Overslaan naar hoofdinhoud

Aanbevolen voor jou

Aprilia: "We zagen er dom uit door startcrash in MotoGP Hongarije"

MotoGP
GP van Hongarije
Aprilia: "We zagen er dom uit door startcrash in MotoGP Hongarije"

Brembo verrast door kritiek Leclerc: "Te vroeg voor conclusies"

Formule 1
GP van Monaco
Brembo verrast door kritiek Leclerc: "Te vroeg voor conclusies"

Norris blijft ondanks nieuwe uitvalbeurt geloven in F1-titel 2026

Formule 1
GP van Monaco
Norris blijft ondanks nieuwe uitvalbeurt geloven in F1-titel 2026

Winnaars en verliezers van de chaotische Grand Prix van Monaco

Formule 1
GP van Monaco
Winnaars en verliezers van de chaotische Grand Prix van Monaco

MotoGP vergroot ruimte tussen startrijen vanaf Duitse Grand Prix

MotoGP
MotoGP vergroot ruimte tussen startrijen vanaf Duitse Grand Prix

Ferrari verklaart opmerkelijke strategie Leclerc tijdens GP Monaco

Formule 1
GP van Monaco
Ferrari verklaart opmerkelijke strategie Leclerc tijdens GP Monaco

Wie het slechtst heeft geslapen na MotoGP Hongarije: Franco Morbidelli

MotoGP
GP van Hongarije
Wie het slechtst heeft geslapen na MotoGP Hongarije: Franco Morbidelli

Red Bull-teambaas: "Wilden motor Max Verstappen al na Monaco vervangen"

Formule 1
GP van Monaco
Red Bull-teambaas: "Wilden motor Max Verstappen al na Monaco vervangen"

Marko ziet halverwege F1-seizoen nog maar twee titelkandidaten

Red Bull-adviseur Helmut Marko rekent Max Verstappen niet meer bij de kanshebbers op de F1-titel in 2025. Hij gaat daarnaast in op de Mercedes-geruchten.

Helmut Marko, Red Bull Racing, Max Verstappen, Red Bull Racing

Foto: Red Bull Content Pool

Niet alleen in Oostenrijk, maar ook in Groot-Brittannië zwaaide Helmut Marko al met de witte vlag. Hij erkent dat McLaren 'superieur' is en gelooft er ook niet in dat Red Bull Racing nog in de buurt kan komen van de MCL39. "Helaas is dat zo", benadrukt hij in gesprek met OE24. "En dat terwijl het er na de kwalificatie en de pole van Max helemaal niet slecht uitzag. Helaas hebben we vertrouwd op de weersvoorspelling en gekozen voor een afstelling op droog weer. In de regen was het duidelijk dat we geen kans hadden."

Max Verstappen verraste vriend en vijand met zijn pole op Silverstone, maar wist ook door zijn lage downforce-afstelling dat een regenrace niet in zijn voordeel zou zijn. Dat bleek ook, aangezien hij moeite had om de RB21 op de baan te houden op het natte circuit en zelfs spinde bij een herstart. Hij moest daardoor genoegen nemen met de vijfde plaats. "Zonder die spin had Max misschien derde kunnen worden", meent Marko. "Je moet gewoon erkennen dat McLaren op dit moment veruit superieur is."

Toch blijft Marko er wel in geloven dat Verstappen zou kunnen terugslaan en dat al bij de Grand Prix van België op het circuit van Spa-Francorchamps. Red Bull neemt dan namelijk weer enkele updates mee in de hoop een stap vooruit te zetten met de RB21. "Het is mogelijk – als de updates die we nog op de plank hebben hun werk doen", zegt Marko daarover. "De temperatuur en het bochtenkarakter van het circuit zouden dan ook meer in ons voordeel spreken." Een echt keerpunt in het kampioenschap kan het in zijn ogen echter niet worden, want Verstappen ziet hij niet meer als kanshebber voor de titel. "Het kampioenschap is toch al beslist. Dat gaat alleen nog tussen Lando Norris en Oscar Piastri. En Norris heeft zich met twee sensationele races op indrukwekkende wijze weer gemeld."

Mercedes-geruchten

In Groot-Brittannië kreeg Verstappen op mediadag veel vragen over de Mercedes-geruchten. Door de tegenvallende prestaties van Red Bull lijken die geruchten niet snel over te waaien, maar Marko benadrukt dat er 'geen actuele ontwikkelingen' zijn. Bovendien beaamt hij dat de exitclausules in het contract van de viervoudig kampioen nog altijd niet van toepassing zijn, waardoor hij hoe dan ook niet zomaar onder zijn huidige contract - dat tot en met 2028 loopt - kan uitkomen. Dat Verstappen dan na VT2 op Silverstone in de simulator stapte en op iRacing met de Mercedes W13 - de recentste F1-auto in het assortiment van dat platform - aan de slag ging, daar zoekt Marko niks achter. "Waarom zou hij dat niet doen? Max rijdt ook op de weg in een Aston Martin, een Ferrari en een Audi. Dan maakt het ook niet meer uit als hij een keer in een Mercedes rijdt."

Lees meer:

Net binnen

Vorig artikel Deze F1-coureurs komen in actie bij Goodwood Festival of Speed
Volgend artikel Hoe clash in Canada Norris juist geholpen heeft volgens McLaren

Beste reacties