Overslaan naar hoofdinhoud

Aanbevolen voor jou

González slaat toe met Moto2-zege Hongarije, punten voor Van den Goorbergh

Moto2
Balaton Park
González slaat toe met Moto2-zege Hongarije, punten voor Van den Goorbergh

"Een blije coureur rijdt snelle rondetijden": Bono over talent Antonelli

Formule 1
GP van Monaco
"Een blije coureur rijdt snelle rondetijden": Bono over talent Antonelli

BMW wil na Spa-dubbelslag ook op Le Mans voor verrassing zorgen

WEC
24 uur van Le Mans
BMW wil na Spa-dubbelslag ook op Le Mans voor verrassing zorgen

Bortoleto hard voor zichzelf na fout: "Misschien was ik te enthousiast"

Formule 1
GP van Monaco
Bortoleto hard voor zichzelf na fout: "Misschien was ik te enthousiast"

Hadjar met 'gemengde gevoelens' na F1-kwalificatie Monaco

Formule 1
GP van Monaco
Hadjar met 'gemengde gevoelens' na F1-kwalificatie Monaco

Waarom zoveel F1-coureurs in Monaco wonen: meer dan alleen belastingvoordeel

Formule 1
GP van Monaco
Waarom zoveel F1-coureurs in Monaco wonen: meer dan alleen belastingvoordeel

Uitslag: Warm-up MotoGP Grand Prix van Hongarije

MotoGP
GP van Hongarije
Uitslag: Warm-up MotoGP Grand Prix van Hongarije

Legt Balaton Park zwakte Aprilia bloot? "Kunnen motor niet optimaal benutten"

MotoGP
GP van Hongarije
Legt Balaton Park zwakte Aprilia bloot? "Kunnen motor niet optimaal benutten"

Het verhaal achter de foto: Alonso raakt Massa in Austin

Fernando Alonso’s stevige inhaalactie op Felipe Massa in de slotfase van de Amerikaanse GP kreeg de goedkeuring van de stewards, maar niet van Massa. Fotograaf Jose Mario Dias legde het controversiële moment met perfectie vast.

Fernando Alonso, McLaren MP4-31 en Felipe Massa, Williams FW38 maken contact

Hoe de betrokkenen het moment beleefden:

De coureur: Felipe Massa

“Als je de actie van bovenaf bekijkt, ziet zijn inhaalactie er geweldig uit. Maar hij kwam van heel erg ver en remde gewoonweg niet. Ik probeerde de bocht te halen. Als ik daar niet had gereden, was hij rechtdoor geschoten. Zelfs nadat hij mij raakte, ging hij van de baan af. Ik probeerde die lijn niet eens af te dekken, want hij was te ver weg, niet dichtbij genoeg. Ik denk dat hij goede vrienden moet hebben bij de stewards, eerlijk gezegd.”

De andere coureur: Fernando Alonso

“Om langs de Williams te komen moet je op een andere, gekke plek de aanval inzetten, zoals in krappe langzame bochten en iets brutaler de auto ernaast zetten. Dat was lastig, maar hopelijk vermakelijk voor de fans. Ik denk dat ik naast hem zat. Het is niet alsof ik van heel ver kwam en iets geks deed. Ik zat al naast hem en er was geen ruimte voor hem om in te sturen. Ik probeerde heel agressief om aan de binnenkant te komen en helaas raakten we elkaar, maar beide wagens konden verder.”

De teambaas: Pat Symonds (Williams)

"De FIA vindt het een race-incident, waar ik het niet mee eens ben. Je hebt het alleen over een incident en niet over de consequenties ervan. En de consequentie maakt geen deel uit van de beoordeling, of zou dat in ieder geval niet mogen doen. De rijder en teammanagers geven hun meningen over hoe zij vinden dat het is gegaan en dan is het aan de stewards om iets te beslissen. Dit keer vonden ze het een race-incident. Ik denk dat Alonso heel laat remde. Zelfs terwijl hij Felipe raakte, kon hij niet op de baan blijven. Dus terwijl hij Felipe gebruikte als rem, was het nog niet genoeg om op de baan te blijven.” 

De fotograaf: Jose Mario Dias (@josemariodias)

“Ik was bij Bocht 14 foto's van de achterkant van de wagens aan het schieten. Ik concentreerde me op de details en gebruikte dus een lange lens (500mm Nikon), met een D4 camera (ISO 200, f7.1, 1/1000sec).

"Het was aan het einde van de race en dus waren er nauwelijks fotografen in de buurt - ze waren allemaal al richting het podium. Ik wilde nog wat foto's maken waar ik eerder nog niet de kans voor had gekregen. Toen ik Massa en Alonso samen zag komen, bedacht ik dat het een goede mogelijkheid was om in te halen, maar ik had niet gedacht dat ze elkaar zouden raken. Ik was blij om dat moment te kunnen vastleggen, maar maakte me wel zorgen om Massa - ik ben zelf Braziliaan en dus supporter!"

"Ik denk dat je elke sport die je fotografeert moet begrijpen. Ik schiet alleen motorsport, dus ik weet hoe ik op een moment moet wachten. Toen ik zag dat die twee auto's dicht bij elkaar zaten, wachtte ik af tot het moment van de inhaalactie. Het feit dat ze elkaar raakten was gewoon geluk."

"Ik ben een freelance fotograaf en werk vanuit de Verenigde Staten. Ik werk met Nelson Piquet Jr. in de Formule E en met het Action Express-team in het IMSA en ook doe ik een aantal evenementen aan voor het Braziliaanse CAR magazine, waarvoor ik in Austin was."

"Ik denk dat foto's als deze geschiedenis schrijven. Ze vertellen het moment. Als over een aantal jaar iemand het over deze race heeft, herinnert hij zich de inhaalactie van Alonso op Massa en zal deze foto dat verhaal uitbeelden.”

Meer werk van Jose is hier terug te vinden.

Door Charles Bradley

Net binnen

Vorig artikel Analyse: Wat de nieuwe onderdelen van McLaren ons vertellen over 2017
Volgend artikel Column Felipe Massa: Waarom ik een nare smaak overhoud aan Austin

Beste reacties