Max Verstappen bevestigt bij Red Bull te blijven: "Tijd om alle geruchten te stoppen"
Max Verstappen heeft voorafgaand aan de Grand Prix van Hongarije laten weten volgend jaar honderd procent zeker bij Red Bull Racing te blijven: "Het is tijd om een einde aan alle geruchten te maken."
Foto: Erik Junius
Na afloop van de Belgische Grand Prix in Spa-Francorchamps was al duidelijk dat Max Verstappen geen gebruik meer zou kunnen maken van de prestatieclausule in zijn contract, het contract dat formeel nog tot en met 2028 doorloopt. George Russell staat meer dan 25 punten achter de Nederlander met nog één race voor de zomerpauze, waardoor duidelijk is dat Verstappen tijdens de zomerstop bij de eerste drie in het kampioenschap zal staan. Die zomerstop is het meetmoment in het contract, zoals Motorsport.com vorig jaar al van ingewijden vernam. Het betekent dat geïnteresseerde partijen als Mercedes zijn contract enkel nog zouden kunnen afkopen, maar ook daar komt het niet van richting 2026.
Het nieuws sijpelde na de race in Spa al door, waarna Verstappen in Hongarije voor iedereen communiceert tijdens zijn mediasessie in de Red Bull-hospitality: hij rijdt ook in 2026 nog voor Red Bull Racing. "Het is behoorlijk interessant om te volgen welke leuke verhalen er in de afgelopen maanden allemaal zijn verschenen. Ik heb er zelf nooit iets over gezegd, omdat ik alleen maar met het team aan het praten was over hoe we de performance konden verbeteren en over ideeën voor de toekomst. Daarom had ik er nooit iets over te melden. Maar ik denk dat het nu tijd is om alle geruchten te stoppen. Voor mij was altijd vrij duidelijk dat ik zou blijven. Binnen het team bestond dat gevoel ook. We hadden continu gesprekken over wat we met de auto konden verbeteren en als je weggaat, dan stop je ook te praten over die dingen. En dat heb ik nooit gedaan", laat Verstappen aan onder meer deze website weten.
Wat geeft Verstappen het vertrouwen in Red Bull voor 2026?
Het betekent dat Verstappen samen met Red Bull het nieuwe tijdperk in de Formule 1 in zal gaan, op basis van het compleet nieuwe reglement - zowel motorisch als qua chassis. Dat Verstappen blijft, roept natuurlijk wel de vervolgvraag op wat de viervoudig wereldkampioen het vertrouwen in Red Bull geeft, en het vertrouwen dat het team de goede richting op gaat. "Ik hoef niet echt in de details te gaan, maar ik vind de mensen waarmee ik werk fijn. We hebben samen al veel succes gevierd, al weet ik ook dat volgend jaar compleet anders zal worden. Op motorisch vlak geldt dat natuurlijk ook met ons eigen motorenproject en dat is allemaal erg interessant. Ik denk dat ik het daar maar bij moet laten, aangezien ik niet al te veel in detail wil treden", reageert Verstappen op de vraag van Motorsport.com.
Mocht Red Bull tekortschieten, dan is een overstap voor 2027 op basis van de clausules natuurlijk altijd mogelijk. Verstappen wil daar echter nog geen woorden aan vuil maken, evenmin aan de vraag of we volgend jaar dan weer dezelfde speculaties krijgen. "Als je me die vraag volgend jaar stelt, dan misschien wel ja, dan kan er weer speculatie komen. Ik praat namelijk nooit echt over mijn toekomst en ben daar ook niet in geïnteresseerd. Daardoor zeg ik nooit iets over wat er in mijn contract staat. Ik ben alleen maar geïnteresseerd in de performance en het verbeteren daarvan."
Deel of bewaar dit artikel
Abonneer en krijg toegang tot Motorsport.com met je adblocker
Van Formule 1 tot MotoGP: we brengen het laatste nieuws, diepgaande analyses en exclusieve interviews rechtstreeks uit de paddock. Om ons vak zo goed mogelijk uit te kunnen voeren, worden er op de website advertenties getoond. We merken op dat je een adblocker gebruikt en willen je vragen om deze uit te zetten. Daarnaast geven we je de mogelijkheid om abonnee te worden en voor een klein bedrag te genieten van een advertentievrije website.
Beste reacties