Overslaan naar hoofdinhoud

Aanbevolen voor jou

Norris blijft ondanks nieuwe uitvalbeurt geloven in F1-titel 2026

Formule 1
GP van Monaco
Norris blijft ondanks nieuwe uitvalbeurt geloven in F1-titel 2026

Winnaars en verliezers van de chaotische Grand Prix van Monaco

Formule 1
GP van Monaco
Winnaars en verliezers van de chaotische Grand Prix van Monaco

MotoGP vergroot ruimte tussen startrijen vanaf Duitse Grand Prix

MotoGP
MotoGP vergroot ruimte tussen startrijen vanaf Duitse Grand Prix

Ferrari verklaart opmerkelijke strategie Leclerc tijdens GP Monaco

Formule 1
GP van Monaco
Ferrari verklaart opmerkelijke strategie Leclerc tijdens GP Monaco

Wie het slechtst heeft geslapen na MotoGP Hongarije: Franco Morbidelli

MotoGP
GP van Hongarije
Wie het slechtst heeft geslapen na MotoGP Hongarije: Franco Morbidelli

Red Bull-teambaas: "Wilden motor Max Verstappen al na Monaco vervangen"

Formule 1
GP van Monaco
Red Bull-teambaas: "Wilden motor Max Verstappen al na Monaco vervangen"

Wanneer is de volgende F1-race? De volledige kalender voor 2026

Formule 1
Wanneer is de volgende F1-race? De volledige kalender voor 2026

IndyCar: VeeKay rijdt in St. Louis naar beste seizoensprestatie

IndyCar
Madison
IndyCar: VeeKay rijdt in St. Louis naar beste seizoensprestatie

Alonso over motorregels F1: "We hebben een decennium aan pure racerij verloren"

Fernando Alonso ziet weinig heil in de geplande aanpassing van het F1-motorreglement voor 2027. Hij stelt dat de fundamentele problemen van de huidige power units niet zullen verdwijnen.

Fernando Alonso schlägt Alarm: Keine Updates bis zum Sommer

Foto: LAT Images

Fernando Alonso heeft zich kritisch uitgelaten over de richting die de Formule 1 met de huidige generatie hybride motoren is ingeslagen. De Spanjaard denkt niet dat de voorgenomen aanpassingen van de verhouding tussen de elektrische component en de verbrandingsmotor een wezenlijk verschil gaat maken voor het karakter van de sport.

Lees ook:

De dit jaar geïntroduceerde hybride krachtbronnen halen ongeveer de helft van hun vermogen uit de elektrische aandrijving, de MGU-K. De andere helft komt op het conto van de verbrandingsmotor. In de praktijk is echter gebleken dat die verhouding het racen niet bevordert en dus heeft de Formule 1 besloten om in te grijpen. 

Voorafgaand aan de Grand Prix van Miami werd er al het een en ander aangepast, maar pas vanaf 2027 wordt echt een grote volgende stap gezet. De verbrandingsmotor moet dan 60 procent van het vermogen leveren, de rest komt voor rekening van de MGU-K. De organisatie hoopt zo de ongewenste eigenschappen van de huidige generatie power units te verminderen, maar Alonso verwacht daar weinig van.

Fundamenteel verandert er niets

"Het is wachten op de volgende cyclus", zei de tweevoudig wereldkampioen in Montreal. "Het DNA van deze krachtbronnen blijft namelijk altijd hetzelfde. Het zal altijd een voordeel blijven om langzaam door de bochten te gaan."

Fernando Alonso, Aston Martin Racing

Fernando Alonso, Aston Martin Racing

Foto door: Alastair Staley / LAT Images via Getty Images

Op de vraag of de wijziging dan fundamenteel niets verandert, was Alonso duidelijk: "Dat denk ik niet."

De Spanjaard benadrukte dat de FIA volgens hem wel degelijk luistert naar de geluiden uit de paddock, maar dat het onderliggende probleem volgens hem dieper ligt. Volgens Alonso is de Formule 1 een pad ingeslagen dat niet goed aansluit bij wat racen in essentie hoort te zijn.

"Ik bedoel, ze luisteren altijd", verduidelijkte hij. "Wereldwijd was het idee dat elektrificatie de toekomst zou zijn, en dat werd als uitgangspunt genomen."

Lees ook:

"Maar dat geldt niet voor de racerij. Racen is iets compleet anders", aldus de tweevoudig wereldkampioen. "Nu gaan we een klein beetje terug naar een verhouding van 60-40, en in de toekomst misschien naar steeds minder elektrisch aandeel. Helaas hebben we met deze periode sinds 2014, met het turbohybride tijdperk, en nu nog meer, bijna een decennium of zelfs langer aan pure racerij verloren."

Net binnen

Vorig artikel F1-coureurs lovend over Max Verstappen op Nürburgring: "Fantastisch"
Volgend artikel Hamilton reageert op speculaties over F1-afscheid: "Blijf nog een hele tijd"

Beste reacties