Overslaan naar hoofdinhoud

Aanbevolen voor jou

Hülkenberg verklaart bizarre oorzaak uitvalbeurt: "Nog nooit meegemaakt"

Formule 1
GP van Barcelona-Catalonië
Hülkenberg verklaart bizarre oorzaak uitvalbeurt: "Nog nooit meegemaakt"

Colapinto teruggezet naar P10 na straf voor gele vlag in Barcelona

Formule 1
GP van Barcelona-Catalonië
Colapinto teruggezet naar P10 na straf voor gele vlag in Barcelona

Elkann prijst Hamilton en Ferrari na emotionele zege in Barcelona

Formule 1
GP van Barcelona-Catalonië
Elkann prijst Hamilton en Ferrari na emotionele zege in Barcelona

Vasseur: "Hamilton had ook zonder VSC de race gewonnen"

Formule 1
GP van Barcelona-Catalonië
Vasseur: "Hamilton had ook zonder VSC de race gewonnen"

Foto's: De zondag van de F1 Grand Prix van Barcelona-Catalonië in beeld

Formule 1
GP van Barcelona-Catalonië
Foto's: De zondag van de F1 Grand Prix van Barcelona-Catalonië in beeld

De Vries keek slotfase Le Mans niet: "Ik bleef maar kleding opvouwen"

WEC
24 uur van Le Mans
De Vries keek slotfase Le Mans niet: "Ik bleef maar kleding opvouwen"

Russell zet vraagtekens bij Mercedes-strategie na GP Barcelona

Formule 1
GP van Barcelona-Catalonië
Russell zet vraagtekens bij Mercedes-strategie na GP Barcelona

Verstappen na P4 in Barcelona: "Komen op alle vlakken net tekort"

Formule 1
GP van Barcelona-Catalonië
Verstappen na P4 in Barcelona: "Komen op alle vlakken net tekort"
Breaking news

Haas zou illegale zet van Hongarije '1000% zeker' opnieuw doen

Romain Grosjean zegt dat zijn Formule 1-team van Haas '1000%' zeker de strategische zet tijdens de formatieronde van de Hongaarse Grand Prix zou overdoen, ook al werden hij en teamgenoot Kevin Magnussen daar achteraf voor bestraft.

Romain Grosjean, Haas VF-20

De Hungaroring lag er voor de start nat bij, maar omdat het was gestopt met regenen begon het circuit stilaan op te drogen. De Haas-rijders stelden tijdens de formatieronde vast dat het circuit droog genoeg was voor slicks en kregen daarop van hun team de opdracht om meteen naar binnen te duiken voor een pitstop.

Een goede zet, want zo kwamen Grosjean en Magnussen meteen vooraan te liggen nadat ook de rest tijdens de race al snel binnenkwam. Alleen was er een probleem, instructies tijdens de formatieronde zijn verboden in de Formule 1. En dus kregen beide rijders achteraf een tijdstraf van tien seconden, waardoor Magnussen nog van negen naar tien zakte. Grosjean scoorde sowieso geen punten.

Lees ook:

Toch stelt Grosjean ronduit dat Haas die keuze gewoon opnieuw zou maken. "Ja, 1000 procent zeker. Het was de juiste beslissing en ik was verrast dat niet meer mensen het deden", antwoordde Grosjean op de vraag van Motorsport.com. Magnussen was een vergelijke mening toegedaan. "Jazeker, maar we zouden de manier waarop we misschien wel iets kunnen veranderen om geen straf te krijgen."

Magnussen hoopt dat de regels sowieso versoepeld worden om dit soort moedige keuzes mogelijk te maken. "Ik denk niet dat deze regels werden opgesteld om te stoppen wat we in de race in Hongarije deden. Het was vooral bedoeld om geen informatie over de koppeling en startprocedures te ontvangen, om de starts wat meer onvoorspelbaarder te laten verlopen. Maar de regel was volgens mij niet op strategische beslissingen gericht, al is het wat het is."

"Misschien moeten ze dat opnieuw bekijken. Als we dit niet meer mogen doen, dan gaat dat ten koste van het spektakel. Het is net leuk als de baan er zo bijligt tussen droog en nat en je die strategische beslissingen kunt maken. Het zou goed zijn als ze dat in de reglementen toelaten, ik denk niet dat dat honderd procent duidelijk was. Onze communicatie gingen enkel over het maken van een pitstop. Ik zei dat ik voor slicks wilde pitten."

Net binnen

Vorig artikel Kwalificatie GP Groot-Brittannië – Starttijd, welke zender en meer
Volgend artikel Verstappen: Kopiëren van Mercedes is 'geen optie' voor Red Bull

Beste reacties