Overslaan naar hoofdinhoud

Aanbevolen voor jou

Marc Márquez tempert verwachtingen na eerste zege: "Niet klaar voor titelstrijd"

MotoGP
GP van Hongarije
Marc Márquez tempert verwachtingen na eerste zege: "Niet klaar voor titelstrijd"

Aston Martin: "AMR26 kan op sommige circuits vijfde auto zijn"

Formule 1
GP van Monaco
Aston Martin: "AMR26 kan op sommige circuits vijfde auto zijn"

Antonelli schrijft in Monaco geschiedenis met jongste F1 Grand Slam ooit

Formule 1
GP van Monaco
Antonelli schrijft in Monaco geschiedenis met jongste F1 Grand Slam ooit

Hamilton ziet eerste F1-zege bij Ferrari steeds dichterbij komen

Formule 1
GP van Monaco
Hamilton ziet eerste F1-zege bij Ferrari steeds dichterbij komen

Williams geeft reserve twee kansen tijdens komende F1-races

Formule 1
GP van Monaco
Williams geeft reserve twee kansen tijdens komende F1-races

Rearview Mirror: Hoe los je een moordmysterie op?

Uitgelicht
Formule 1
Uitgelicht
Rearview Mirror: Hoe los je een moordmysterie op?

Max Verstappen, Mercedes en Oscar Piastri: De cruciale factoren op de F1-rijdersmarkt

Uitgelicht
Formule 1
Uitgelicht
GP van Monaco
Max Verstappen, Mercedes en Oscar Piastri: De cruciale factoren op de F1-rijdersmarkt

Moet de FIA teamblokkades zoals die van Williams in Monaco verbieden?

Formule 1
GP van Monaco
Moet de FIA teamblokkades zoals die van Williams in Monaco verbieden?

Alonso steunt aanpak Aston Martin om achterstand in te lopen

Fernando Alonso staat volledig achter de beslissing van Aston Martin om geen kleine upgrades te introduceren zolang het team met grote problemen kampt.

Fernando Alonso, Aston Martin Racing

Fernando Alonso begrijpt waarom Aston Martin voorlopig afziet van het brengen van kleine upgrades. Volgens de Spanjaard heeft het weinig zin om geld uit te geven aan minimale verbeteringen zolang het team nog kampt met grotere technische problemen.

In tegenstelling tot vrijwel alle concurrenten bracht Aston Martin tijdens het raceweekend in Miami geen prestatiegerichte updates mee. Het team richtte zich in eerste instantie op de betrouwbaarheid en het oplossen van de vibratieproblemen van de Honda-krachtbron, die sinds de start van het seizoen voor veel hinder zorgden.

Volgens Alonso zijn die vibraties inmiddels opgelost, maar is er inmiddels een nieuw aandachtspunt opgedoken: de versnellingsbak.

"Kleine upgrades veranderen niets"

De 44-jarige coureur steunt de strategie van het team om pas nieuwe onderdelen te introduceren wanneer die echt een grote stap vooruit betekenen. "Ik heb er vrede mee, omdat ik de situatie begrijp," zei Alonso. "Het team heeft me uitgelegd dat één of twee tienden winst per race onze positie niet zal veranderen. We rijden P19 of P20 en de volgende auto zit nog steeds een seconde voor ons."

Lees ook:

Volgens de tweevoudig wereldkampioen zorgt het constant produceren van kleine updates alleen maar voor extra druk op personeel en budget. "Zelfs als je iedere race twee tienden vindt, verandert dat weinig. Het veroorzaakt alleen stress binnen het systeem en onder het budgetplafond. Totdat we anderhalve of twee seconden vinden, heeft het geen zin om geld te verspillen."

Nieuwe focus op versnellingsbak

Hoewel de motorproblemen in Miami grotendeels verdwenen waren, kregen Alonso en teamgenoot Lance Stroll te maken met problemen bij het schakelen. "Het ging dit weekend meer om de versnellingsbak dan om de motor," legde Alonso. "De op- en terugschakelmomenten voelden erg vreemd aan. Dat is nu prioriteit nummer één richting Canada."

Fernando Alonso in actie op het Miami International Autodrome.

Fernando Alonso in actie op het Miami International Autodrome.

Foto door: Sona Maleterova / Getty Images

Vooral op een circuit als in Montreal, met veel zware remzones, verwacht Alonso dat een goed werkende versnellingsbak cruciaal zal zijn.

Geen grote upgrades voor zomerstop

Aston Martin lijkt dit seizoen vooral verwikkeld in een strijd met Cadillac om niet achteraan het veld te eindigen. Alonso verwacht daarom voorlopig geen grote prestatie-updates. "Ik denk dat we stappen gaan zetten qua betrouwbaarheid, maar niet qua performance," zei hij. "We moeten als team bij elkaar blijven."

Lees ook:

Volgens Alonso zullen de prestaties waarschijnlijk pas na de zomerstop echt verbeteren. "We hebben tot na de zomer geen grote upgrades. Dat betekent dat het verhaal richting Canada, Oostenrijk en de andere races waarschijnlijk hetzelfde blijft."

Frustratie managen

De ervaren Spanjaard erkent dat die situatie frustrerend kan zijn, zowel intern als extern. "We moeten dat frustratieniveau binnen het team goed managen," stelde hij. "Maar ik denk dat iedereen rustig blijft en volledig gefocust is op een betere tweede seizoenshelft."

Aston Martin hoopt daarmee later in het jaar alsnog een stap vooruit te zetten in een moeizaam begonnen nieuw F1-tijdperk.

Net binnen

Vorig artikel Ford geeft toe: "Zien Max Verstappen liever in een Mustang GT3"
Volgend artikel Deze F1-coureurs gingen Max Verstappen voor in de 24 uur van de Nürburgring

Beste reacties