Overslaan naar hoofdinhoud

Aanbevolen voor jou

Gasly voelt zich bestolen na tijdstraffen F1 Monaco: "Dit klopt niet"

Formule 1
GP van Monaco
Gasly voelt zich bestolen na tijdstraffen F1 Monaco: "Dit klopt niet"

Hamilton voelt zich herboren: "Wil mensen herinneren aan wie ik ben"

Formule 1
GP van Monaco
Hamilton voelt zich herboren: "Wil mensen herinneren aan wie ik ben"

Acosta grijpt weer naast eerste MotoGP-zege: "Kwestie van blijven proberen"

MotoGP
GP van Hongarije
Acosta grijpt weer naast eerste MotoGP-zege: "Kwestie van blijven proberen"

Technisch gedelegeerde FIA: Red Bull-monteurs werkten tijdens rode vlag aan auto Hadjar

Formule 1
GP van Monaco
Technisch gedelegeerde FIA: Red Bull-monteurs werkten tijdens rode vlag aan auto Hadjar

Antonelli domineert in F1 Monaco: "Alles leek vanzelf te gaan"

Formule 1
GP van Monaco
Antonelli domineert in F1 Monaco: "Alles leek vanzelf te gaan"

Russell woedend na Monaco-penalty: "P14 past niet bij de overtreding"

Formule 1
GP van Monaco
Russell woedend na Monaco-penalty: "P14 past niet bij de overtreding"

Marc Márquez na 100e zege: "Hoop dat dit mijn laatste comeback is"

MotoGP
GP van Hongarije
Marc Márquez na 100e zege: "Hoop dat dit mijn laatste comeback is"

F1 stand 2026: Vijf op rij voor Antonelli, Verstappen blijft P7 na puntloze race

Formule 1
F1 stand 2026: Vijf op rij voor Antonelli, Verstappen blijft P7 na puntloze race
Breaking news

Formule 1 houdt in 2020 vast aan banden van 2019

De Pirelli-banden voor 2020 zijn bij de Formule 1-teams niet in de smaak gevallen. De teams besloten unaniem om volgend seizoen het rubber van 2019 te blijven gebruiken.

Pirelli monteurs

De Formule 1-teams kregen bij de vrije training voor de Grand Prix van Amerika in Austin voor het eerst de specificatie van Pirelli voor het seizoen 2020 voor de kiezen. Mede door het gebrek aan voorbereiding en de lage temperaturen viel die test niet in de smaak.

Tijdens de post-season test na de afsluitende Grand Prix van Abu Dhabi kregen alle teams in betere omstandigheden de kans om het rubber van 2020 te vergelijken met dat van 2019. 

Met de ontwikkelingen voor 2020 wilde Pirelli op vraag van de teams de bandenslijtage verminderen, zodat rijders harder zouden kunnen pushen op een bandensetje. Het wilde de banden ook bij meer uiteenlopende temperaturen laten functioneren. Dat was vooral goed nieuws voor het Haas-team, dat het in 2019 bijzonder moeilijk heeft gehad met de banden. Haas-rijder Romain Grosjean stelde na de test in Abu Dhabi echter dat de nieuwe banden geen verbetering waren.

De F1 liet de keuze aan de teams en die hebben massaal gestemd om bij het vertrouwde rubber van 2019 te blijven. Daarmee komt Pirelli tegemoet van de wensen van de teams, langs de andere kant is de oefening om nieuwe banden te ontwikkelen wel verloren moeite geweest voor de Italiaanse fabrikant, al stelde de FIA in een statement dat "de geleerde lessen waardevol zullen zijn voor de ontwikkeling van toekomstige banden."

In 2021 stapt de Formule 1 over op 18-inch wielen, die in 2020 uitvoerig getest zullen worden. Eerder deze week testte George Russell voor Mercedes met de grotere velgen op Paul Ricard.

Lees ook:

 

Net binnen

Vorig artikel Binotto: "Ferrari hoeft niet veel aan te passen voor 2020"
Volgend artikel Sainz: "Succesvol jaar te danken aan positieve sfeer bij McLaren"

Beste reacties