Overslaan naar hoofdinhoud

Aanbevolen voor jou

Alpine vraagt Right of Review aan na reeks tijdstraffen in Monaco

Formule 1
GP van Monaco
Alpine vraagt Right of Review aan na reeks tijdstraffen in Monaco

Le Mans-testdag: Aston Martin verrast met snelste tijd bij Hypercars

WEC
24 uur van Le Mans
Le Mans-testdag: Aston Martin verrast met snelste tijd bij Hypercars

Gasly voelt zich bestolen na tijdstraffen F1 Monaco: "Dit klopt niet"

Formule 1
GP van Monaco
Gasly voelt zich bestolen na tijdstraffen F1 Monaco: "Dit klopt niet"

Hamilton voelt zich herboren: "Wil mensen herinneren aan wie ik ben"

Formule 1
GP van Monaco
Hamilton voelt zich herboren: "Wil mensen herinneren aan wie ik ben"

Acosta grijpt weer naast eerste MotoGP-zege: "Kwestie van blijven proberen"

MotoGP
GP van Hongarije
Acosta grijpt weer naast eerste MotoGP-zege: "Kwestie van blijven proberen"

Technisch gedelegeerde FIA: Red Bull-monteurs werkten tijdens rode vlag aan auto Hadjar

Formule 1
GP van Monaco
Technisch gedelegeerde FIA: Red Bull-monteurs werkten tijdens rode vlag aan auto Hadjar

Antonelli domineert in F1 Monaco: "Alles leek vanzelf te gaan"

Formule 1
GP van Monaco
Antonelli domineert in F1 Monaco: "Alles leek vanzelf te gaan"

Russell woedend na Monaco-penalty: "P14 past niet bij de overtreding"

Formule 1
GP van Monaco
Russell woedend na Monaco-penalty: "P14 past niet bij de overtreding"

Lawson: Formule 1-coureurs zullen altijd over regels blijven klagen

Liam Lawson vindt het niet verrassend dat de F1-coureurs kritiek hebben op de nieuwe regels. Volgens de Racing Bulls-coureur hoort klagen simpelweg bij het vak.

Liam Lawson, Racing Bulls

Foto: Dom Gibbons / Formula 1 via Getty Images

De ingrijpende reglementswijzigingen in de Formule 1 met meer nadruk op het gebruik van elektrische energie, zorgen al maanden voor verdeelde reacties in de paddock. Onder anderen Max Verstappen uitte stevige kritiek en vergeleek de nieuwe auto’s met Formule E en zelfs Mario Kart. Ook regerend wereldkampioen Lando Norris liet zich kritisch uit over bepaalde aspecten.

Liam Lawson begrijpt die reacties, maar volgens de Nieuw-Zeelander moeten we ze wel in perspectief plaatsen. "Uiteindelijk zullen er altijd dingen zijn die we aan de auto anders willen", zegt de coureur van Racing Bulls in gesprek met onder andere Motorsport.com. "Als coureurs klagen we eigenlijk over alles, letterlijk. Dat zal nooit veranderen."

Lees ook:

Veiligheid belangrijkste punt van zorg

Volgens Lawson zijn sommige klachten echter wel degelijk terecht, met name op het gebied van veiligheid. Daarbij verwijst hij naar de zware crash van Oliver Bearman, tijdens de Japanse Grand Prix op Suzuka. "Het belangrijkste punt op dit moment is veiligheid, zeker na wat we in Japan hebben gezien", aldus Lawson. "Dat is iets wat we in de toekomst willen voorkomen."

Daarnaast blijft ook de performance een aandachtspunt, al verwacht hij dat dit zich vanzelf zal ontwikkelen.

Auto’s nog niet op de limiet

De huidige generatie auto’s is tot nu toe langzamer dan die van 2025. In de kwalificatie liggen de rondetijden gemiddeld zo’n twee seconden hoger. Teams werken op het moment hard aan updates om dat gat te verkleinen, met verbeteringen die al vanaf de volgende race in Miami zichtbaar moeten worden.

Liam Lawson in actie voor Racing Bulls.

Liam Lawson in actie voor Racing Bulls.

Foto door: Sam Bagnall / Sutton Images via Getty Images

Lawson verwacht dat die ontwikkeling de auto’s niet alleen sneller, maar ook beter bestuurbaar zal maken. "Bij elk nieuw reglement zie je dat er in de eerste jaren een enorme ontwikkeling plaatsvindt", legt hij uit. "Deze auto’s zullen dus zeker sneller worden en hopelijk ook fijner om te rijden."

"Op dit moment proberen we alles uit de auto te halen, maar het voelt alsof we nog niet volledig op de limiet kunnen rijden", vervolgt de 24-jarige coureur uit Hastings.

Wijzigingen in aantocht

Dat er aanpassingen komen aan de 2026-regels lijkt meer dan waarschijnlijk. Vorige week vonden gesprekken plaats tussen de Formule 1, de FIA en de motorfabrikanten. Volgens de FIA was er sprake van een "constructieve dialoog”, met name over mogelijke veranderingen in het energiegebruik. Verdere besprekingen staan de komende weken gepland.

Lees meer:

 

Net binnen

Vorig artikel Frijns ziet Max Verstappen in Hypercars van WEC rijden: "Zou enorme boost zijn"
Volgend artikel Column: Waar F1-baas Domenicali groei ziet, zien fans een probleem

Beste reacties