Overslaan naar hoofdinhoud

Aanbevolen voor jou

F1 Barcelona live: Volg de race met livetiming

Formule 1
GP van Barcelona-Catalonië
F1 Barcelona live: Volg de race met livetiming

Piastri vol onbegrip na Gasly-besluit: "Kon mijn ogen niet geloven"

Formule 1
GP van Barcelona-Catalonië
Piastri vol onbegrip na Gasly-besluit: "Kon mijn ogen niet geloven"

Hülkenberg blij met P9: "Had niet veel meer in gezeten"

Formule 1
GP van Barcelona-Catalonië
Hülkenberg blij met P9: "Had niet veel meer in gezeten"

Fernando Alonso start vanuit pitstraat na motorwissel in Barcelona

Formule 1
GP van Barcelona-Catalonië
Fernando Alonso start vanuit pitstraat na motorwissel in Barcelona

Alonso hard voor Aston Martin en Honda: "We hebben slechtste auto en motor"

Formule 1
GP van Barcelona-Catalonië
Alonso hard voor Aston Martin en Honda: "We hebben slechtste auto en motor"

Twee verborgen factoren die "een groot effect" op F1 Grand Prix van Barcelona hebben

Formule 1
GP van Barcelona-Catalonië
Twee verborgen factoren die "een groot effect" op F1 Grand Prix van Barcelona hebben

24 uur van Le Mans, 11.00 uur: Drie Nederlanders aan de leiding tijdens safety car-fase

WEC
24 uur van Le Mans
24 uur van Le Mans, 11.00 uur: Drie Nederlanders aan de leiding tijdens safety car-fase

Norris tempert verwachtingen: "Ferrari nog buiten bereik"

Formule 1
GP van Barcelona-Catalonië
Norris tempert verwachtingen: "Ferrari nog buiten bereik"
Breaking news

F1-teams staan open voor discussie over inhalen

De Formule 1-teams moeten op korte termijn om de tafel als blijkt dat het aantal inhaalacties in de komende races niet verbetert. Dat stellen diverse teambazen na de eerste race van het jaar, waarin passeren zo goed als onmogelijk bleek.

Nico Hulkenberg, Renault Sport F1 Team RS17, voor Esteban Ocon, Force India VJM10, Lance Stroll, Wil
Sebastian Vettel, Ferrari SF70H
Felipe Massa, Williams FW40, Lance Stroll, Williams FW40
Sebastian Vettel, Ferrari SF70H
Valtteri Bottas, Mercedes AMG F1 W08
Max Verstappen, Red Bull Racing RB13
Fernando Alonso, McLaren MCL32, voor Nico Hulkenberg, Renault Sport F1 Team RS17
Nico Hulkenberg, Renault Sport F1 Team RS17
Sebastian Vettel, Ferrari SF70H
Esteban Ocon, Force India VJM10

De nieuwe F1-reglementen zorgen voor spectaculaire bolides en razendsnelle rondetijden, maar er is ook een keerzijde. De toegenomen hoeveelheid downforce zorgt ervoor dat het bijna onmogelijk is om een andere rijder dicht te volgen en een inhaalactie in te zetten. In de openingsrace van het seizoen vonden slechts 5 inhaalacties plaats, ten opzichte van 37 in dezelfde Grand Prix in 2016. Tijdens de aankomende GP in China moet blijken of inhalen echt een probleem vormt. In dat geval moet er ingegrepen worden.

Mercedes Motorsport-baas Toto Wolff is van mening dat de Formule 1 in goede gezondheid verkeert door de komst van de nieuwe reglementen en de nieuwe eigenaar Liberty Media. Wel moet het inhaalprobleem besproken worden: “De sport bevindt zich in een interessante situatie”, zei de Oostenrijker in gesprek met Motorsport.com. “De bovenste steen zal bovengehaald worden. Het concept van de auto’s is goed. Het enige vraagteken is het inhalen. We zullen de komende races zien hoe zich dat ontwikkelt. Als er echt aanpassingen nodig zijn, dan staan we volgens mij allemaal open voor onderhandelingen. Een interessante situatie.”

Renault F1 managing director Cyril Abiteboul maakt zich behoorlijk zorgen over de moeite die het kost om in te halen. Volgens de Fransman moeten de teams bijeenkomen om een beter concept van de wagens te bedenken: “Inhalen hoort bij de sport. Een snellere auto moet in staat zijn om in te halen, anders snapt men niet wat er gaande is. Dan gebeurt alle actie in de pits maar doordat de banden erg hard zijn, staan we allemaal op een eenstopstrategie. Ik wil er niet al te negatief over zijn, maar het is een nieuwe F1. Dat levert iedereen nieuwe uitdagingen op. We moeten bekijken hoe we het kunnen verbeteren. Misschien moeten we dat niet als teams doen, maar als sport in het geheel. Misschien kunnen we dan inzien hoe we het format van de auto’s kunnen optimaliseren.”

Horner wil nog geen oordeel vellen

Red Bull-teambaas Christian Horner wil nog even afwachten voordat hij conclusies trekt over het gebrek aan inhaalacties: “We moeten ons oordeel uitstellen tot we twee of drie races gehad hebben”, zei hij. “Historisch gezien is er in Australië nooit veel ingehaald. Laten we China en Bahrein afwachten voordat we conclusies trekken. Daar is het eenvoudiger om in te halen. Het goede is dat de rijders de gehele race konden pushen. Er werd weinig brandstof gespaard en de banden gingen lang mee. Dat was positief.”

Met medewerking van onze Formule 1-verslaggever Jonathan Noble

 

Net binnen

Vorig artikel Preview: helpen de weergoden Max een handje in China?
Volgend artikel Coureurs voelen zich nog steeds gesteund door resultaten vorig fanonderzoek

Beste reacties