Bortoleto: "Het wordt zeker een mooi gevecht met Max Verstappen"
Gabriel Bortoleto kende in Hongarije zijn beste kwalificatie tot nu toe in de Formule 1 en kijkt uit naar een gevecht met Max Verstappen, die zondag één plek achter hem start.
Foto: Guido De Bortoli / LAT Images via Getty Images
Voor de derde keer dit seizoen wist Gabriel Bortoleto door te dringen tot Q3, om daarin vervolgens zijn beste startplaats tot nu toe in de Formule 1 te bemachtigen door de zevende tijd te rijden. De Sauber-coureur deelt de vierde startrij zondag met niemand minder dan Max Verstappen, die in de kwalificatie voor de Hongaarse Grand Prix bleef steken op de achtste tijd.
"Het is altijd moeilijk om Max achter je te houden, maar als hij wil inhalen, wordt het zeker een mooi gevecht", laat Bortoleto na de kwalificatie aan onder meer Motorsport.com weten. "Ik weet niet hoe de racepace van zijn auto is, maar die van ons zag er redelijk competitief uit. Ik kijk er in ieder geval naar uit om met hem te vechten, want hij is een goede vriend van me en ik leer de laatste tijd veel van hem. Wellicht kunnen we morgen een paar mooie inhaalacties laten zien."
Toch begon het weekend voor de rookie allerminst veelbelovend. "Vrijdag was vreselijk. Ik voelde me totaal niet comfortabel in de auto, worstelde enorm met de balans en had echt geen snelheid", blikt hij terug. "Maar we zijn blijven werken, bleven optimistisch en hebben afgelopen nacht zelfs de avondklok gebroken. We waren tot middernacht op het circuit met de engineers en monteurs om alles te analyseren en de auto te verbeteren. En die inspanningen hebben zich uitbetaald, want vandaag voelde het eindelijk goed, waardoor ik in de kwalificatie kon maximaliseren."
Doordat de wind steeds van richting veranderde, was de kwalificatie op de Hungaroring zeker geen gemakkelijke. "Tijdens mijn eerste run in Q3 – op een gebruikte set banden – ging ik erg langzaam op het rechte stuk. Ik realiseerde me toen dat de wind aan het draaien was, waardoor de balans in de auto compleet veranderde. Ik was vervolgens in dubio wat ik moest doen voor mijn tweede run, die ik op een nieuwe set banden zou doen. We hebben toen een keuze gemaakt qua afstelling waar ik erg trots op ben. De auto was erg goed op die laatste set."
Volgens Bortoleto was het al met al een bijzonder leerzame kwalificatie, mede door de dalende baantemperatuur. "Het was bijzonder lastig. Je moet de auto telkens aanpassen, net als je manier van rijden. Ik ben in Q3 volgens mij niet eens sneller gegaan dan in Q1. Dat zegt alles over hoe grillig het was."
Wat betreft de race rekent de Braziliaan op punten, al blijft hij voorzichtig. "Als het regent, weet je het nooit in de Formule 1, maar ik denk dat we wel voor de punten kunnen meevechten."
Deel of bewaar dit artikel
Abonneer en krijg toegang tot Motorsport.com met je adblocker
Van Formule 1 tot MotoGP: we brengen het laatste nieuws, diepgaande analyses en exclusieve interviews rechtstreeks uit de paddock. Om ons vak zo goed mogelijk uit te kunnen voeren, worden er op de website advertenties getoond. We merken op dat je een adblocker gebruikt en willen je vragen om deze uit te zetten. Daarnaast geven we je de mogelijkheid om abonnee te worden en voor een klein bedrag te genieten van een advertentievrije website.
Beste reacties