goed gaan."
Verstappen had ook nog een momentje waarbij hij bijna stil leek te vallen. Het betrof hier echter geen technisch probleem. "Het is een soort FIA-setting waarbij je geen vermogen hebt als het toerental te ver wegzakt", deed de Limburger uit de doeken. "Dat gebeurt soms. Het gebeurt vooral als je langzaam rijdt en een andere auto wilt laten passeren die in een snelle ronde zit, en je niet snel genoeg terugschakelt, waardoor je toerental te laag wordt. Dan ga je in een soort veiligheidsmodus of hoe je het ook wilt noemen, en vervolgens duurt het 10, 15, soms 20 seconden voordat je ineens weer vermogen hebt. Het is dus gewoon een glitch, of hoe je het ook wilt noemen."
Deel of bewaar dit artikel
Abonneer en krijg toegang tot Motorsport.com met je adblocker
Van Formule 1 tot MotoGP: we brengen het laatste nieuws, diepgaande analyses en exclusieve interviews rechtstreeks uit de paddock. Om ons vak zo goed mogelijk uit te kunnen voeren, worden er op de website advertenties getoond. We merken op dat je een adblocker gebruikt en willen je vragen om deze uit te zetten. Daarnaast geven we je de mogelijkheid om abonnee te worden en voor een klein bedrag te genieten van een advertentievrije website.
Beste reacties