Overslaan naar hoofdinhoud

Aanbevolen voor jou

Alpine neemt eerste horde voor herziening tijdstraf Gasly in F1 Monaco

Formule 1
GP van Monaco
Alpine neemt eerste horde voor herziening tijdstraf Gasly in F1 Monaco

Red Bull vraagt FIA opnieuw naar ADUO te kijken, extra review zorgt voor vertraging

Formule 1
GP van Monaco
Red Bull vraagt FIA opnieuw naar ADUO te kijken, extra review zorgt voor vertraging

F1 Barcelona-Catalonië 2026: Volledig tijdschema en alle starttijden

Formule 1
GP van Barcelona-Catalonië
F1 Barcelona-Catalonië 2026: Volledig tijdschema en alle starttijden

Deze F1-rookies komen in actie tijdens de Grand Prix van Barcelona

Formule 1
GP van Barcelona-Catalonië
Deze F1-rookies komen in actie tijdens de Grand Prix van Barcelona

Ferrari steunt Toyota: "Sommigen tonen hun ware snelheid niet"

WEC
24 uur van Le Mans
Ferrari steunt Toyota: "Sommigen tonen hun ware snelheid niet"

Waarom het Monaco-protest van Alpine de FIA hoofdbrekens bezorgt

Formule 1
GP van Monaco
Waarom het Monaco-protest van Alpine de FIA hoofdbrekens bezorgt

Weerbericht F1 Barcelona: Fysieke uitdaging voor coureurs door hitte

Formule 1
GP van Monaco
Weerbericht F1 Barcelona: Fysieke uitdaging voor coureurs door hitte

Peugeot woedend na Le Mans-kwalificatie: "Extreem frustrerend"

WEC
24 uur van Le Mans
Peugeot woedend na Le Mans-kwalificatie: "Extreem frustrerend"
Breaking news

Magnussen over ‘lelijke halo’: “Kan problemen geven in Eau Rouge”

Kevin Magnussen blijft de halo irritant, lelijk, ongemakkelijk en storend vinden. Volgens de coureur van Haas kan het driepotige systeem op de cockpit problemen opleveren in bochten als Eau Rouge.

Kevin Magnussen, Haas F1 Team VF-18
Kevin Magnussen, Haas F1 Team VF-17 bij de start
Kevin Magnussen, Haas F1 Team
Kevin Magnussen, Haas F1 Team VF-18
Kevin Magnussen, Haas F1 Team VF-18
Kevin Magnussen, Haas F1 Team VF-18

“Het is ontzettend irritant. Lelijk. Het is moeilijk om in- en uit te stappen en moeilijk om het stuur in en uit de wagen te halen. Gewoon ongemakkelijk en storend”, fileert Magnussen in gesprek met onder meer Motorsport.com de halo. Er wordt rekening mee gehouden dat de halo het zicht op de startlichten kan belemmeren. Volgens Magnussen valt dat wel mee, maar de Deen noemt wel een ander probleem: de bochten.

“Het ingaan van een bocht is oké, want je kijkt naar links of rechts, langs de pilaar in het midden dus. Het is daarom geen probleem om de bocht te zien”, vervolgt Magnussen. “Echter, de halo leidt af als je van richting verandert, bijvoorbeeld in chicanes. Dan moet je je blik verplaatsen naar de andere kant van de pilaar. Dat is een beetje storend, al is het ook geen groot probleem.”

Op de vraag of de halo problemen kan geven gedurende wiel-tegen-wiel-gevechten, antwoordt Magnussen dat bochten met hoogteverschillen als Eau Rouge zijn grootste zorg zijn. “Als je dicht achter iemand rijdt in Eau Rouge, dan kan je als je jezelf in het middelste gedeelte bevindt niet zien of degene voor je bovenaan een foutje maakt en spint. Je weet niet eens of hij in de muur staat. Ik vermoed hetzelfde probleem voor de eerste bocht in Austin, met eveneens een groot hoogteverschil. Maar we zullen zien.”

In de IndyCar wordt momenteel met een windscherm getest als vorm van cockpitbescherming, maar ook dat kan Magnussen niet echt bekoren. “Het ziet er stukken beter uit, maar zelfs daarvan ben ik geen fan”, vertelt de Deen. “Het is beter dan onze halo, maar ik ben van mening dat er helemaal niets zou moeten zijn. Naar mijn mening moet een Formule 1-auto een open cockpit hebben, niet gesloten. Dat is in mijn ogen verkeerd voor de Formule 1.”

Met medewerking van Matt Beer en Phillip Horton

 

 

Net binnen

Vorig artikel Wolff: “Gelijkheid van klantenmotor niet vanwege Mercedes”
Volgend artikel Hülkenberg: "Meer ervaring dan Sainz bij Renault geen voordeel"

Beste reacties