“Hamilton behoort tot top-vijf aller tijden”, vindt Alonso
Fernando Alonso is lovend over zijn voormalig teamgenoot en viervoudig wereldkampioen Lewis Hamilton. Volgens de Spanjaard hoort de Brit bij de grootsten uit de historie van de Formule 1.
McLaren-coureur Alonso was met eigen ogen getuige van de opkomst van Lewis Hamilton. De twee waren in het debuutjaar van de Brit teamgenoten bij McLaren. Dat resulteerde in een felle interne strijd, waardoor het tweetal in de slotfase van het seizoen de titel verspeelde aan Ferrari-concurrent Kimi Raikkonen. Na het seizoen verkaste Alonso maar de afgelopen jaren is de onderlinge verhouding een stuk verbeterd.
Inmiddels hebben beide ervaren coureurs veel respect voor elkaar. Op de vraag of Hamilton tot de vijf beste rijders alles tijden behoort, antwoordde Alonso bevestigend: “Ja. Hij won in de lagere klassen voordat hij in de F1 terecht kwam. Hij kwam hier met enkele goede titels op zak. Elk seizoen heeft hij zeer competitief gepresteerd, met uitzondering van een of twee naast Jenson [Button] toen hij wat problemen had. Lewis is een van de kampioenen die in staat is om te winnen met een dominante wagen, zoals in 2010 of 2012, maar ook met slechte auto’s, zoals in 2009 of 2011. Dat kunnen niet alle kampioenen zeggen.”
Op de vraag of hijzelf ook in die top-vijf thuishoort, zei hij lachend: “Dat weet ik niet, die vraag moet je aan Lewis stellen!”
Met medewerking van F1-verslaggever Adam Cooper
Deel of bewaar dit artikel
Abonneer en krijg toegang tot Motorsport.com met je adblocker
Van Formule 1 tot MotoGP: we brengen het laatste nieuws, diepgaande analyses en exclusieve interviews rechtstreeks uit de paddock. Om ons vak zo goed mogelijk uit te kunnen voeren, worden er op de website advertenties getoond. We merken op dat je een adblocker gebruikt en willen je vragen om deze uit te zetten. Daarnaast geven we je de mogelijkheid om abonnee te worden en voor een klein bedrag te genieten van een advertentievrije website.
Beste reacties