Fout met bandendruk nekt Tsunoda: Red Bull biedt excuses aan
Red Bull heeft zijn excuses aangeboden aan Yuki Tsunoda, nadat een fout met de bandenspanning ervoor had gezorgd dat de Japanner op een verraderlijk natte baan al in Q1 werd uitgeschakeld.
Foto: Sam Bloxham / LAT Images via Getty Images
Yuki Tsunoda kwam in de extreem gladde en natte omstandigheden tijdens de kwalificatie voor de Grand Prix van Las Vegas totaal niet uit de verf en start zondag slechts als negentiende, waarmee hij samen met Lewis Hamilton de laatste startrij vormt. Volgens het team uit Milton Keynes lag de vroege exit echter niet aan zijn prestaties, maar aan een “aanzienlijke fout” met de bandenspanning.
Terwijl teamgenoot Max Verstappen zich onder moeilijke omstandigheden knap als tweede kwalificeerde, worstelde Tsunoda vanaf het begin met grip. Red Bull-teambaas Laurent Mekies was na afloop openhartig over wat er misging. “We hebben vrij grote fouten gemaakt met zijn bandenspanning”, erkende hij. “Dit soort dingen mag natuurlijk niet gebeuren. Onze excuses aan Yuki – hij zat het hele weekend goed in zijn ritme en het is ontzettend pijnlijk dat we hem deze kans hebben ontnomen.”
Het team zou hebben verzuimd om de bandenspanning voldoende aan te passen aan het lage gripniveau als gevolg van de koelere omstandigheden in de avond. Op een kletsnatte Strip, waar coureurs massaal klaagden over aquaplaning en slecht zicht, was het rijden met de correcte bandenspanning echter cruciaal om de full wet in het juiste werkvenster te krijgen.
Tsunoda was daardoor kansloos voordat zijn kwalificatie eigenlijk goed en wel begonnen was. De Japanner was er dan ook duidelijk kapot van. Hij noemde het gripniveau het slechtste sinds hij in de Formule 1 zit en zei dat de baan voelde alsof hij op ijs reed. “We hadden niet verwacht dat we op de full wets zouden rijden”, legde Tsunoda uit. “De laatste keer dat we met die band reden, was volgens mij vorig jaar in Brazilië en toen was ik een seconde sneller dan de rest. Maar nu was ik drie seconden langzamer dan de andere coureurs. Ik miste duidelijk iets, want het voelde echt alsof ik op ijs reed. Ik heb geen idee wat daar gebeurde.”
Bekijk: F1-update: Dit maakt het zo lastig in Las Vegas, P2 het hoogst haalbare voor Max Verstappen?
Deel of bewaar dit artikel
Abonneer en krijg toegang tot Motorsport.com met je adblocker
Van Formule 1 tot MotoGP: we brengen het laatste nieuws, diepgaande analyses en exclusieve interviews rechtstreeks uit de paddock. Om ons vak zo goed mogelijk uit te kunnen voeren, worden er op de website advertenties getoond. We merken op dat je een adblocker gebruikt en willen je vragen om deze uit te zetten. Daarnaast geven we je de mogelijkheid om abonnee te worden en voor een klein bedrag te genieten van een advertentievrije website.
Beste reacties