Overslaan naar hoofdinhoud

Aanbevolen voor jou

Antonelli schrijft in Monaco geschiedenis met jongste F1 Grand Slam ooit

Formule 1
GP van Monaco
Antonelli schrijft in Monaco geschiedenis met jongste F1 Grand Slam ooit

Hamilton ziet eerste F1-zege bij Ferrari steeds dichterbij komen

Formule 1
GP van Monaco
Hamilton ziet eerste F1-zege bij Ferrari steeds dichterbij komen

Williams geeft reserve twee kansen tijdens komende F1-races

Formule 1
GP van Monaco
Williams geeft reserve twee kansen tijdens komende F1-races

Rearview Mirror: Hoe los je een moordmysterie op?

Uitgelicht
Formule 1
Uitgelicht
Rearview Mirror: Hoe los je een moordmysterie op?

Max Verstappen, Mercedes en Oscar Piastri: De cruciale factoren op de F1-rijdersmarkt

Uitgelicht
Formule 1
Uitgelicht
GP van Monaco
Max Verstappen, Mercedes en Oscar Piastri: De cruciale factoren op de F1-rijdersmarkt

Moet de FIA teamblokkades zoals die van Williams in Monaco verbieden?

Formule 1
GP van Monaco
Moet de FIA teamblokkades zoals die van Williams in Monaco verbieden?

Stroll wijst Honda aan na crash Monaco: "Motor duwde me de muur in"

Formule 1
GP van Monaco
Stroll wijst Honda aan na crash Monaco: "Motor duwde me de muur in"

Brown: "McLaren wil PU Mercedes behouden, maar houdt opties open"

Formule 1
GP van Monaco
Brown: "McLaren wil PU Mercedes behouden, maar houdt opties open"

In voetsporen Verstappen? Norris wil meedoen aan 24 uur van Le Mans

Lando Norris zou graag starten in de 24 uur van Le Mans. Met McLarens Hypercar-project lijkt die ambitie ineens een stuk realistischer geworden.

Lando Norris, McLaren

Foto: Sam Bagnall / Sutton Images via Getty Images

Lando Norris heeft onthuld dat hij in de toekomst graag een keer de 24 uur van Le Mans zou willen rijden. Nu McLaren vanaf 2027 met een Hypercar-programma terugkeert naar de topklasse van het endurance racen, lijkt die ambitie van de regerend Formule 1-wereldkampioen realistisch.

In een video op het YouTube-kanaal van McLaren sprak Norris openlijk over zijn ambities buiten de Formule 1. "Ik heb nog altijd het gevoel dat ik ook andere dingen wil proberen", vertelde de Brit. "Le Mans bijvoorbeeld. Nu McLaren daar naartoe gaat, is dat misschien iets voor de toekomst."

Lees ook:

De 26-jarige coureur benadrukte dat hij zich nog niet volledig met de verre toekomst bezighoudt. "Maar ik weet het niet. Ik ben nog jong, dus ik heb nog niet over alles nagedacht. Hopelijk heb ik later kinderen die ook gaan racen, zodat ik dat verhaal opnieuw kan beleven."

McLaren zette recent een belangrijke stap in de endurance-plannen met de onthulling van de MCL-HY, de Hypercar waarmee het merk vanaf 2027 aan het World Endurance Championship en de 24 uur van Le Mans zal deelnemen. De auto is inmiddels al getest door Mikkel Jensen, de eerste coureur die een McLaren in de hoogste sportwagenklasse bestuurde sinds de iconische F1 GTR, die Le Mans won.

McLaren MCL-HY

McLaren MCL-HY

Photo by: McLaren

Alonso als voorbeeld

McLaren Racing-CEO Zak Brown had eerder al laten doorschemeren dat zowel Norris als teamgenoot Oscar Piastri mogelijk onderdeel kunnen worden van dat programma.

"Ik houd van old school-racen", vertelde Brown begin 2025 aan WEC TV. "De tijd van Mario Andretti en Dan Gurney, toen coureurs in meerdere disciplines reden. Tegenwoordig is de sport door fabrikanten, sponsors en volle kalenders veel complexer geworden."

Brown verwees daarbij ook naar Fernando Alonso als voorbeeld. "Daarom vond ik het geweldig om met Fernando te werken. Of het nu Le Mans, Indy of Dakar is, hij wil gewoon racen."

Fernando Alonso won in 2018 en 2019 de 24 uur van Le Mans.

Fernando Alonso won in 2018 en 2019 de 24 uur van Le Mans.

Foto door: JEP / Motorsport Images

Volgens Brown staat McLaren open voor die mogelijkheden. "Wie wil er nou geen Le Mans winnen? Ik heb met Lando en Oscar gesproken en zij zeiden allebei dat ze dat geweldig zouden vinden. Dat is toch mooi? Ik denk dat het fantastisch is als verschillende takken van autosport samenkomen."

Triple Crown

McLaren heeft als enige team de zogeheten Triple Crown - zeges in de Grand Prix van Monaco, de Indianapolis 500 en de 24 uur van Le Mans - op zijn naam staan.

"We houden van sportscar-racen", vervolgde Brown. "Het zou geweldig zijn om daar opnieuw voor te gaan. We zijn onder de indruk van het reglement en het niveau van de competitie."

Norris liet tijdens de Grand Prix van Azerbeidzjan in 2025 al weten dat hij graag ooit Le Mans wil rijden. De grote uitdaging blijft het inpassen van zo’n project in een overvolle Formule 1-kalender. Nu Norris zijn eerste wereldtitel al op zak heeft, lijkt zijn blik voorzichtig ook op andere grote races gericht.

Net binnen

Vorig artikel Wolff tempert verwachtingen rond eerste grote Mercedes-update
Volgend artikel Cadillac F1 opgewekt en met verse updates op weg naar Montreal

Beste reacties