Overslaan naar hoofdinhoud

Aanbevolen voor jou

Alonso wil GP van Monaco ondanks punt zo snel mogelijk vergeten

Formule 1
GP van Monaco
Alonso wil GP van Monaco ondanks punt zo snel mogelijk vergeten

Russell geeft F1-titelstrijd niet op: "Kan nog kampioen worden"

Formule 1
GP van Monaco
Russell geeft F1-titelstrijd niet op: "Kan nog kampioen worden"

MotoGP bereikt akkoord over nieuwe Concorde Agreement

MotoGP
MotoGP bereikt akkoord over nieuwe Concorde Agreement

Wolff verklaart Mercedes-blunder achter Russells strafchaos

Formule 1
GP van Monaco
Wolff verklaart Mercedes-blunder achter Russells strafchaos

Aprilia: "We zagen er dom uit door startcrash in MotoGP Hongarije"

MotoGP
GP van Hongarije
Aprilia: "We zagen er dom uit door startcrash in MotoGP Hongarije"

Brembo verrast door kritiek Leclerc: "Te vroeg voor conclusies"

Formule 1
GP van Monaco
Brembo verrast door kritiek Leclerc: "Te vroeg voor conclusies"

Norris blijft ondanks nieuwe uitvalbeurt geloven in F1-titel 2026

Formule 1
GP van Monaco
Norris blijft ondanks nieuwe uitvalbeurt geloven in F1-titel 2026

Winnaars en verliezers van de chaotische Grand Prix van Monaco

Formule 1
GP van Monaco
Winnaars en verliezers van de chaotische Grand Prix van Monaco

Norris baalt van 'frustrerend' moment van onderstuur in F1-kwalificatie Qatar

Lando Norris voelde zich in de kwalificatie "veel gelukkiger" in de McLaren MCL39. Hij is niet van plan om zijn aanpak te veranderen nu hij de titel in Qatar kan veiligstellen.

Lando Norris, McLaren

Foto: Dom Gibbons / LAT Images via Getty Images

Na de eerste run van Q3 op het Losail International Circuit had Lando Norris de voorlopige pole-position in handen met een rondetijd van 1.19.495. Hij hoopte in die laatste poging te verbeteren, maar slaagde daar niet in. In bocht 2 had hij veel onderstuur en moest hij even liften, waardoor hij al na een paar bochten de ronde afbrak. Uiteindelijk was alleen McLaren-teamgenoot Oscar Piastri sneller, waardoor Norris alsnog vanaf de tweede plaats mag starten. 

Dat er na het afbreken van die ronde geen nieuwe poging kwam, had volgens Norris een simpele reden: "Ik had geen brandstof, dus ik kon dat niet doen." Hij wilde bij de persconferentie niet ingaan op de vraag wat er dan eventueel in had gezeten als resultaat, aangezien dat "nu te laat" is. "Oscar heeft het vandaag heel goed gedaan, het hele weekend al", complimenteert hij zijn teamgenoot en titelrivaal. "Ik voelde me vandaag zeker wat comfortabeler in de auto, waardoor ik iets meer kon pushen zoals ik wilde. Dus ik voelde me beter. Ik had het gevoel dat ik een goede eerste ronde reed. Ik had het idee dat er genoeg plekken waren waar ik sneller had kunnen gaan. Ik denk niet dat bocht 2 daar per se één van was, maar daar kreeg ik om de een of andere reden ineens onderstuur, en dat was dat. Dus ja, frustrerend, want ik denk zeker dat ik het beter had kunnen doen en mijn ronde flink had kunnen verbeteren, maar dat deed ik niet."

Lando Norris begint van de tweede plaats in Qatar en kan zijn eerste F1-titel veroveren.

Lando Norris begint van de tweede plaats in Qatar en kan zijn eerste F1-titel veroveren.

Foto door: Guido De Bortoli / LAT Images via Getty Images

Hij benadrukt dat hij zich "veel" gelukkiger voelde in de MCL39 dan op vrijdag, toen hij tot de derde tijd kwam in de sprintkwalificatie. "Maar het heeft mij niet veel beter laten presteren", lacht Norris. "Het is zeker veel beter. Ik had het gevoel dat ik vandaag in ieder geval voor de pole-position had kunnen gaan. En gisteren had ik veel schade aan de auto aan het einde van Q3, dus dat [ik nu geen schade had] heeft ook geholpen."

Norris heeft in Qatar zijn eerste echte kans om de Formule 1-titel te veroveren. Als hij de race wint, dan zijn de titelkansen voor Piastri en Max Verstappen meteen vervlogen. Maar als Piastri en Verstappen voor hem eindigen, dan gaat de titelstrijd door tot de Grand Prix van Abu Dhabi. "De lange run naar de eerste bocht is voor iedereen een goede kans om posities te winnen - of te verliezen", weet Norris ook. "Daarna denk ik dat het een vrij saaie en rechttoe rechtaan race wordt." Wat zijn aanpak wordt met de titelstrijd in gedachten? "Zoals elke dag. Ik start als tweede, dus op dit moment is de kans om te winnen niet heel groot, maar ja… Ik focus me gewoon op een goede start." Dat kan nog wel een uitdaging worden, aangezien hij als nummer twee aan de rechterkant - en dus de vuile kant - van de grid start. "Ik denk dat het aan de rechterkant veel erger is, maar ja, dat is normaal", legt hij zich erbij neer.

Lees meer:

Net binnen

Vorig artikel Piastri na pole in Qatar: “Alles of niets? Zo voelt het wel op dit punt”
Volgend artikel Brown rekent op vuurwerk bij start F1 Qatar: "Wil dat niet missen"

Beste reacties