Overslaan naar hoofdinhoud

Aanbevolen voor jou

Álex Márquez krijgt medische toestemming om naar Brno te reizen

MotoGP
GP van Tsjechië
Álex Márquez krijgt medische toestemming om naar Brno te reizen

Fornaroli werkt deze week F1-test af voor Haas in Jerez

Formule 1
Fornaroli werkt deze week F1-test af voor Haas in Jerez

McLaren en Red Bull gaan in beroep tegen herstel Gasly-podium

Formule 1
GP van Barcelona-Catalonië
McLaren en Red Bull gaan in beroep tegen herstel Gasly-podium

Analyse 24 uur van Le Mans 2026: De snelste auto wint niet

WEC
24 uur van Le Mans
Analyse 24 uur van Le Mans 2026: De snelste auto wint niet

Hoe Hamilton en Ferrari Mercedes in Barcelona in de val lokten

Formule 1
GP van Barcelona-Catalonië
Hoe Hamilton en Ferrari Mercedes in Barcelona in de val lokten

Waar is het misgegaan voor Franco Morbidelli in MotoGP-seizoen 2026?

MotoGP
GP van Tsjechië
Waar is het misgegaan voor Franco Morbidelli in MotoGP-seizoen 2026?

Hadjar hekelt startproblemen Red Bull: "Ik ben geen machine"

Formule 1
GP van Barcelona-Catalonië
Hadjar hekelt startproblemen Red Bull: "Ik ben geen machine"

MotoGP Tsjechië 2026: Volledig tijdschema en alle starttijden

MotoGP
GP van Tsjechië
MotoGP Tsjechië 2026: Volledig tijdschema en alle starttijden

Mercedes wijst 'groot voordeel' aan voor F1-seizoen 2026

Met Alpine, McLaren en Williams heeft Mercedes ook in 2026 nog genoeg klantenteams van motoren te voorzien in F1. Dat ziet het team als een uitdaging, maar ook als een voordeel.

Andrea Kimi Antonelli, Mercedes

Mercedes levert momenteel ook al motoren aan drie klantenteams, al vindt er in 2026 één wijziging plaats: Alpine neemt het plekje van Aston Martin in, aangezien laatstgenoemde team overstapt op Honda-krachtbronnen. Aangezien Mercedes ook motoren voor haar eigen team nodig heeft, moet het dus acht F1-auto's voorzien van krachtbronnen waar Ferrari dan met zes motoren zit en Red Bull Powertrains-Ford met vier. 

Volgens trackside engineering director Andrew Shovlin biedt de hoeveelheid klantenteams wel een uitdaging voor Mercedes. "Het opbouwen van een motorenpool voor zoveel teams is zeker een enorme inspanning en je moet er veel eerder mee beginnen", zegt Shovlin tegen onder meer Motorsport.com. "Maar het model van Mercedes als motorenleverancier in de Formule 1 is altijd gericht geweest op het leveren van meerdere teams, omdat het economisch logisch is om meer dan één motor te bouwen."

Shovlin legt uit dat de ontwikkeling van de krachtbronnen de grootste kostenpost is, maar daar krijgt Mercedes ook wel weer behoorlijk wat voor terug. "Er zijn geweldige mogelijkheden om te leren", noemt Shovlin als het positieve aspect van het aanleveren van zoveel motoren. "Als we terugdenken aan 2014, hadden we een aanzienlijke prestatievoordeel, maar je kon je klanten eigenlijk gebruiken om meer over de motor te leren", herinnert hij zich. "We lieten hen meer kilometers maken op de baan dan wij met onze eigen auto's, maar we waren snel genoeg zodat we in de garage konden blijven en wisten dat we nog steeds voor pole-position zouden strijden. Het grote voordeel is dat je veel auto's op de baan hebt, je veel kilometers maakt met de motoren en de fouten sneller vindt. Maar zoals ik al zei, dat is echt al lang het model van Mercedes in de Formule 1."

Het voordeel ten opzichte van motorleveranciers als Honda en Audi is groot. Waar Mercedes dus acht motoren zal moeten leveren, beperkt Honda zich enkel tot Aston Martin terwijl Audi alleen het eigen fabrieksteam gaat voorzien. Nieuwkomer Cadillac gaat in eerste instantie motoren van Ferrari gebruiken, maar is van plan om nog voor 2030 zelfvoorzienend te worden, waardoor ook de Italiaanse fabrikant op termijn minder data kan verzamelen.

Lees meer:

Net binnen

Vorig artikel Coronel vindt GT3-deelname Verstappen op Nürburgring 'ongelooflijk gaaf'
Volgend artikel Colapinto over Briatore: "Zijn aanpak maakt Alpine F1 sterker"

Beste reacties