Overslaan naar hoofdinhoud

Aanbevolen voor jou

"Hoe het moet zijn" – Mercedes verdedigt ADUO na verrassende Red Bull-uitkomst

Formule 1
GP van Barcelona-Catalonië
"Hoe het moet zijn" – Mercedes verdedigt ADUO na verrassende Red Bull-uitkomst

VR46 tempert titeldroom ondanks succes van Fabio Di Giannantonio

MotoGP
VR46 tempert titeldroom ondanks succes van Fabio Di Giannantonio

F1 Monaco live: Volg de derde vrije training met livetiming

Formule 1
GP van Monaco
F1 Monaco live: Volg de derde vrije training met livetiming

Uitslag: Tweede vrije training Formule 1 Grand Prix van Barcelona-Catalonië

Formule 1
GP van Barcelona-Catalonië
Uitslag: Tweede vrije training Formule 1 Grand Prix van Barcelona-Catalonië

Norris sluit vrijdag in Barcelona als snelste af, Verstappen zesde

Formule 1
GP van Barcelona-Catalonië
Norris sluit vrijdag in Barcelona als snelste af, Verstappen zesde

F1 Barcelona-Catalonië 2026: Volledig tijdschema en alle starttijden

Formule 1
GP van Barcelona-Catalonië
F1 Barcelona-Catalonië 2026: Volledig tijdschema en alle starttijden

Ferrari komt in jacht op Mercedes met grote update voor GP Barcelona

Formule 1
GP van Barcelona-Catalonië
Ferrari komt in jacht op Mercedes met grote update voor GP Barcelona

F1 Barcelona live: Volg de tweede vrije training met livetiming

Formule 1
GP van Barcelona-Catalonië
F1 Barcelona live: Volg de tweede vrije training met livetiming

Lawson: "Red Bull-auto niet lastiger te besturen, ik was gewoon dom"

Liam Lawson stelt dat hij enigszins 'dom' was bij zijn Q1-exit in Australië en voegt toe dat het missen van de derde training pijnlijk is geweest. Red Bull heeft volgens hem wel een stap gezet met de auto.

Liam Lawson, Red Bull Racing

De eerste kwalificatie van het jaar is voor Liam Lawson uitgedraaid op een sof. De Nieuw-Zeelander erkende vrijdag dat hij 'te langzaam' was en wilde zaterdag graag stappen zetten tijdens de derde vrije training. Dat was echter buiten een motorprobleem gerekend, de turbo om precies te zijn. Het maakte de kwalificatie een sprong in het diepe en die sprong is niet goed geëindigd. Lawson schoot tijdens zijn laatste ronde in Q1 van de baan en moet zodoende genoegen nemen met P18 op de grid.

Missen van derde training kostbaar geweest?

"We hadden wel verwacht dat het begin van de kwalificatie lastig zou worden. We hadden ingecalculeerd dat we tijdens de eerste ronden tekort zouden komen, maar wilden daarna meer vinden, dus gaandeweg de sessie", blikt Lawson terug. "Dat ik in de tweede ronde even van de baan schoot, heeft onze planning een beetje verstoord. De laatste ronde was eerlijk gezegd best goed, totdat het in de laatste sector ineens een stuk minder werd. Het missen van de derde vrije training heeft ons natuurlijk niet geholpen, maar ik had zelf ook niet van de baan moeten schieten in de kwalificatie."

Het geheel legde alle druk voor Lawson op de slotronde en daarin bleek de laatste sector dus te veel gevraagd, vooral dankzij een uitstapje door het gras in de voorlaatste bocht. "Voor bocht 9 was ik een halve seconde sneller dan de ronde ervoor. Daarna had dat verschil nog verder op kunnen lopen, maar in de bochten 9 en 10 kende ik al een behoorlijk moment. Volgens mij werden de banden daar al minder. We worstelen er dit hele weekend al mee en dan heeft het missen van de derde training ook niet geholpen. Die training was een soort kwalificatievoorbereiding voor iedereen op softs. Dat we die sessie hebben gemist, is uiteindelijk erg kostbaar voor ons geweest."

Door de zaterdagse domper voor Lawson gaan de gedachten enigszins terug naar Sergio Pérez, die vorig jaar ook regelmatig de grootst mogelijke moeite had om uit Q1 te komen. Lawson wil echter nog niet al te grote conclusies trekken en zoekt dit vroegtijdige exit vooral bij zichzelf. "Ik denk niet dat deze auto extreem veel moeilijker te besturen is. Het is gewoon een combinatie van een lastig circuit, een gebrek aan trainingskilometers en dan ook gewoon dom zijn", laat hij aan onder meer Motorsport.com weten.

Lawson hoopt op een regenrace

Het maakt de uitgangspositie voor zondag in ieder geval lastig, weet Lawson ook. De Kiwi doet vooral een regendans. "Ik zou graag wat regen willen hebben, ja. Vanaf de plek waar we starten, zal inhalen in het droge best lastig worden, dus regen zou mooi zijn." Hij voegt afsluitend toe dat ook de race een ontdekkingstocht zal worden in de RB21. "Ik heb nog niet veel met een volle tank kunnen rijden, al denk ik wel dat we vandaag een goede stap met de auto hebben gezet. Max zit in een prima positie, dus we hebben zeker progressie gemaakt. Het weer is onvoorspelbaar, dus laten we zien wat er nog mogelijk is."

Lees meer:

Net binnen

Vorig artikel Max Verstappen: "Het gat is groot, maar ik kan leven met P3 na gisteren"
Volgend artikel F1 tijden: Hoe laat begint de Grand Prix van Australië?

Beste reacties