Grosjean: "Nieuwe regenbanden beter, intermediates slijten te snel"
Romain Grosjean is goed te spreken over de vooruitgang die Pirelli heeft geboekt met de nieuwe regenbanden. Toch slijten de intermediates nog te snel naar de zin van de Fransman.
De laatste dag van de eerste testweek in Barcelona wordt besteed aan het testen van de regenbanden voor het aankomende seizoen. Het Spaanse circuit is kunstmatig nat gemaakt zodat de rijders flink wat kilometers kunnen maken met de full wets en intermediates. Hoewel het lastig is om de omstandigheden te vergelijken met een echte regensituatie, is Haas F1-coureur Grosjean positief over de nieuwe banden.
“Het is behoorlijk interessant op de natte baan”, zei de Fransman. “Er is veel vooruitgang geboekt ten opzichte van vorig jaar. De achterbanden hadden weinig last van oververhitting en de temperatuur bleef op pijl. Het opwarmen van de banden verliep redelijk. De intermediates waren goed voor één ronde maar vervolgens sleten ze iets te snel. Er is dus nog wat werk aan de winkel. Al met al een goede stap ten opzichte van vorig jaar.”
Niet ideaal
Renault-coureur Nico Hülkenberg erkende dat het kunstmatig nat maken van het circuit niet de meest ideale manier is om de regenbanden te testen. De Duitser stelt dat het asfalt te snel opdroogde door de zon. Bovendien weigerden de teams veel ronden te rijden vanwege het gebrek aan reserveonderdelen in het geval van een crash: “Dit was niet de meest efficiënte manier, maar we hebben het in elk geval geprobeerd”, aldus Hülkenberg. “We hebben niet heel veel gereden want de baan droogde snel op, dus het waren al snel omstandigheden voor intermediates. Ik heb een run op de full wets gedaan en een run op de inters om te zien hoe de auto reageerde. Dat ging vrij aardig, ik ben tevreden. Het is echter vroeg in het seizoen dus zo’n test brengt de nodige risico’s met zich mee voor de teams. We hebben niet veel reserveonderdelen. Qua aquaplaning hebben we ook nauwelijks conclusies kunnen trekken, dus waarschijnlijk merken we dat pas tijdens een raceweekend.”
Deel of bewaar dit artikel
Abonneer en krijg toegang tot Motorsport.com met je adblocker
Van Formule 1 tot MotoGP: we brengen het laatste nieuws, diepgaande analyses en exclusieve interviews rechtstreeks uit de paddock. Om ons vak zo goed mogelijk uit te kunnen voeren, worden er op de website advertenties getoond. We merken op dat je een adblocker gebruikt en willen je vragen om deze uit te zetten. Daarnaast geven we je de mogelijkheid om abonnee te worden en voor een klein bedrag te genieten van een advertentievrije website.
Beste reacties