Overslaan naar hoofdinhoud

Aanbevolen voor jou

Alonso hard voor Aston Martin en Honda: "We hebben slechtste auto en motor"

Formule 1
GP van Barcelona-Catalonië
Alonso hard voor Aston Martin en Honda: "We hebben slechtste auto en motor"

Twee verborgen factoren die "een groot effect" op F1 Grand Prix van Barcelona hebben

Formule 1
GP van Barcelona-Catalonië
Twee verborgen factoren die "een groot effect" op F1 Grand Prix van Barcelona hebben

24 uur van Le Mans, 11.00 uur: Drie Nederlanders aan de leiding tijdens safety car-fase

WEC
24 uur van Le Mans
24 uur van Le Mans, 11.00 uur: Drie Nederlanders aan de leiding tijdens safety car-fase

Norris tempert verwachtingen: "Ferrari nog buiten bereik"

Formule 1
GP van Barcelona-Catalonië
Norris tempert verwachtingen: "Ferrari nog buiten bereik"

De "grote reset" die leidde tot George Russells GP-pole in Barcelona

Formule 1
GP van Barcelona-Catalonië
De "grote reset" die leidde tot George Russells GP-pole in Barcelona

24 uur van Le Mans, 08.00 uur: Cadillac leidt, Verschoor en Catsburg P1 in eigen klasse

WEC
24 uur van Le Mans
24 uur van Le Mans, 08.00 uur: Cadillac leidt, Verschoor en Catsburg P1 in eigen klasse

F1 Barcelona 2026: Hoe laat begint de race vandaag?

Formule 1
GP van Barcelona-Catalonië
F1 Barcelona 2026: Hoe laat begint de race vandaag?

24 uur van Le Mans, 00.00 uur: Safety car gooit strijd weer helemaal open

WEC
24 uur van Le Mans
24 uur van Le Mans, 00.00 uur: Safety car gooit strijd weer helemaal open

Robert Kubica heeft er alle vertrouwen in dat hij weer op zijn oude niveau kan komen. De Pool werkte deze zomer met de Lotus E20 uit 2012 geslaagde tests af op de circuits van Valencia en Paul Ricard. Kubica raakte begin 2011 zwaargewond bij een rally-ongeluk, waardoor er abrupt een einde kwam aan zijn loopbaan als Formule 1-coureur.

Kubica liep bij zijn crash blijvend letsel aan zijn rechterarm en -hand op en reed, tot zijn recente test in Valencia, niet meer met een Formule 1-auto. Niet alleen lichamelijk maar ook mentaal moest de enkelvoudig Grand Prix-winnaar hordes nemen. "Het was een mentale kwestie om mijn handicap als een handelbare beperking te zien, in plaats van een definitieve handicap", zegt Kubica tegen Corriere della Sera. "Op die manier ging ik de eerste test rustiger tegemoet en zag ik in dat elke beperking maar relatief is."

"Ik heb mezelf leren kennen, namelijk als een echte coureur die alleen geïnteresseerd is in presteren en niets anders", vervolgt Kubica. "Alles schakelde zichzelf meteen weer in, want er is nooit iets uitgewist. Het is net als zwemmen of fietsen. Ik had meteen het juiste gevoel weer. Als Renault bereid zou zijn deze gekte - laten we het zo noemen - door te zetten, dan weet ik zeker dat ik eraan kan voldoen. Het zal training en voorbereiding vergen, maar ik weet dat ik weer de coureur kan worden die ik vroeger was. Mijn niveau in 2010 was hoog, durf ik wel te stellen."

Kubica verwacht dat hij zich kan aanpassen aan de huidige generatie auto's, ondanks dat hij alleen maar heeft gereden met een wagen uit 2012. "De verschillen zitten vooral in de prestatiecurve, maar ook dat is een kwestie van trainen en werken. Als anderen het kunnen, zou ik niet weten waarom ik het niet zou kunnen", besluit Kubica.

Net binnen

Vorig artikel Abiteboul: "Doel in Boedapest is dubbele puntenfinish"
Volgend artikel Celis kijkt door roze bril: "Snelheid is inmiddels goed"

Beste reacties