FIA: “Haas wist dat vloer in strijd met reglementen was”

gedeeld
reacties
FIA: “Haas wist dat vloer in strijd met reglementen was”
Door: Rahied Ishaak , Journalist
3 sep. 2018 15:30

Volgens de FIA wist Haas dat de vloer van de VF-18 in strijd met de reglementen was. Toch maakte de Amerikaanse equipe nog steeds gebruik van de illegale specificatie. Om die reden werd Romain Grosjean zondag gediskwalificeerd na de Grand Prix van Italië. De Fransman was als zesde over de streep gekomen op het Autodromo Nazionale Monza.

De vloer van de VF-18 voldeed noch aan artikel 3.7.1.d van het technisch reglement noch aan een technische richtlijn die vlak voor de zomerstop werd uitgevaardigd. Artikel 3.7.1.d kon op verschillende manieren geïnterpreteerd worden, daarom kwam de FIA op 25 juli met een nadere toelichting. Uiterlijk voor de Italiaanse Grand Prix moest aan die nadere toelichting zijn voldaan.

Lees ook:

Voor Haas was dat laatste echter onhaalbaar. Daarvan had het team Nikolas Tombazis, bij de FIA het hoofd technische zaken op het gebied van éénzitters, direct per e-mail op de hoogte gesteld. “Vanwege de aanstaande zomerstop streven we ernaar deze upgrade bij de Grand Prix van Singapore te introduceren. Omdat we wel zijn overgeleverd aan onze leveranciers, vragen we in deze kwestie om enige flexibiliteit”, schreef Haas eind juli aan Tombazis.

Tombazis gaf geen reactie op deze e-mail. Wel maakte hij ‘wat technische punten, naast algemene acceptatie van de technische oplossing’. Daardoor dacht Haas dat haar oplossing en tijdsplan geaccepteerd waren. In een later gesprek met Ben Agathangelou, hoofd aerodynamica bij Haas, toonde Tombazis begrip voor het leveringsprobleem bij Haas. Hij liet echter ook weten dat de andere teams de mogelijkheid hebben om protest aan te tekenen, mocht er op Monza nog niet aan de technische richtlijn zijn voldaan.

 

Na de race op Monza kwam dat protest er van Renault, dat met Haas om de vierde plaats bij de constructeurs strijdt. Dankzij de zesde positie van Grosjean nam Haas plek vier over van Renault. Het Franse team heeft door de maatregel van de stewards echter ineens tien punten voorsprong op haar Amerikaanse concurrent, aangezien Carlos Sainz door de uitsluiting van Grosjean in de race-uitslag van P9 opschoof naar P8.

Volgens Haas geeft echter ook de technische richtlijn die vlak voor de zomerstop werd uitgevaardigd ruimte voor verschillende interpretaties. Dat heeft Agathangelou ook per e-mail laten weten aan de FIA, plus dat hij zelf een oplossing voorstelde. Omdat de technische richtlijn op twee manieren was uit te leggen en daarover geen verdere duidelijkheid is gegeven, is Haas van mening dat het geen overtreding heeft begaan. De stewards op Monza stelden echter dat het team de technische richtlijn in het geheel niet heeft gevolgd en zijn daarom tot diskwalificatie van Grosjean overgegaan.

De stewards toonden weliswaar begrip voor de leveringsproblemen van Haas, maar constateerden ook dat tenminste één ander team wel op tijd aan de technische richtlijn heeft voldaan. Daarnaast wist Haas dat haar vloer in de ogen van de technische afdeling van de FIA in strijd met de reglementen was en derhalve heeft het team zichzelf in deze situatie gebracht, vinden de stewards. Haas is het er niet mee eens en heeft beroep aangetekend tegen de diskwalificatie van Grosjean.

Met medewerking van Scott Mitchell

Volgend artikel
Winnaars en verliezers van de Grand Prix van Italië

Vorig artikel

Winnaars en verliezers van de Grand Prix van Italië

Volgend artikel

Mercedes zoekt reden voor verandering in ‘snelheidspatroon’

Mercedes zoekt reden voor verandering in ‘snelheidspatroon’
Laad reacties

Over dit artikel

Kampioenschap Formule 1
Evenement GP van Italië
Sub-evenement Zondag post-race
Coureurs Romain Grosjean Shop nu
Teams Renault F1 Team , Haas F1 Team
Auteur Rahied Ishaak
Type artikel Nieuws