Het Olav en Jack-drieluik: toetsenbordtokkies blokkeren
Ze zijn in Nederland onlosmakelijk verbonden met de Formule 1: Olav Mol en Jack Plooij hebben samen meer dan 35 jaar ervaring in de paddock en sinds het begin van 2016 mogen de commentator en de pitreporter voor Ziggo Sport weer samen de wereld over. GPUpdate.net sprak het tweetal in Abu Dhabi en schreef een drieluik – vandaag in deel drie: de hoge mate waarin 'internetridders' hun ongefundeerde gal spuwen.
'Wie zijn hoofd boven het maaiveld uitsteekt, die wordt zijn kop afgehakt', en 'hoge bomen vangen veel wind'. In hun hoedanigheid als autosportjournalisten hebben Mol en Plooij naast complimenteuze fans ook veel criticasters. Met de sociale media van tegenwoordig is het doodeenvoudig om de meest walgelijke verwensingen de wereld in te slingeren, zonder er verantwoording voor af te hoeven leggen. De uitgesprokenheid van zowel Mol als Plooij komt beiden geregeld op behoorlijke commentaren te staan.
In de 'rustige' jaren, pak 'm beet 2010 tot en met 2014, waren de Nederlandse televisies op zondagmiddag amper afgestemd op de Formule 1-races. Mol - alleen Mol, Plooij is pas sinds 2016 weer van de partij - kreeg weleens kritieken op zijn bordje, maar stond met name bekend als 'het geluid van de F1'. Sinds de sport dankzij de successen van Max Verstappen gigantische stappen heeft gezet in Nederland, zijn de commentaren op het werk van de zelfbenoemde liefhebber een stuk minder geventileerd geworden.
Tijden veranderen

Plooij knikt. "Zelfs Palmer-fans", lacht de pitreporter. "En ook hen proberen we te bedienen." Mol belicht de situatie omtrent Verstappen. "We hebben een Nederlandse coureur en die Nederlandse coureur doet het bovendien bijzonder goed. Bij Ziggo Sport, de enige Nederlandse zender waar je live F1 kan zien, zorgen we ervoor dat we gedurende het raceweekend elke rijder minstens eenmaal spreken, Max spreken we omdat hij de Nederlandse hoop is tweemaal. Ik vind dat voor een land ook normaal, dat als je één coureur hebt je hem uitlicht."

Ongefundeerde flodders
De korte lijntjes tussen het Ziggo-team en 'kamp-Verstappen' spelen kritieken weleens in de hand. Zo werd Mol gefileerd op sociale media toen hij tijdens de Hongaarse GP Verstappen vrijpleite van een straf, terwijl de Nederlander teammaat Daniel Ricciardo juist uit de race had getikt. Achteraf snapt Mol de reuring: "Het was een 'interteam'-botsing. Dat verwacht je niet, daar zit ook geen kwaad achter. Max remde in, gleed naar buiten. Tsja. Dit soort incidenten zijn lastig, en vergeet niet dat ik 'on the spot' moet reageren. Binnen een halve seconde moeten de mensen bediend worden van commentaar."Het kwam Mol op veel reacties te staan, de ene gefundeerder dan de andere. "Ja, we hebben een nieuwe hobby erbij. Blokkeren. Er is één regel: toets de reacties goed. Als mensen genuanceerd zeggen 'Olav, ik ben het niet met je eens', dan kan ik me daarbij neerleggen. Als de toon echter is 'Olav, idioot, het was twee centimeter in plaats van een halve' dan weet ik heel snel dat ik er helemaal niets mee hoef. Wat betreft die oranjebril: het is ongenuanceerd gelul. Wie rijden er vooraan? Juist, daar praten we over."

"Het allerergste vind ik dat mensen erover gaan oordelen. Ik heb een goede vriend die een kindje heeft met het syndroom van Down. Hij heeft op internet gereageerd dat hij moe werd van al die poppenkast, zijn argumentatie was dat je een kindje met Down nooit een mongool mag noemen, maar al die kinderen roepen tegenwoordig 'mongol jonguh' - wat is daar nou vreemd aan? Wat had ik moeten doen?", vraagt een stemverheffende Plooij zich af. "Hé, foei Max, dat mag je niet zeggen? Ben ik dan zijn vader die daar tegenover hem staat? Ik vond het prima. Het is helemaal niet erg."

"Flikker toch op!"
Of het tweetal de 'nieuwe' Nederlandse autosportfan een boodschap mee willen geven? "Poeh", zucht Plooij. "We hebben te maken met herintreders en nieuwe fans", maakt Mol het onderscheid. "Ik zou de nieuwe fans willen adviseren om media te volgen waarvan je weet dat zij het weten. Dat zeg ik niet om jullie een veer in de reet te steken, maar GPUpdate is wél een van de langstlopende sites. Tegenwoordig zijn er een hoop mediainitiatieven in Nederland die ik sneu vind. Zij vinden dat ze een graantje mee moeten pikken in de verslaggeving omdat ze denken dat ze de boot anders missen."
Dat de Formule 1 niet zomaar open is voor Jan en alleman, bewijzen de heren met een verwijzing naar cameraman Mathijs Notten. "Als hij dood neervalt, hebben we een probleem." Notten, die even verderop zijn apparatuur afstemt, lacht. "Ja, zo is het wel", zegt Mol. "De camera staat op zijn naam en als hij wegvalt tijdens een weekend kunnen we niets. De regels zijn dusdanig streng dat we bijvoorbeeld niet even een camera kunnen lenen van de Hongaarse tv. Wat dat betreft zou er wel wat meer respect mogen zijn."
Door: René Oudman
Olav Mol schreef ook dit jaar een boek: 'F1 2017, oorlog op de baan' is via deze link te bestellen!Deel of bewaar dit artikel
Abonneer en krijg toegang tot Motorsport.com met je adblocker
Van Formule 1 tot MotoGP: we brengen het laatste nieuws, diepgaande analyses en exclusieve interviews rechtstreeks uit de paddock. Om ons vak zo goed mogelijk uit te kunnen voeren, worden er op de website advertenties getoond. We merken op dat je een adblocker gebruikt en willen je vragen om deze uit te zetten. Daarnaast geven we je de mogelijkheid om abonnee te worden en voor een klein bedrag te genieten van een advertentievrije website.
Beste reacties