Overslaan naar hoofdinhoud

Aanbevolen voor jou

F1 Barcelona live: Volg de race met livetiming

Formule 1
GP van Barcelona-Catalonië
F1 Barcelona live: Volg de race met livetiming

Piastri vol onbegrip na Gasly-besluit: "Kon mijn ogen niet geloven"

Formule 1
GP van Barcelona-Catalonië
Piastri vol onbegrip na Gasly-besluit: "Kon mijn ogen niet geloven"

Hülkenberg blij met P9: "Had niet veel meer in gezeten"

Formule 1
GP van Barcelona-Catalonië
Hülkenberg blij met P9: "Had niet veel meer in gezeten"

Fernando Alonso start vanuit pitstraat na motorwissel in Barcelona

Formule 1
GP van Barcelona-Catalonië
Fernando Alonso start vanuit pitstraat na motorwissel in Barcelona

Alonso hard voor Aston Martin en Honda: "We hebben slechtste auto en motor"

Formule 1
GP van Barcelona-Catalonië
Alonso hard voor Aston Martin en Honda: "We hebben slechtste auto en motor"

Twee verborgen factoren die "een groot effect" op F1 Grand Prix van Barcelona hebben

Formule 1
GP van Barcelona-Catalonië
Twee verborgen factoren die "een groot effect" op F1 Grand Prix van Barcelona hebben

24 uur van Le Mans, 11.00 uur: Drie Nederlanders aan de leiding tijdens safety car-fase

WEC
24 uur van Le Mans
24 uur van Le Mans, 11.00 uur: Drie Nederlanders aan de leiding tijdens safety car-fase

Norris tempert verwachtingen: "Ferrari nog buiten bereik"

Formule 1
GP van Barcelona-Catalonië
Norris tempert verwachtingen: "Ferrari nog buiten bereik"

Steiner verwijt McLaren gebrek aan steun voor Piastri na tijdstraf

Günther Steiner vindt dat McLaren Oscar Piastri steviger had moeten verdedigen na diens tijdstraf in de Grand Prix van Brazilië.

Guenther Steiner, ambassadeur Grand Prix van Miami

Foto: James Sutton / Motorsport Images

Voormalig Haas F1-teambaas Günther Steiner heeft stevige kritiek geuit op McLaren na de Grand Prix van Brazilië. Volgens hem had het team meer moeten doen om Oscar Piastri te verdedigen nadat de Australiër een tijdstraf van tien seconden én twee strafpunten op zijn superlicentie had gekregen voor zijn botsing met Andrea Kimi Antonelli bij de herstart. Piastri tikte in de zesde ronde van de race bij het ingaan van bocht 1 het linkerachterwiel van de Mercedes-rijder aan, waarna de Italiaan in aanraking kwam met Charles Leclerc. De Ferrari-coureur verloor hierbij zijn linkervoorwiel en viel uit.

De stewards oordeelden dat Piastri volledig schuldig was aan de botsing. Volgens de wedstrijdleiding zat hij er niet ver genoeg naast bij het insturen en blokkeerde hij onder het remmen zijn voorwiel, waardoor contact onvermijdelijk werd. “Een tijdstraf van tien seconden en twee strafpunten zijn passend en consistent met recente precedenten”, concludeerden de stewards in hun verklaring. De beslissing leidde na afloop van de race tot veel discussie. Sommigen vonden de straf te zwaar, en zelfs Leclerc – nota bene het grootste slachtoffer van het incident – plaatste vraagtekens bij de sanctie. “Voor mij was het een 50/50-situatie”, zei de Monegask. “Oscar was optimistisch, wat logisch is aangezien hij voor het kampioenschap vecht, maar Kimi hield er geen rekening mee dat er een auto aan de binnenkant zat.”

Volgens Steiner had McLaren de beslissing van de stewards moeten aanvechten. “Waarom ga je er niet heen om in ieder geval iets te zeggen tegen de stewards?” vraagt de Italiaan zich af in The Red Flags Podcast. “Zelfs Leclerc zei dat het niet alleen Oscars fout was. Als de coureur die uitvalt zegt dat het niet allemaal aan Oscar ligt, dan heb je toch een punt?” Volgens Steiner had McLaren zelfs bij een afgewezen protest een belangrijk signaal afgegeven. “Het is ook psychologisch”, legt hij uit. “Misschien ging ik soms net wat te ver hierin. Maar je laat hiermee zien dat je weet waar je mee bezig bent en dat je voor je rijder staat. Misschien win je het niet, maar je moet het altijd proberen. Dat is belangrijk voor de coureurs, maar ook voor de mensen in de fabriek die op maandag weer aan het werk gaan. Zij moeten weten dat iedereen in het team zijn best doet en geen kans onbenut laat.”

Steiner vindt ook dat de sport moet oppassen voor te strenge interpretaties van de regels. “Met al die straffen en discussies over vijf of tien seconden… Straks wordt er helemaal niet meer geracet. Moeten ze na de start dan gewoon in slagvolgorde achter elkaar aan rijden zonder een ander ook maar aan te kijken, omdat ze anders een penalty krijgen? Dat vinden de fans ook niet leuk.”

Lees ook:

Net binnen

Vorig artikel Browning rijdt VT1 en Young Driver Test voor Williams in Abu Dhabi
Volgend artikel Wat Max Verstappen in Las Vegas moet doen om F1-titelkansen in leven te houden

Beste reacties