Indy 500-deal bedoeld om Alonso te verleiden tot langer verblijf bij McLaren?
McLaren heeft Fernando Alonso toestemming gegeven om deel te nemen aan de Indy 500 in een poging hem langer aan het Britse merk te verbinden.
Eerder deze week verraste de Spanjaard de gehele wereldpers door aan te kondigen dat hij met een McLaren-Honda, gerund door Andretti Autosport, gaat deelnemen aan de Amerikaanse raceklassieker. Daardoor moet hij de Grand Prix van Monaco laten schieten. McLaren heeft inmiddels Jenson Button bevestigd als vervanger. Alonso heeft er geen geheim van gemaakt dat hij als eerste rijder sinds Graham Hill de Triple Crown wil binnenhalen - winst in de Grand Prix van Monaco, de Indy 500 en de 24 uur van Le Mans. Dat geeft McLaren een voorsprong ten opzichte van diverse rivalen.
Op de vraag of de deelname van Alonso deel uitmaakt van een groter plan met als doel Alonso vast te leggen voor de komende jaren, zei McLarens racedirecteur Eric Boullier: “Waarom niet, weet je? Iedereen heeft zijn eigen trucjes wanneer het aankomt op onderhandelingen over een contract.”
Grotere geheel belangrijker
Dat Alonso uitgerekend het raceweekend in Monaco moet missen, is een forse aderlating. De nauwe straten bieden het Britse team mogelijk de beste kans om dit jaar een goed resultaat neer te zetten. De afwezigheid van de Spanjaard kan hen waardevolle punten kosten. Toch is Boullier ervan overtuigd dat het vrijgeven van Alonso de beste optie was: “Het gaat om het grotere geheel”, zei de Fransman op de vraag welke negatieve invloed de afwezigheid van hun toprijder in Monaco kan hebben. “Ten eerste zetten we Jenson in de auto. Dat is ook een wereldkampioen die het beste uit de auto kan halen. Daarnaast zit Stoffel, waarvan wij denken dat hij een van de meest getalenteerde rijders van het veld is. Hij heeft in de GP2 in Monaco gewonnen, hij weet hoe hij er moet racen dus het is geen gemiste kans. Het grotere geheel levert meer op voor McLaren Honda.”
Hij vervolgde: “We hebben een sterke relatie en een goede samenwerking met Honda. We willen laten zien dat we competitief kunnen zijn. In het verleden won McLaren de Indy 500. Bovendien is Amerika onze belangrijkste markt op commercieel en automotive gebied. Er zitten veel positieve kanten aan dit project, om een relatie voor de lange termijn op te bouwen met Honda en Alonso.”
Met medewerking van onze Formule 1-verslaggever Jonathan Noble
Deel of bewaar dit artikel
Abonneer en krijg toegang tot Motorsport.com met je adblocker
Van Formule 1 tot MotoGP: we brengen het laatste nieuws, diepgaande analyses en exclusieve interviews rechtstreeks uit de paddock. Om ons vak zo goed mogelijk uit te kunnen voeren, worden er op de website advertenties getoond. We merken op dat je een adblocker gebruikt en willen je vragen om deze uit te zetten. Daarnaast geven we je de mogelijkheid om abonnee te worden en voor een klein bedrag te genieten van een advertentievrije website.
Beste reacties