Steiner: "Haas bewijst dat nieuwe F1-teams geen veldvulling hoeven te zijn"
Haas heeft bewezen dat nieuwe Formule 1-teams meer kunnen zijn dan enkel veldvulling. Dat beweert teambaas Guenther Steiner.
De teams die voorafgaand aan Haas debuteerden in de Formule 1 faalden stuk voor stuk. Lotus/Caterham, Virgin/Marussia/Manor en Hispania/HRT kwamen nooit verder dan de achterhoede van het veld en haakten al na enkele jaren af. Het Amerikaanse Haas koos voor een technische samenwerking met Ferrari, waardoor het team niet alle onderdelen zelf hoeft te ontwikkelen. Dat bleek een slimme zet, want in de eerste twee jaren in de koningsklasse van de autosport eindigde Haas als achtste in het constructeurskampioenschap, ondanks de ingrijpende reglementswijzigingen voor 2017.
“Voor we aan ons eerste seizoen begonnen, werd gezegd dat we het nooit zouden volhouden en dat soort dingen”, zei Steiner in gesprek met Motorsport.com. “En men zei dat het tweede seizoen lastiger zou worden. Ik heb daar nooit met enige arrogantie op gereageerd en gezegd: ‘Ja, dat weten we maar ik heb dit allemaal al eens meegemaakt in mijn leven en carrière dus ik ga proberen dat te voorkomen’. Op dat moment wisten we niet of we daartoe in staat waren, maar we hebben het in elk geval geprobeerd. Ik denk dat we redelijk goed werk geleverd hebben. Een tweede seizoen inclusief een volledig nieuw reglement is niet slecht. Ik wil wel stellen dat wij niet echt een wanvertoning zijn, toch?”
Opnieuw achtste in eindstand
Haas had gehoopt de achtste plaats van 2016 te kunnen verbeteren maar moest dit jaar het hoofd buigen voor Renault en Toro Rosso: “De competitie in de middenmoot was erg sterk. Her en der hebben we wat punten laten liggen. Dat maakte het verschil. Al met al zijn we als team gegroeid maar er is nog veel werk aan de winkel voor volgend jaar.”
De Amerikaanse renstal eindigde slechts zes punten achter Toro Rosso op P7 en tien punten achter Renault op P6. Twee plaatsen winst had ruim zes miljoen euro extra winstpremie opgeleverd: “Het is altijd leuk om meer te krijgen. Wie durft te beweren dat drie of vier miljoen geen verschil maakt? Alles maakt een verschil, zelfs 100.000 euro. We hebben het liever dan dat we het niet hebben. Maar er is meer dan alleen geld. We eindigden dicht in de buurt maar de achtste plaats is de achtste plaats. Dat is de racerij, dat is de sport. Soms win je, soms verlies je. Maar die miljoenen gaan we zeker missen.”
Met medewerking van Lawrence Barretto, Ben Anderson en Matt Beer
Deel of bewaar dit artikel
Abonneer en krijg toegang tot Motorsport.com met je adblocker
Van Formule 1 tot MotoGP: we brengen het laatste nieuws, diepgaande analyses en exclusieve interviews rechtstreeks uit de paddock. Om ons vak zo goed mogelijk uit te kunnen voeren, worden er op de website advertenties getoond. We merken op dat je een adblocker gebruikt en willen je vragen om deze uit te zetten. Daarnaast geven we je de mogelijkheid om abonnee te worden en voor een klein bedrag te genieten van een advertentievrije website.
Beste reacties