Overslaan naar hoofdinhoud

Aanbevolen voor jou

González slaat toe met Moto2-zege Hongarije, punten voor Van den Goorbergh

Moto2
Balaton Park
González slaat toe met Moto2-zege Hongarije, punten voor Van den Goorbergh

"Een blije coureur rijdt snelle rondetijden": Bono over talent Antonelli

Formule 1
GP van Monaco
"Een blije coureur rijdt snelle rondetijden": Bono over talent Antonelli

BMW wil na Spa-dubbelslag ook op Le Mans voor verrassing zorgen

WEC
24 uur van Le Mans
BMW wil na Spa-dubbelslag ook op Le Mans voor verrassing zorgen

Bortoleto hard voor zichzelf na fout: "Misschien was ik te enthousiast"

Formule 1
GP van Monaco
Bortoleto hard voor zichzelf na fout: "Misschien was ik te enthousiast"

Hadjar met 'gemengde gevoelens' na F1-kwalificatie Monaco

Formule 1
GP van Monaco
Hadjar met 'gemengde gevoelens' na F1-kwalificatie Monaco

Waarom zoveel F1-coureurs in Monaco wonen: meer dan alleen belastingvoordeel

Formule 1
GP van Monaco
Waarom zoveel F1-coureurs in Monaco wonen: meer dan alleen belastingvoordeel

Uitslag: Warm-up MotoGP Grand Prix van Hongarije

MotoGP
GP van Hongarije
Uitslag: Warm-up MotoGP Grand Prix van Hongarije

Legt Balaton Park zwakte Aprilia bloot? "Kunnen motor niet optimaal benutten"

MotoGP
GP van Hongarije
Legt Balaton Park zwakte Aprilia bloot? "Kunnen motor niet optimaal benutten"

'Vertrek goed voor Mercedes én voor Hamilton', stelt Russell

George Russell ziet het vertrek van Lewis Hamilton naar Ferrari niet als verlies, maar als frisse start. Ondertussen verdedigt hij rookie Andrea Kimi Antonelli én kijkt hij vooruit naar 2026.

Lewis Hamilton, Ferrari, Andrea Kimi Antonelli, Mercedes

Foto: Zak Mauger / LAT Images via Getty Images

George Russell vindt dat het vertrek van Lewis Hamilton naar Ferrari goed is geweest voor alle betrokkenen. De Mercedes-coureur noemt het een “frisse start” voor het team én voor Hamilton zelf. "Soms moet je het patroon doorbreken om weer op de juiste weg te komen”, zegt Russell in gesprek met Motorsport.com. “Het voelt anders binnen het team, maar uiteindelijk draait alles om prestaties. We begonnen goed dit seizoen, toen volgde een mindere fase. Dat hoort erbij, maar ik ben ervan overtuigd dat we weer kunnen terugkeren naar de juiste vorm.”

Hamilton verliet Mercedes na twaalf seizoenen en zes wereldtitels voor een nieuwe uitdaging bij Ferrari. Zijn overstap kende een stroeve start. Een sprintzege in China was het voorlopige hoogtepunt in een verder lastig begin met de Italiaanse renstal. Hamilton richt zich op 2026, wanneer de nieuwe reglementen ingaan. Russell: “Het was goed voor hem, maar ook voor ons als team. Verandering is soms nodig.”

Antonelli onder vuur, maar Russell ziet vooruitgang

Russell nam na Hamiltons vertrek de rol van teamleider op zich. De achttienjarige Andrea Kimi Antonelli kreeg de kans als rookie en Russell steunt hem voluit, ondanks een reeks lastige races. "Kimi krijgt soms onterechte kritiek”, stelt Russell. “Het verschil in rondetijden tussen ons is niet anders geworden. In Canada pakte ik pole en hij werd vierde, op zes tienden. In België ging hij eruit in Q1, ik haalde Q3, maar hij zat er drie tienden achter. Het lijkt alsof hij ondermaats presteert, maar dat beeld klopt niet.”

Russell took third in Hungary as Mercedes made a big step towards overcoming its recent struggles.

Russell werd derde in Hongarije en Mercedes zette een grote stap om de recente problemen te overwinnen.

Foto door: Sam Bagnall / Sutton Images via Getty Images

Volgens Russell heeft het hele team een stap teruggezet, niet alleen Antonelli. “In de huidige strijd betekent een tiende verschil al snel zes of zeven startplekken terwijl dat vorig jaar hooguit één plek scheelde. We zijn gewoon allebei een stap teruggegaan door de ontwikkeling van de auto.”

Ontwikkeling W16 geen ramp voor 2026-project

Mercedes kampte dit seizoen met de nodige problemen met de W16, vooral door een verkeerde keuze in de achterwielophanging. In Hongarije keerde het team terug naar een eerdere specificatie, met succes: Russell behaalde daar een podium. Toch verwacht de Brit niet dat dit gevolgen zal hebben voor het 2026-project. “Het concept voor volgend jaar is volledig anders”, legt hij uit. “Maar we hebben mensen nodig die creatief blijven en vertrouwen hebben in hun werk, en dat onze simulaties en tools goed functioneren.”

Volgens Russell werkt het overgrote deel van het team al aan de 2026-auto. “95 procent van onze mensen is al bezig met volgend jaar. Zij zitten niet meer in de emotionele achtbaan van dit seizoen. En dat is precies wat we nodig hebben om volgend jaar goed voorbereid te zijn."

Meer uit het exclusieve interview met George Russell:

Net binnen

Vorig artikel Het grootste verbeterpunt waar Piastri aan werkte voor F1 2025
Volgend artikel Hoe Red Bull zichzelf volgens McLaren F1 te veel heeft afgeleid

Beste reacties