Fire-up: Williams laat Mercedes F1-motor voor 2025 voor het eerst ronken
Goede geluiden uit de Williams F1-fabriek in Grove: de Mercedes-motor voor het seizoen 2025 heeft voor het eerst gedraaid.
Het Formule 1-seizoen 2025 komt steeds dichterbij. Alle teams zijn achter de schermen hard aan het werk om zich voor te bereiden op wat er komen gaat. Meerdere formaties werken al testsessies af met ouderejaars bolides, zoals Mercedes en Haas deze week in Jerez de la Frontera. Met minder dan anderhalve maand tot de wintertest in Bahrein wordt er in de fabrieken op volle kracht doorgewerkt aan de bolides.
Bij Williams lijkt alles volgens plan te verlopen. De formatie uit Grove heeft als eerste team de fire-up van de nieuwe FW47 bevestigd. De Mercedes-klantenmotor heeft voor het eerst gedraaid. Dat is altijd een belangrijk moment in de ontwikkeling van de wagen, aangezien de belangrijkste onderdelen voor het eerst zijn samengevoegd: het chassis, de power unit, de versnellingsbak en alle elektronica.
Het nieuwe wapen van aanwinst Carlos Sainz en Alexander Albon wordt op Valentijnsdag onthuld, zij het in een eenmalige livery. De definitieve kleurstelling wordt vier dagen later tijdens het gezamenlijke F1 75 Live-evenement in Londen gepresenteerd. De verwachtingen in Grove zijn hoog, met name door de komst van Sainz. Zijn technische feedback wordt intern gezien als een belangrijke toevoeging aan de formatie. Daarmee moet niet alleen met de FW47 een stap voorwaarts gezet worden, maar moet de Spanjaard ook een belangrijke rol spelen in de ontwikkeling van de 2026-auto onder de geheel nieuwe reglementen.
In 2024 bleek Williams over een uitstekende topsnelheid te beschikken, maar waren er grotere problemen in bochtige en langzamere secties. De wegligging was vaak ondermaats, zo klaagden de rijders. Dat probleem wil men in 2025 verhelpen. Daarnaast werkt teambaas James Vowles hard aan een nieuwe structuur binnen het team, om zo de komende jaren de aansluiting te vinden bij de top. Zo trok Williams recentelijk chief technical officer Pat Fry en design director Matt Harman aan van Alpine, kwam data-analist Fabrice Moncade over van Ferrari en werd chief engineer Angelos Tsiaparas overgenomen van Red Bull Racing.
Deel of bewaar dit artikel
Abonneer en krijg toegang tot Motorsport.com met je adblocker
Van Formule 1 tot MotoGP: we brengen het laatste nieuws, diepgaande analyses en exclusieve interviews rechtstreeks uit de paddock. Om ons vak zo goed mogelijk uit te kunnen voeren, worden er op de website advertenties getoond. We merken op dat je een adblocker gebruikt en willen je vragen om deze uit te zetten. Daarnaast geven we je de mogelijkheid om abonnee te worden en voor een klein bedrag te genieten van een advertentievrije website.
Beste reacties