Overslaan naar hoofdinhoud

Aanbevolen voor jou

Hülkenberg verklaart bizarre oorzaak uitvalbeurt: "Nog nooit meegemaakt"

Formule 1
GP van Barcelona-Catalonië
Hülkenberg verklaart bizarre oorzaak uitvalbeurt: "Nog nooit meegemaakt"

Colapinto teruggezet naar P10 na straf voor gele vlag in Barcelona

Formule 1
GP van Barcelona-Catalonië
Colapinto teruggezet naar P10 na straf voor gele vlag in Barcelona

Elkann prijst Hamilton en Ferrari na emotionele zege in Barcelona

Formule 1
GP van Barcelona-Catalonië
Elkann prijst Hamilton en Ferrari na emotionele zege in Barcelona

Vasseur: "Hamilton had ook zonder VSC de race gewonnen"

Formule 1
GP van Barcelona-Catalonië
Vasseur: "Hamilton had ook zonder VSC de race gewonnen"

Foto's: De zondag van de F1 Grand Prix van Barcelona-Catalonië in beeld

Formule 1
GP van Barcelona-Catalonië
Foto's: De zondag van de F1 Grand Prix van Barcelona-Catalonië in beeld

De Vries keek slotfase Le Mans niet: "Ik bleef maar kleding opvouwen"

WEC
24 uur van Le Mans
De Vries keek slotfase Le Mans niet: "Ik bleef maar kleding opvouwen"

Russell zet vraagtekens bij Mercedes-strategie na GP Barcelona

Formule 1
GP van Barcelona-Catalonië
Russell zet vraagtekens bij Mercedes-strategie na GP Barcelona

Verstappen na P4 in Barcelona: "Komen op alle vlakken net tekort"

Formule 1
GP van Barcelona-Catalonië
Verstappen na P4 in Barcelona: "Komen op alle vlakken net tekort"

Steiner haalt uit naar stewards: "Wat valt er nog te discussiëren"

Günther Steiner begrijpt weinig van de lange duur van onderzoeken na de GP van Miami en pleit voor een harde tijdslimiet voor stewards.

Guenther Steiner

Voormalig Haas-teambaas Günther Steiner heeft stevige kritiek geuit op de stewards na afloop van de Grand Prix van Miami. Volgens de Italiaan duurde het veel te lang voordat er duidelijkheid kwam over de onderzoeken die na de race nog liepen. Steiner vindt daarom dat de FIA een tijdslimiet moet invoeren voor het uitdelen van straffen na afloop van een Grand Prix.

Na de race op het Miami International Autodrome stonden meerdere incidenten nog onder onderzoek. Zo werd gekeken naar een mogelijk vergrijp van Max Verstappen bij het overschrijden van de witte lijn bij de pit exit, een incident tussen Verstappen en George Russell, een botsing tussen Charles Leclerc en Russell in de slotfase, het herhaaldelijk verlaten van de baan door Leclerc én het rijden met een onveilige auto.

Lees ook:

Pas ongeveer tweeënhalf uur na de finishvlag kwamen de eerste uitspraken van de stewards naar buiten. De meeste coureurs ontsprongen de dans, maar Leclerc kreeg uiteindelijk een tijdstraf van twintig seconden, waardoor hij terugviel naar de achtste plaats.

"De stewards… Ik zat al in het vliegtuig terug naar huis toen ik hoorde dat er nog steeds straffen werden uitgedeeld", vertelde Steiner in The Red Flags Podcast. "Daarom denk ik dat beslissingen sneller genomen moeten worden. Er moet gewoon een tijdslimiet komen. Als je het dan nog niet weet? Geef dan geen straf."

Volgens Steiner zijn zaken zoals die van Leclerc eenvoudig te beoordelen.

Volgens Steiner zijn zaken zoals die van Leclerc eenvoudig te beoordelen. "Het overschrijden van een witte lijn, wat valt daar nog over te discussiëren? Je zit eroverheen of niet. Daar zijn camera’s voor"

Foto door: Sona Maleterova / Getty Images

Steiner vraagt zich bovendien af waar de stewards zich tijdens de race precies mee bezighouden. "Volgens mij zijn stewards er niet om de race te kijken. Hun taak is om beslissingen te nemen over incidenten die fout gaan", aldus de voormalig teambaas.

"Ik denk dat ze de race stil moeten zetten voor zichzelf en moeten zeggen: analyseer dit incident, bekijk wat er gebeurd is, neem een beslissing en ga door. Maar naar de race kijken? Ik denk niet dat dat onderdeel van hun werk zou moeten zijn."

Volgens Steiner zijn sommige zaken bovendien heel eenvoudig te beoordelen. "Het overschrijden van een witte lijn, wat valt daar nog over te discussiëren? Je zit eroverheen of niet. Daar zijn camera's voor", vervolgde hij.

"Teams hebben daarna bovendien nog steeds de mogelijkheid om protest aan te tekenen. Maar uiteindelijk blijft het hetzelfde beeld, of je het nu meteen bekijkt of drie dagen later. Je bent over die lijn gegaan of niet."

Lees meer:

Net binnen

Vorig artikel Bearman heeft duidelijk doel voor ogen: "Nu het fundament leggen"
Volgend artikel Doriane Pin: "F1 was altijd een droom, nu is het een doel"

Beste reacties