Hamilton mist balans in Ferrari SF-26 op Suzuka: "Niet snel genoeg"
De Ferrari SF-26 is "niet snel genoeg" op Suzuka, stelt Lewis Hamilton. Wel ziet hij enige hoop dat dit beter kan worden.
Foto: Andy Hone/ LAT Images via Getty Images
Op het circuit van Suzuka heeft Lewis Hamilton tot twee keer toe de zesde tijd genoteerd tijdens de vrijdagtrainingen. De Ferrari-coureur kon net niet tippen aan teamgenoot Charles Leclerc, maar had vooral grotere zorgen tijdens de long run in de tweede vrije training.
"Ik ben heel langzaam omdat ik geen vertrouwen in de auto heb", zei Hamilton op de boordradio tijdens die long run aan het einde van VT2. Hij wijst na afloop van de sessie vooral naar de balans van de Ferrari SF-26.
"Ik denk dat het gewoon iets is wat we hier eerder hebben meegemaakt", stelt Hamilton. "De auto voelt over het algemeen oké, hij is op dit moment alleen niet snel genoeg en ik denk dat het vooral met de balans te maken heeft. We moeten gewoon vannacht hard werken om uit te zoeken hoe we de auto beter kunnen afstellen."
Hamilton stelt dat aan balans ontbreekt in de SF-26.
Foto door: Sam Bagnall / Sutton Images via Getty Images
In Australië en China was Ferrari nog de voornaamste concurrent van Mercedes, maar in Japan lijkt McLaren die rol te hebben overgenomen. Ferrari kwam in VT2 ruim zeven tienden tekort ten opzichte van Oscar Piastri. Hamilton durft nog niet te zeggen of Ferrari dat gat kan dichten.
"Uiteindelijk ligt er nog veel tijd op de rechte stukken - het is momenteel vier tienden tot aan de eerste bocht ten opzichte van McLaren", verklaart Hamilton. "Dus energie-inzet speelt daarin een rol. Ik weet zeker dat we dat kunnen verbeteren. Daarnaast zit er ook nog meer performance in de auto als we de afstelling goed krijgen", weet de zevenvoudig wereldkampioen zeker.
Hoewel Hamilton Suzuka nog altijd als een "geweldig" circuit ziet, geniet hij er wel iets minder van met de nieuwe F1-auto's. Met name 'superclipping', waarbij de topsnelheid afneemt doordat de MGU-K als generator wordt ingezet, noemt Hamilton "zeker niet ideaal".
"Het is gewoon niet prettig, want het heeft te maken met het opladen van het systeem. Dan kom je op sommige plekken aan en moet je eigenlijk een beetje uitrollen, omdat je niet voluit kunt gaan", legt Hamilton uit. "Dat is waarschijnlijk het minst leuke aspect van de verandering. Verder is het circuit in alle secties echt goed en blijft het fantastisch om te rijden."
Deel of bewaar dit artikel
Abonneer en krijg toegang tot Motorsport.com met je adblocker
Van Formule 1 tot MotoGP: we brengen het laatste nieuws, diepgaande analyses en exclusieve interviews rechtstreeks uit de paddock. Om ons vak zo goed mogelijk uit te kunnen voeren, worden er op de website advertenties getoond. We merken op dat je een adblocker gebruikt en willen je vragen om deze uit te zetten. Daarnaast geven we je de mogelijkheid om abonnee te worden en voor een klein bedrag te genieten van een advertentievrije website.
Beste reacties