Overslaan naar hoofdinhoud

Aanbevolen voor jou

Waarom de Historic GP Zandvoort een must-see is voor autosportfans

Algemeen
Waarom de Historic GP Zandvoort een must-see is voor autosportfans

Alonso wil GP van Monaco ondanks punt zo snel mogelijk vergeten

Formule 1
GP van Monaco
Alonso wil GP van Monaco ondanks punt zo snel mogelijk vergeten

Russell geeft F1-titelstrijd niet op: "Kan nog kampioen worden"

Formule 1
GP van Monaco
Russell geeft F1-titelstrijd niet op: "Kan nog kampioen worden"

MotoGP bereikt akkoord over nieuwe Concorde Agreement

MotoGP
MotoGP bereikt akkoord over nieuwe Concorde Agreement

Wolff verklaart Mercedes-blunder achter Russells strafchaos

Formule 1
GP van Monaco
Wolff verklaart Mercedes-blunder achter Russells strafchaos

Aprilia: "We zagen er dom uit door startcrash in MotoGP Hongarije"

MotoGP
GP van Hongarije
Aprilia: "We zagen er dom uit door startcrash in MotoGP Hongarije"

Brembo verrast door kritiek Leclerc: "Te vroeg voor conclusies"

Formule 1
GP van Monaco
Brembo verrast door kritiek Leclerc: "Te vroeg voor conclusies"

Norris blijft ondanks nieuwe uitvalbeurt geloven in F1-titel 2026

Formule 1
GP van Monaco
Norris blijft ondanks nieuwe uitvalbeurt geloven in F1-titel 2026

Hamilton mist balans in Ferrari SF-26 op Suzuka: "Niet snel genoeg"

De Ferrari SF-26 is "niet snel genoeg" op Suzuka, stelt Lewis Hamilton. Wel ziet hij enige hoop dat dit beter kan worden.

Lewis Hamilton, Ferrari

Foto: Andy Hone/ LAT Images via Getty Images

Op het circuit van Suzuka heeft Lewis Hamilton tot twee keer toe de zesde tijd genoteerd tijdens de vrijdagtrainingen. De Ferrari-coureur kon net niet tippen aan teamgenoot Charles Leclerc, maar had vooral grotere zorgen tijdens de long run in de tweede vrije training. 

"Ik ben heel langzaam omdat ik geen vertrouwen in de auto heb", zei Hamilton op de boordradio tijdens die long run aan het einde van VT2. Hij wijst na afloop van de sessie vooral naar de balans van de Ferrari SF-26.

"Ik denk dat het gewoon iets is wat we hier eerder hebben meegemaakt", stelt Hamilton. "De auto voelt over het algemeen oké, hij is op dit moment alleen niet snel genoeg en ik denk dat het vooral met de balans te maken heeft. We moeten gewoon vannacht hard werken om uit te zoeken hoe we de auto beter kunnen afstellen."

Hamilton stelt dat aan balans ontbreekt in de SF-26.

Hamilton stelt dat aan balans ontbreekt in de SF-26.

Foto door: Sam Bagnall / Sutton Images via Getty Images

In Australië en China was Ferrari nog de voornaamste concurrent van Mercedes, maar in Japan lijkt McLaren die rol te hebben overgenomen. Ferrari kwam in VT2 ruim zeven tienden tekort ten opzichte van Oscar Piastri. Hamilton durft nog niet te zeggen of Ferrari dat gat kan dichten.

"Uiteindelijk ligt er nog veel tijd op de rechte stukken - het is momenteel vier tienden tot aan de eerste bocht ten opzichte van McLaren", verklaart Hamilton. "Dus energie-inzet speelt daarin een rol. Ik weet zeker dat we dat kunnen verbeteren. Daarnaast zit er ook nog meer performance in de auto als we de afstelling goed krijgen", weet de zevenvoudig wereldkampioen zeker. 

Hoewel Hamilton Suzuka nog altijd als een "geweldig" circuit ziet, geniet hij er wel iets minder van met de nieuwe F1-auto's. Met name 'superclipping', waarbij de topsnelheid afneemt doordat de MGU-K als generator wordt ingezet, noemt Hamilton "zeker niet ideaal".

Lees meer:

"Het is gewoon niet prettig, want het heeft te maken met het opladen van het systeem. Dan kom je op sommige plekken aan en moet je eigenlijk een beetje uitrollen, omdat je niet voluit kunt gaan", legt Hamilton uit. "Dat is waarschijnlijk het minst leuke aspect van de verandering. Verder is het circuit in alle secties echt goed en blijft het fantastisch om te rijden."

Net binnen

Vorig artikel Norris baalt van gemiste meters na problemen op Suzuka
Volgend artikel Colapinto krijgt tik op de vingers voor hinderen Verstappen in VT2 Japan

Beste reacties