Overslaan naar hoofdinhoud

Aanbevolen voor jou

Hadjar reageert op mogelijk verlies Monaco-podium aan Gasly

Formule 1
GP van Barcelona-Catalonië
Hadjar reageert op mogelijk verlies Monaco-podium aan Gasly

Alpine moet nog even wachten op FIA-uitspraak in zaak Gasly-Monaco

Formule 1
GP van Barcelona-Catalonië
Alpine moet nog even wachten op FIA-uitspraak in zaak Gasly-Monaco

F1-update: Max Verstappen verbaasd door ADUO-uitspraak, krijgt Gasly zijn podium terug?

Formule 1
GP van Barcelona-Catalonië
F1-update: Max Verstappen verbaasd door ADUO-uitspraak, krijgt Gasly zijn podium terug?

FIA-president mikt op F1-auto's van slechts 630 kilogram in 2031

Formule 1
FIA-president mikt op F1-auto's van slechts 630 kilogram in 2031

Max Verstappen: "Weer weekend waarin je langzamer moet gaan om sneller te zijn"

Formule 1
GP van Barcelona-Catalonië
Max Verstappen: "Weer weekend waarin je langzamer moet gaan om sneller te zijn"

LMP2 barst van het talent: deze topcoureurs racen op Le Mans

WEC
LMP2 barst van het talent: deze topcoureurs racen op Le Mans

Kwalificatie F1 Barcelona 2026: Hoe laat, zenders en live kijken

Formule 1
GP van Barcelona-Catalonië
Kwalificatie F1 Barcelona 2026: Hoe laat, zenders en live kijken

Cadillac verliest pole voor 24 uur van Le Mans aan BMW na straf

WEC
24 uur van Le Mans
Cadillac verliest pole voor 24 uur van Le Mans aan BMW na straf

FIA past beperkingen radioverkeer aan na controverse Silverstone

De FIA heeft de beperkingen met betrekking tot de radiocommunicatie aangepast voor de Grand Prix van Hongarije, na de controverse die hierover ontstond in Silverstone.

Mercedes AMG F1 Team pitmuur

Nico Rosberg verloor de tweede plaats aan Max Verstappen, nadat Mercedes de reglementen had overtreden. Het team gaf de leider in het kampioenschap instructies over het gebruik van de versnellingsbak. Dat is volgens de regels niet toegestaan.

De wedstrijdleiding deelde een straf van tien seconden uit. Dat schoot bij veel andere teams in het verkeerde keelgat. Zij waren boos dat een team wel informatie mag geven over een probleem met de versnellingsbak, maar de rijder niet op de hoogte mogen stellen van een remprobleem, wat veel ernstigere gevolgen kan hebben. Bovendien vond men de uitgedeelde straf veel te licht, aangezien Rosberg nog steeds derde was, terwijl hij anders zou zijn uitgevallen.

Regels aangepast

De FIA heeft nu de regelgeving aangepast voor de aanstaande Grand Prix van Hongarije, om een herhaling van de problemen van Silverstone te voorkomen. Vanaf nu moet een waarschuwing van een probleem met de auto gepaard gaan met de mededeling dat de coureur naar de pits moet komen om het euvel te verhelpen. Dat resulteert dus direct in een groter tijdverlies, waardoor teams geen voordeel meer kunnen behalen uit de communicatie met hun rijder.

In een statement stelde het overkoepelend orgaan: “De indicatie van een probleem met de auto, moet vergezeld worden door een onomkeerbare instructie om de pits binnen te komen om het probleem te verhelpen of om de auto uit de wedstrijd te halen.”

Omgekeerde bewijslast

De situatie met Rosberg in Engeland draaide om een instructie over de wijze waarop de coureur met de versnellingsbak moest omgaan en of het team hiermee verder ging dan het oplossen van het probleem alleen. De FIA heeft de bewijslast nu bij de teams gelegd: zij moeten aantonen dat een instructie om een probleem te verhelpen geen invloed heeft op de prestaties van de auto. 

Een toevoeging aan de reglementen schrijft voor: “Instructies om een bepaalde instelling te selecteren mag alleen als doel hebben om het verlies van de werking van een sensor of controlemechanisme op te vangen, waarvan het falen niet gedetecteerd en opgelost is door de on-board software. De verantwoordelijkheid ligt bij de teams om de technisch delegaat van de FIA ervan te overtuigen dat dit het geval was en dat de nieuw gekozen instelling geen invloed heeft op de prestaties van de auto.”

Regels over de informatieverstrekking over schade aan de auto zijn ook strikter geworden. De teams mogen nu enkel melden dat er sprake is van kapot ‘bodywork’ in plaats van het noemen van andere componenten. Een andere verandering is dat de beperkingen pas gelden zodra de auto uit de pitstraat gereden is. Eerder waren de regels al van toepassing zodra de auto uit de pitbox reed. Hierdoor kan een rijder dus wel informatie ontvangen over het aanpassen van bepaalde instellingen wanneer hij door de pitstraat rijdt. Kortom: een eigenhandige drive-through penalty.

Net binnen

Vorig artikel Terugblik op Hongarije 2015: Hoe Verstappen als vierde eindigde
Volgend artikel FIA herziet radioregels met ingang van Hongaarse GP

Beste reacties