Formule 1 overweegt nieuw puntensysteem in te voeren voor 2025
De Formule 1 heeft plannen om het puntensysteem te veranderen, zodat niet langer de eerste tien maar de eerste twaalf coureurs in de Grand Prix punten krijgen, zo heeft Motorsport.com vernomen.
Sinds 2010 worden de eerste tien coureurs die aan de finish komen in een Grand Prix met punten beloond, waarbij de winnaar 25 punten krijgt, de nummer twee 18 en de rijder die derde wordt 15. De andere coureurs in de top-tien slepen respectievelijk 12, 10, 8, 6, 4, 2 en 1 punt in de wacht. Daarnaast wordt sinds 2019 een punt gegeven aan de coureur die de snelste raceronde rijdt.
De Formule 1 wil het puntensysteem voor volgend jaar echter zo aanpassen dat de eerste twaalf coureurs punten krijgen. Een belangrijke reden voor deze wijziging zou de verbeterde betrouwbaarheid van de auto’s zijn, gekoppeld aan het feit dat het bijna elk weekend dezelfde vijf teams zijn die de top-tien bevolken. Doordat er tegenwoordig nauwelijks nog coureurs uitvallen met problemen, zijn het dus vaak dezelfde teams die punten scoren. Zo zijn het momenteel Red Bull Racing, Ferrari, McLaren, Mercedes en Aston Martin die onder normale omstandigheden de buit onderling verdelen. Door punten uit te delen aan de top-twaalf, hebben straks meer teams kans om wat over te houden aan de race.
Het voorstel is om het aantal punten voor de top-zeven gelijk te houden, om zo de impact op de strijd om het kampioenschap te beperken. Vanaf de achtste plek zou het puntensysteem echter veranderen, waarbij de nummer acht 5 punten krijgt, de nummer negen 4, de nummer tien 3, de nummer elf 2 en de nummer twaalf 1.
Motorsport.com heeft vernomen dat het voorstel om het puntensysteem te veranderen komt na een lobby van de kleinere teams. Zij denken dat het een verbetering voor de Formule 1 kan zijn als er tot en met de twaalfde positie punten worden uitgedeeld, omdat er dan meer strijd zou plaatsvinden voor de lagere posities. Door de punten voor de eerste zeven plekken gelijk te houden, moeten ook de grotere teams over de streep worden getrokken. Als het aantal punten voor de voorste plekken verhoogd wordt, zou dat namelijk kunnen betekenen dat zij fors meer inschrijfgeld moeten betalen, aangezien hun fee voor een seizoen berekend wordt aan de hand van het aantal behaalde punten in het jaar ervoor.
Het idee voor het nieuwe puntensysteem wordt volgende week besproken tijdens een vergadering van de F1-commissie, waarin afgevaardigden van de teams, de FIA en de Formule 1 zitten. Als een meerderheid van de teams voor is, kan de verandering al voor het F1-seizoen 2025 worden doorgevoerd.
Deel of bewaar dit artikel
Abonneer en krijg toegang tot Motorsport.com met je adblocker
Van Formule 1 tot MotoGP: we brengen het laatste nieuws, diepgaande analyses en exclusieve interviews rechtstreeks uit de paddock. Om ons vak zo goed mogelijk uit te kunnen voeren, worden er op de website advertenties getoond. We merken op dat je een adblocker gebruikt en willen je vragen om deze uit te zetten. Daarnaast geven we je de mogelijkheid om abonnee te worden en voor een klein bedrag te genieten van een advertentievrije website.
Beste reacties