Alonso over motorregels F1: "We hebben een decennium aan pure racerij verloren"
Fernando Alonso ziet weinig heil in de geplande aanpassing van het F1-motorreglement voor 2027. Hij stelt dat de fundamentele problemen van de huidige power units niet zullen verdwijnen.
Foto: LAT Images
Fernando Alonso heeft zich kritisch uitgelaten over de richting die de Formule 1 met de huidige generatie hybride motoren is ingeslagen. De Spanjaard denkt niet dat de voorgenomen aanpassingen van de verhouding tussen de elektrische component en de verbrandingsmotor een wezenlijk verschil gaat maken voor het karakter van de sport.
De dit jaar geïntroduceerde hybride krachtbronnen halen ongeveer de helft van hun vermogen uit de elektrische aandrijving, de MGU-K. De andere helft komt op het conto van de verbrandingsmotor. In de praktijk is echter gebleken dat die verhouding het racen niet bevordert en dus heeft de Formule 1 besloten om in te grijpen.
Voorafgaand aan de Grand Prix van Miami werd er al het een en ander aangepast, maar pas vanaf 2027 wordt echt een grote volgende stap gezet. De verbrandingsmotor moet dan 60 procent van het vermogen leveren, de rest komt voor rekening van de MGU-K. De organisatie hoopt zo de ongewenste eigenschappen van de huidige generatie power units te verminderen, maar Alonso verwacht daar weinig van.
Fundamenteel verandert er niets
"Het is wachten op de volgende cyclus", zei de tweevoudig wereldkampioen in Montreal. "Het DNA van deze krachtbronnen blijft namelijk altijd hetzelfde. Het zal altijd een voordeel blijven om langzaam door de bochten te gaan."
Fernando Alonso, Aston Martin Racing
Foto door: Alastair Staley / LAT Images via Getty Images
Op de vraag of de wijziging dan fundamenteel niets verandert, was Alonso duidelijk: "Dat denk ik niet."
De Spanjaard benadrukte dat de FIA volgens hem wel degelijk luistert naar de geluiden uit de paddock, maar dat het onderliggende probleem volgens hem dieper ligt. Volgens Alonso is de Formule 1 een pad ingeslagen dat niet goed aansluit bij wat racen in essentie hoort te zijn.
"Ik bedoel, ze luisteren altijd", verduidelijkte hij. "Wereldwijd was het idee dat elektrificatie de toekomst zou zijn, en dat werd als uitgangspunt genomen."
"Maar dat geldt niet voor de racerij. Racen is iets compleet anders", aldus de tweevoudig wereldkampioen. "Nu gaan we een klein beetje terug naar een verhouding van 60-40, en in de toekomst misschien naar steeds minder elektrisch aandeel. Helaas hebben we met deze periode sinds 2014, met het turbohybride tijdperk, en nu nog meer, bijna een decennium of zelfs langer aan pure racerij verloren."
Deel of bewaar dit artikel
Abonneer en krijg toegang tot Motorsport.com met je adblocker
Van Formule 1 tot MotoGP: we brengen het laatste nieuws, diepgaande analyses en exclusieve interviews rechtstreeks uit de paddock. Om ons vak zo goed mogelijk uit te kunnen voeren, worden er op de website advertenties getoond. We merken op dat je een adblocker gebruikt en willen je vragen om deze uit te zetten. Daarnaast geven we je de mogelijkheid om abonnee te worden en voor een klein bedrag te genieten van een advertentievrije website.
Beste reacties