Overslaan naar hoofdinhoud

Aanbevolen voor jou

Bottas niet verrast door zege Hamilton: "Schrijf hem nooit af"

Formule 1
GP van Barcelona-Catalonië
Bottas niet verrast door zege Hamilton: "Schrijf hem nooit af"

Pirelli probeert geen ‘Márquez-band’ te ontwikkelen voor MotoGP 2027

MotoGP
Pirelli probeert geen ‘Márquez-band’ te ontwikkelen voor MotoGP 2027

Winnaars en verliezers van een spannende F1 Grand Prix van Barcelona

Formule 1
GP van Barcelona-Catalonië
Winnaars en verliezers van een spannende F1 Grand Prix van Barcelona

Ook Mercedes wil Monaco-resultaat aanvechten: Right of review na straf Russell

Formule 1
GP van Monaco
Ook Mercedes wil Monaco-resultaat aanvechten: Right of review na straf Russell

Wolff over Hamiltons revival: "Misschien helpt de nieuwe vriendin"

Formule 1
GP van Barcelona-Catalonië
Wolff over Hamiltons revival: "Misschien helpt de nieuwe vriendin"

Vijf conclusies na een turbulente GP van Barcelona-Catalonië

Formule 1
GP van Barcelona-Catalonië
Vijf conclusies na een turbulente GP van Barcelona-Catalonië

F1-update: Het verhaal achter Hamiltons Ferrari-zege, Red Bull bevestigt volgende upgrade

Formule 1
GP van Barcelona-Catalonië
F1-update: Het verhaal achter Hamiltons Ferrari-zege, Red Bull bevestigt volgende upgrade

Norris luidt alarmklok: "Ferrari zou iedereen vernederen"

Formule 1
GP van Barcelona-Catalonië
Norris luidt alarmklok: "Ferrari zou iedereen vernederen"

Russell laakt 'grasmaaier-race' bij start van F1-race in Mexico

George Russell heeft scherpe kritiek geuit over de gang van zaken bij de start van de F1 Grand Prix van Mexico, waar meerdere coureurs de baan afsneden.

Charles Leclerc, Ferrari, Lewis Hamilton, Ferrari, Max Verstappen, Red Bull Racing

Foto: Bryn Lennon / Formula 1 via Getty Images

De run naar bocht 1 in Mexico vraagt regelmatig om problemen en dat was bij deze editie van de Grand Prix niet anders. Lando Norris, Charles Leclerc, Lewis Hamilton en Max Verstappen maakten het vier wijd bij het ingaan van bocht 1, waar net genoeg ruimte is voor twee auto's. Verstappen werd op de kerbstones gedreven, verremde zich daardoor en schoot rechtdoor. Hij kwam via het gras terug, op de vierde plaats. Daar was George Russell duidelijk niet van gediend, aangezien hij vond dat Verstappen met het afsnijden van de bocht die positie moest afstaan. De wedstrijdleiding oordeelde anders en deelde geen straf uit, ook niet voor Leclerc die via het gras reed en even de leiding overnam.

"Ik begrijp niet hoe drie coureurs de eerste bocht kunnen afsnijden en gewoon in de positie blijven waarin ze de bocht ingingen", zegt de Mercedes-coureur tegen Sky Sports F1. "Het is alsof je alles kunt riskeren, maar gewoon een 'verlaat-de-gevangenis-kaart' hebt als je het verkeerd doet." Toen hem werd gevraagd of er een gebrek aan consistentie was in de beslissingen van de stewards, antwoordde Russell: "Als je zo'n verlaat-de-gevangenis-kaart hebt… Als er grind had gelegen, zou niemand daar rijden. We hebben het bijna elk jaar gezien. Ik denk dat het vorig jaar Carlos [Sainz] was, Charles het jaar ervoor, Lewis een paar jaar geleden. Het is een soort grasmaaier-race. Er moet daar iets veranderen. Want zoals ik al zei: als je gewoon de buitenkant opstuurt, kun je de auto ofwel laten staan of je snijdt gewoon het gras af en komt terug in de positie waar je eerst was. Dat zou niet moeten kunnen."

Het gebeurde vaker in de race dat coureurs de baan afstaken in bocht 1-2-3.

Het gebeurde vaker in de race dat coureurs de baan afstaken in bocht 1-2-3.

Foto door: Bryn Lennon / Formula 1 via Getty Images

Russell voegde later in gesprek met de pers, waaronder Motorsport.com, toe: "Leclerc deed absoluut geen poging om op het circuit te blijven. Verstappen nam gewoon het volledige risico, maakte een fout maar bleef op zijn plek. De jongens die het juiste deden, waren degenen die er het slechtst afkwamen." Hij was bovendien niet te spreken over het afsnijden van bocht 3 door Verstappen in duel met Hamilton enkele ronden later, waardoor beide coureurs wijd schoten en de deur openstond voor Oliver Bearman om te profiteren. "Ik was vanaf het begin al boos. Toen kwam Max en hij ging van de baan en kwam terug. Verkeerde plek, verkeerde moment voor mij, maar dat had gewoon bestraft moeten worden", oordeelt de Brit.

Lees meer:

Net binnen

Vorig artikel Bearman voelde 'meeste druk ooit' in F1-duel met Verstappen: "Deed het in mijn broek"
Volgend artikel Marko lacht na GP Mexico: "Niemand wilde met me wedden op podium Max Verstappen"

Beste reacties