Overslaan naar hoofdinhoud

Aanbevolen voor jou

Hülkenberg verklaart bizarre oorzaak uitvalbeurt: "Nog nooit meegemaakt"

Formule 1
GP van Barcelona-Catalonië
Hülkenberg verklaart bizarre oorzaak uitvalbeurt: "Nog nooit meegemaakt"

Colapinto teruggezet naar P10 na straf voor gele vlag in Barcelona

Formule 1
GP van Barcelona-Catalonië
Colapinto teruggezet naar P10 na straf voor gele vlag in Barcelona

Elkann prijst Hamilton en Ferrari na emotionele zege in Barcelona

Formule 1
GP van Barcelona-Catalonië
Elkann prijst Hamilton en Ferrari na emotionele zege in Barcelona

Vasseur: "Hamilton had ook zonder VSC de race gewonnen"

Formule 1
GP van Barcelona-Catalonië
Vasseur: "Hamilton had ook zonder VSC de race gewonnen"

Foto's: De zondag van de F1 Grand Prix van Barcelona-Catalonië in beeld

Formule 1
GP van Barcelona-Catalonië
Foto's: De zondag van de F1 Grand Prix van Barcelona-Catalonië in beeld

De Vries keek slotfase Le Mans niet: "Ik bleef maar kleding opvouwen"

WEC
24 uur van Le Mans
De Vries keek slotfase Le Mans niet: "Ik bleef maar kleding opvouwen"

Russell zet vraagtekens bij Mercedes-strategie na GP Barcelona

Formule 1
GP van Barcelona-Catalonië
Russell zet vraagtekens bij Mercedes-strategie na GP Barcelona

Verstappen na P4 in Barcelona: "Komen op alle vlakken net tekort"

Formule 1
GP van Barcelona-Catalonië
Verstappen na P4 in Barcelona: "Komen op alle vlakken net tekort"

Alonso kritisch op FIA: "We mogen praktisch niets meer"

De hoeveelheid straffen die in F1 uitgedeeld worden is Fernando Alonso een doorn in het oog. De Spanjaard vindt dat er veel te veel regels zijn waar de coureurs zich aan moeten houden.

Fernando Alonso, Aston Martin F1 Team, houdt zijn helm vast terwijl hij tegen de voorkant van een Aston Martin DBX leunt.

Tijdens de Formule 1 Grand Prix in Oostenrijk was het weer raak: de wedstrijdleiding deelde veel straffen uit. Het gaat hand in hand met meer regels waar de coureurs zich aan moeten houden, een opvallende tendens van de laatste jaren. Fernando Alonso is dan ook bezorgd over de manier waarop de straffen worden uitgedeeld.

"We hebben meer regels dan ooit tevoren. We mogen niet inhalen in de pitstraat, mogen niet snel in de pitstraat, mogen niet langzaam over het circuit rijden... We mogen bijna niets meer", klaagt de Spanjaard op de persdag in Silverstone. "Er zijn te veel regels en dat zorgt bij de coureurs voor frustraties, dat voelen de teams ook." Alonso roept zijn collega's dan ook op om samen te zoeken naar een oplossing: "Je kan dat niet alleen aan de FIA overlaten. We moeten met een voorstel komen dat beter is dan de huidige regel. Het is iets wat we samen moeten doen."

Ook het uitdelen van strafpunten valt bij Alonso vaak in verkeerde aarde. "Toen de strafpunten werden geïntroduceerd, zouden ze worden uitgedeeld wanneer coureurs gevaarlijk zouden rijden en dat kon resulteren in een race schorsing. Het moest voorkomen dat de coureurs gevaarlijke manoeuvres zouden uitvoeren, waarbij anderen in gevaar zouden komen. Ik denk dat ze rijdersfouten verwarren met gevaarlijk rijden", legt de ervaren rijder uit. "Ik maakte [in de sprintrace] in bocht 3 een rijdersfout en raakte Guanyu Zhou. Ik verdiende een tien seconden straf. En Nico [Hülkenberg] deed dat ook en daar moet je dan voor betalen. Of je geeft de plek terug, of je incasseert een [tien seconden] straf. Het zijn rijdersfoutjes, maar ik zie niet het gevaarlijke rijden. Er is namelijk geen gevaar."

Inhaalacties lonen niet

Het strenge straffen is volgens Alonso een gevaar voor de toekomst van de sport. Hij denkt dat de coureurs niet zo snel meer een inhaalactie zullen plaatsen. "Want als je dat nu doet, dan krijg je daar zomaar strafpunten voor. Het is daarom beter om af en toe erachter te blijven rijden", aldus de man uit Oviedo. "Ze promoten alleen maar inhalen met DRS, want inhalen op een andere manier levert een of beide coureurs een strafpunt op. Dat is in mijn ogen verkeerd."

Meer in aanloop naar de GP op Silverstone:

Net binnen

Vorig artikel Samenvatting van de interessante eerste F1-training op Silverstone
Volgend artikel McLaren haalt uit naar Red Bull: Gebrek aan respect voor F1-regels

Beste reacties