Honda blijft ‘honderd procent toegewijd’ aan McLaren en Formule 1
Honda blijft zich honderd procent inzetten om van de samenwerking met McLaren een succes te maken, ondanks het feit dat McLaren contact heeft gezocht met Mercedes om te kijken of het team weer met motoren van de Duitse fabrikant kan rijden.
McLaren en diens motorenpartner Honda hopen komend seizoen een grote stap naar voren te kunnen zetten na samen twee teleurstellende seizoenen in de Formule 1 te hebben beleefd. De wintertests in Barcelona verliepen echter verre van vlekkeloos en resulteerden er zelfs in dat McLaren contact heeft gezocht met Mercedes om te kijken of een terugkeer naar motoren van het Duitse merk een mogelijkheid is.
“Natuurlijk is dit niet de situatie die we voor ogen hadden toen we terugkeerden in de Formule 1”, vertelt Honda-baas Yusuke Hasegawa aan Motorsport.com. “Maar we zijn nog steeds honderd procent toegewijd als het gaat om onze toekomst in de sport en onze relatie met McLaren.”
“We geloven in deze samenwerking, net zoals McLaren dat doet”, vervolgt Hasegawa. “En om vooruit te kunnen gaan is het belangrijk dat we als één team samenwerken. We zullen samen uit deze situatie moeten zien te komen. We moeten allereerst eerlijk en open naar elkaar blijven communiceren en daarnaast de banden tussen Honda en McLaren nog verder zien te versterken, ondanks de problemen waarmee we nu te maken hebben. Wij zien dit niet als een project voor de korte termijn.”
Updates voor Melbourne
Hasegawa zegt dat er al oplossingen gevonden zijn voor de betrouwbaarheidsproblemen waarmee McLaren tijdens de testdagen op het Circuit de Catalunya te maken had. Daarnaast wordt er nog gekeken naar manieren om de ‘driveability’ van de motor te verbeteren en meer vermogen uit de krachtbron te halen voor de eerste race van het seizoen, die volgende week in Australië plaatsvindt.
“De problemen die we in Barcelona hadden, hebben ertoe geleid dat we minder tijd op de baan konden doorbrengen en hebben meer druk gelegd op onze voorbereidingen op het seizoen. Maar we hebben nog altijd wel een gigantische hoeveelheid data weten te vergaren, net als McLaren”, aldus Hasegawa. “Het is ook niet zo dat we met heel veel verschillende problemen te maken hebben, ondanks dat dit voor de buitenwereld misschien wel zo leek. We hebben in Barcelona al enkele maatregelen kunnen nemen die effectief bleken gedurende de tweede test.”
“Wat betreft de prestaties is er nog wel wat ruimte voor vooruitgang bij de mapping, waardoor we in Melbourne een betere ‘driveability’ kunnen hebben", klinkt het zelfverzekerd. "Tegelijkertijd blijven we eraan werken om meer vermogen uit de power unit te krijgen.”
Met medewerking van onze Formule 1-reporter Ben Anderson
Deel of bewaar dit artikel
Abonneer en krijg toegang tot Motorsport.com met je adblocker
Van Formule 1 tot MotoGP: we brengen het laatste nieuws, diepgaande analyses en exclusieve interviews rechtstreeks uit de paddock. Om ons vak zo goed mogelijk uit te kunnen voeren, worden er op de website advertenties getoond. We merken op dat je een adblocker gebruikt en willen je vragen om deze uit te zetten. Daarnaast geven we je de mogelijkheid om abonnee te worden en voor een klein bedrag te genieten van een advertentievrije website.
Beste reacties