Overslaan naar hoofdinhoud

Aanbevolen voor jou

Waarom McLarens grootste kracht uit 2025 verdwenen lijkt

Formule 1
GP van Barcelona-Catalonië
Waarom McLarens grootste kracht uit 2025 verdwenen lijkt

Mercedes-fout met voorvleugel kostte Russell snelheid in Barcelona

Formule 1
GP van Barcelona-Catalonië
Mercedes-fout met voorvleugel kostte Russell snelheid in Barcelona

Van F1-legendes tot iconische auto's: dit zie je op de Historic GP

Retro
Van F1-legendes tot iconische auto's: dit zie je op de Historic GP

Álex Márquez krijgt medische toestemming om naar Brno te reizen

MotoGP
GP van Tsjechië
Álex Márquez krijgt medische toestemming om naar Brno te reizen

Fornaroli werkt deze week F1-test af voor Haas in Jerez

Formule 1
Fornaroli werkt deze week F1-test af voor Haas in Jerez

McLaren en Red Bull gaan in beroep tegen herstel Gasly-podium

Formule 1
GP van Barcelona-Catalonië
McLaren en Red Bull gaan in beroep tegen herstel Gasly-podium

Analyse 24 uur van Le Mans 2026: De snelste auto wint niet

WEC
24 uur van Le Mans
Analyse 24 uur van Le Mans 2026: De snelste auto wint niet

Hoe Hamilton en Ferrari Mercedes in Barcelona in de val lokten

Formule 1
GP van Barcelona-Catalonië
Hoe Hamilton en Ferrari Mercedes in Barcelona in de val lokten
Breaking news

Force India ziet voordelen in plekjes net buiten Q3

Het laatste kwalificatiedeel haalde Force India niet in Melbourne, de top tien wel. Met beide auto's zelfs, want Sergio Perez en Nico Hülkenberg kwalificeerden zich als respectievelijk negende en tiende voor de race. Dat was net niet genoeg voor Q3, waaraan sinds dit jaar acht coureurs deelnemen, maar daarover treurt niemand in het Force India-kamp. De top acht moet namelijk de race beginnen op de banden waarmee ze de kwalificatie eindigden, terwijl de coureurs daarachter beginnen met een vrije bandenkeuze.

"Ik ben blij met dit resultaat", zegt Perez dan ook. "Het team heeft knap werk verricht en dit is een heel positieve manier om het seizoen te beginnen. Een negende startplaats geeft ons meer opties wat betreft de strategie, we kunnen namelijk zelf kiezen op welke banden we de race beginnen. Dat kan één van de sleutelaspecten zijn in de race, dus het is goed om in deze positie te verkeren", zegt de Mexicaan.

Toch voegt hij eraan toe dat zijn team nog met de nodige vraagtekens richting de race gaat. "Maar dat geldt voor iedereen, omdat we de afgelopen dagen weinig hebben kunnen rijden op een droge baan. Het zal een interessante race worden en we hebben het potentieel om een mooi aantal punten te behalen."

Teamgenoot Nico Hülkenberg, startend vanaf P10, denkt er hetzelfde over. "Tiende is prima en het past bij hetgeen we konden verwachten voor deze kwalificatie. Met de regels van vorig jaar hadden we er Q3 mee gehaald, door de nieuwe reglementen is tiende ineens een heel goede startpositie omdat het de deur opent naar diverse strategische mogelijkheden. De race zal zwaar worden, maar ik wil 'big points' scoren."

Net binnen

Vorig artikel Vettel over nieuwe kwalificatie: "Duidelijk verkeerde weg ingeslagen"
Volgend artikel Lauda: "Kwalificatiedebacle ontstaan door reversed grid-idee Ecclestone"

Beste reacties