Overslaan naar hoofdinhoud

Aanbevolen voor jou

F1 meldt 35 procent minder CO2-uitstoot op weg naar klimaatneutraal 2030

Formule 1
GP van Barcelona-Catalonië
F1 meldt 35 procent minder CO2-uitstoot op weg naar klimaatneutraal 2030

FIA-ophef rond BMW: Dreigde vanwege de turbo zelfs een streep door Macau?

DTM
FIA-ophef rond BMW: Dreigde vanwege de turbo zelfs een streep door Macau?

Red Bull licht verzoek aan FIA toe: "In geen enkele dataset staan wij boven Mercedes"

Formule 1
GP van Barcelona-Catalonië
Red Bull licht verzoek aan FIA toe: "In geen enkele dataset staan wij boven Mercedes"

De Laatste Ronde: Het einde van een Nederlands succesverhaal

Formule 1
GP van Nederland
De Laatste Ronde: Het einde van een Nederlands succesverhaal

Mercedes krijgt FIA-hoorzitting over Russell-straffen Monaco

Formule 1
Mercedes krijgt FIA-hoorzitting over Russell-straffen Monaco

F1 2026 vs. Hypercar: welke auto bezorgt coureurs de grootste hoofdpijn?

WEC
24 uur van Le Mans
F1 2026 vs. Hypercar: welke auto bezorgt coureurs de grootste hoofdpijn?

Magnussen verwacht 'intense kennismaking' bij debuut in NASCAR Cup Series

NASCAR Cup Series
Magnussen verwacht 'intense kennismaking' bij debuut in NASCAR Cup Series

WEC-reglement voor 2030: zo wil de ACO iedereen tevreden houden

WEC
24 uur van Le Mans
WEC-reglement voor 2030: zo wil de ACO iedereen tevreden houden
Breaking news

Grosjean: "Nieuwe regenbanden beter, intermediates slijten te snel"

Romain Grosjean is goed te spreken over de vooruitgang die Pirelli heeft geboekt met de nieuwe regenbanden. Toch slijten de intermediates nog te snel naar de zin van de Fransman.

Romain Grosjean, Haas F1 Team VF-17
Romain Grosjean, Haas F1 Team VF-17
Romain Grosjean, Haas F1 Team VF-17
Nico Hulkenberg, Renault F1 Team RS 17
Romain Grosjean, Haas F1 Team VF-17
Romain Grosjean, Haas F1 Team VF-17
Nico Hulkenberg, Renault F1 Team RS 17

De laatste dag van de eerste testweek in Barcelona wordt besteed aan het testen van de regenbanden voor het aankomende seizoen. Het Spaanse circuit is kunstmatig nat gemaakt zodat de rijders flink wat kilometers kunnen maken met de full wets en intermediates. Hoewel het lastig is om de omstandigheden te vergelijken met een echte regensituatie, is Haas F1-coureur Grosjean positief over de nieuwe banden.

“Het is behoorlijk interessant op de natte baan”, zei de Fransman. “Er is veel vooruitgang geboekt ten opzichte van vorig jaar. De achterbanden hadden weinig last van oververhitting en de temperatuur bleef op pijl. Het opwarmen van de banden verliep redelijk. De intermediates waren goed voor één ronde maar vervolgens sleten ze iets te snel. Er is dus nog wat werk aan de winkel. Al met al een goede stap ten opzichte van vorig jaar.”

Niet ideaal

Renault-coureur Nico Hülkenberg erkende dat het kunstmatig nat maken van het circuit niet de meest ideale manier is om de regenbanden te testen. De Duitser stelt dat het asfalt te snel opdroogde door de zon. Bovendien weigerden de teams veel ronden te rijden vanwege het gebrek aan reserveonderdelen in het geval van een crash: “Dit was niet de meest efficiënte manier, maar we hebben het in elk geval geprobeerd”, aldus Hülkenberg. “We hebben niet heel veel gereden want de baan droogde snel op, dus het waren al snel omstandigheden voor intermediates. Ik heb een run op de full wets gedaan en een run op de inters om te zien hoe de auto reageerde. Dat ging vrij aardig, ik ben tevreden. Het is echter vroeg in het seizoen dus zo’n test brengt de nodige risico’s met zich mee voor de teams. We hebben niet veel reserveonderdelen. Qua aquaplaning hebben we ook nauwelijks conclusies kunnen trekken, dus waarschijnlijk merken we dat pas tijdens een raceweekend.”

 

Net binnen

Vorig artikel Ochtend in Barcelona: regendans zonder Mercedes
Volgend artikel Pirelli wil nieuwe regenband voor GP van China gereed hebben

Beste reacties