Overslaan naar hoofdinhoud

Aanbevolen voor jou

Deze F1-rookies komen in actie tijdens de Grand Prix van Barcelona

Formule 1
GP van Barcelona-Catalonië
Deze F1-rookies komen in actie tijdens de Grand Prix van Barcelona

Ferrari steunt Toyota: "Sommigen tonen hun ware snelheid niet"

WEC
24 uur van Le Mans
Ferrari steunt Toyota: "Sommigen tonen hun ware snelheid niet"

Waarom het Monaco-protest van Alpine de FIA hoofdbrekens bezorgt

Formule 1
GP van Monaco
Waarom het Monaco-protest van Alpine de FIA hoofdbrekens bezorgt

Weerbericht F1 Barcelona: Fysieke uitdaging voor coureurs door hitte

Formule 1
GP van Monaco
Weerbericht F1 Barcelona: Fysieke uitdaging voor coureurs door hitte

Peugeot woedend na Le Mans-kwalificatie: "Extreem frustrerend"

WEC
24 uur van Le Mans
Peugeot woedend na Le Mans-kwalificatie: "Extreem frustrerend"

Red Bull verrast door Antonelli in GP Monaco: "Hij verdween gewoon"

Formule 1
GP van Monaco
Red Bull verrast door Antonelli in GP Monaco: "Hij verdween gewoon"

Genesis vreest Le Mans-debuut: "Geen 24-uurstest afgewerkt"

WEC
24 uur van Le Mans
Genesis vreest Le Mans-debuut: "Geen 24-uurstest afgewerkt"

Waarom de F1-sprint een nieuwe impuls hard nodig heeft

Uitgelicht
Formule 1
Uitgelicht
Waarom de F1-sprint een nieuwe impuls hard nodig heeft

Ford kijkt uit naar de druk van F1: "Zullen we jaren voelen"

Ford-CEO Jim Farley omarmt de druk die gepaard gaat met de samenwerking met Red Bull Racing in het nieuwe Red Bull Powertrains-project in F1 vanaf 2026.

Jim Farley, CEO Ford, Mark Rushbrook, Ford en Red Bull Racing-teambaas Christian Horner

Foto: Red Bull Content Pool

Red Bull Racing heeft jarenlang samengewerkt met Honda, maar neemt na afloop van het huidige F1-seizoen afscheid van de motorleverancier en zal in 2026 met eigen krachtbronnen komen -  in samenwerking met Ford. In een interview met Sky Sports F1 benadrukt Ford-CEO Jim Farley dat hij en zijn team goed weten waar ze aan beginnen nu Ford terugkeert in het kampioenschap.

"Ik denk dat we volledig begrijpen wat ons te wachten staat om Laurent [Mekies, teambaas] en het team te ondersteunen", zegt Farley. "Maar we begrijpen ook de geschiedenis van ons bedrijf en onze bijdrage aan de Formule 1. En persoonlijk begrijp ik dat zeker. Ik denk dat het niet alleen bij de eerste race zal blijven. Het zal jaren duren. Die druk zullen we elke dag voelen, elke week, terwijl we nauw samenwerken. We weten dat dat eraan komt."

Max Verstappen bracht onlangs ook al een bezoek aan Red Bull Powertrains-Ford.

Max Verstappen bracht onlangs ook al een bezoek aan Red Bull Powertrains-Ford.

Foto door: Red Bull Racing

Red Bull-teambaas Laurent Mekies sprak ook over de samenwerking tussen de twee bedrijven, die met de dag hechter wordt. "Elke dag die voorbijgaat, werken we meer en meer samen. De brainstormsessies worden intensiever", merkt Mekies op. "We zoeken naar nieuwe gebieden waarop we ons samen kunnen ontwikkelen, waarop we elkaar kunnen uitdagen. En dat is precies wat we nodig hebben, gezien de omvang van de uitdaging. En ik weet zeker, zoals Jim zei, dat het niet alleen gaat om de periode tot aan de eerste testdag. Ook daarna zullen we blijven groeien, elkaar blijven uitdagen en ik weet zeker dat de samenwerking alleen maar sterker en sterker zal worden."

Bescheiden bedrijf

Ford werkte in het verleden samen met Cosworth aan de ontwikkeling van de DFV-motor, die tussen 1967 en 1983 veel succes boekte, met 155 overwinningen in Grands Prix. Ford-Cosworth behaalde daarnaast ook 13 wereldtitels bij de coureurs en 10 constructeurstitels. Op de vraag of het niet te hoog gegrepen is om al in het eerste jaar van de samenwerking te winnen, antwoordt Farley: "Nou, het is niet onze eerste keer. We hebben al eerder in de Formule 1 gezeten, en dat is goed. Zoals Laurent zei: we zijn als bedrijf erg bescheiden. We zijn sowieso een bescheiden bedrijf, maar dit zijn de beste technische mensen ter wereld in de motorsport."

"En het enige wat ik kan zeggen is dat we tot nu toe ons uiterste best hebben gedaan", vervolgt Farley. "En ik wil benadrukken wat hij zei: het gaat niet alleen om wat we doen in de eerste paar races. Het gaat erom hoe snel we reageren op wat we leren over het chassis, over alles. En dat begrijpen we bij Ford. We zetten onze beste technici in. We hebben 180.000 werknemers. Zij weten allemaal dat dit een topprioriteit is binnen het bedrijf. En we gaan alles wat we hebben op dit project inzetten."

Lees meer:

Net binnen

Vorig artikel Koerswijziging bij Mercedes F1 na kritiek van Wolff op Antonelli?
Volgend artikel F1 komt met flink gewijzigde sprintkalender voor seizoen 2026

Beste reacties