Overslaan naar hoofdinhoud

Aanbevolen voor jou

Brembo verrast door kritiek Leclerc: "Te vroeg voor conclusies"

Formule 1
GP van Monaco
Brembo verrast door kritiek Leclerc: "Te vroeg voor conclusies"

Norris blijft ondanks nieuwe uitvalbeurt geloven in F1-titel 2026

Formule 1
GP van Monaco
Norris blijft ondanks nieuwe uitvalbeurt geloven in F1-titel 2026

Winnaars en verliezers van de chaotische Grand Prix van Monaco

Formule 1
GP van Monaco
Winnaars en verliezers van de chaotische Grand Prix van Monaco

MotoGP vergroot ruimte tussen startrijen vanaf Duitse Grand Prix

MotoGP
MotoGP vergroot ruimte tussen startrijen vanaf Duitse Grand Prix

Ferrari verklaart opmerkelijke strategie Leclerc tijdens GP Monaco

Formule 1
GP van Monaco
Ferrari verklaart opmerkelijke strategie Leclerc tijdens GP Monaco

Wie het slechtst heeft geslapen na MotoGP Hongarije: Franco Morbidelli

MotoGP
GP van Hongarije
Wie het slechtst heeft geslapen na MotoGP Hongarije: Franco Morbidelli

Red Bull-teambaas: "Wilden motor Max Verstappen al na Monaco vervangen"

Formule 1
GP van Monaco
Red Bull-teambaas: "Wilden motor Max Verstappen al na Monaco vervangen"

Wanneer is de volgende F1-race? De volledige kalender voor 2026

Formule 1
Wanneer is de volgende F1-race? De volledige kalender voor 2026

Norris en Piastri verdedigen bandenkeuze McLaren in Canadese GP

McLaren was met podiumambities afgereisd naar Canada, maar door een gewaagde strategische keuze eindigde het F1-weekend in Montreal in tranen.

Lando Norris, McLaren

Foto: Steven Tee / LAT Images via Getty Images

McLaren leek in Canada op weg naar een sterk resultaat, maar vertrok uiteindelijk met lege handen uit Montreal. Het team uit Woking koos voor een gewaagde strategie door beide auto's op intermediates te laten starten op een circuit dat weliswaar vochtig was, maar vrijwel klaar voor slicks was. Een gok die volledig verkeerd uitpakte.

Lees ook:

Al dagenlang was er regen voorspeld voor de Canadese Grand Prix. Inderdaad miezerde het op zondag, maar echt doorzetten wilde de regen niet en dus moesten de strategisten een gok wagen.

Waar het merendeel van het veld uiteindelijk koos voor slicks (medium of soft), besloot McLaren risico te nemen met intermediates. Een keuze die goed had kunnen uitpakken, maar uiteindelijk een complete misrekening bleek.

Lando Norris op een set oude slicks op weg naar de startgrid. Voor de start kreeg hij intermediates gemonteerd.

Lando Norris op een set oude slicks op weg naar de startgrid. Voor de start kreeg hij intermediates gemonteerd.

Foto door: Sam Bagnall / Sutton Images via Getty Images

Heel even leek dat nog de juiste call. Norris profiteerde in de openingsfase van het grip- en temperatuurvoordeel ten opzichte van de coureurs op slicks en nam zelfs even de leiding in handen. Lang duurde dat voordeel echter niet. Het circuit droogde sneller op dan verwacht, waardoor zowel Norris als Piastri na een snelle pitstop direct op achterstand werden gezet.

Toch wees Norris niet beschuldigend naar het team.

"Die beslissing hebben we als team genomen en ik heb daar zelf ook op aangedrongen, dus ik neem een deel van de verantwoordelijkheid", zei de wereldkampioen. "Anderhalve ronde werkte het goed en als er toen een safety car was gekomen, had het misschien nog beter voor ons uitgepakt."

De Brit gaf bovendien aan dat McLaren in de koude omstandigheden sowieso niet het verwachte tempo had. "Ik kreeg de voorbanden niet eens boven de 70 graden. Ik had het enorm lastig."

Het drama voor Norris werd nog groter, nadat er iets in een van de cooling ducts van de remmen vast kwam te zitten. Die rem dreigde te oververhitten en dus moest hij weer naar binnenkomen. Na die tweede stop leek Norris dan eindelijk op weg naar punten, maar niet veel later meldde hij een versnellingsbakprobleem en moest hij de race staken.

Piastr biedt excuses aan

Ook Piastri verdedigde de strategische keuze van McLaren. "Het regende echt vlak voor de start", legde de Australiër uit. "Met slicks naar de grid rijden was niet eenvoudig. Het probleem was alleen dat de regen precies stopte toen de formatieronde begon. Als het iets langer had geregend, waren we helden geweest. Maar dat gebeurde niet, dus leken we meer op idioten."

Lees ook:

Ook Piastri's race ontspoorde vervolgens volledig. Tijdens een inhaalactie knalde hij vol in de sidepod van de Williams van Alexander Albon. Het leverde Piastri een tijdstraf van tien seconden en schade aan zijn auto op.

"Dat was niet mijn beste moment", gaf hij toe. "Ik blokkeerde mijn voorwiel en kon het daarna niet meer voorkomen. Mijn excuses aan Alex en Williams, want dit was onnodige schade voor ons allebei."

Net binnen

Vorig artikel Excuses Russell na wegsmijten hoofdsteun bij uitvalbeurt Canadese GP
Volgend artikel Mercedes laat Antonelli en Russell racen, maar Wolff geeft wel grenzen aan

Beste reacties