F1-teams staan open voor discussie over inhalen
De Formule 1-teams moeten op korte termijn om de tafel als blijkt dat het aantal inhaalacties in de komende races niet verbetert. Dat stellen diverse teambazen na de eerste race van het jaar, waarin passeren zo goed als onmogelijk bleek.
De nieuwe F1-reglementen zorgen voor spectaculaire bolides en razendsnelle rondetijden, maar er is ook een keerzijde. De toegenomen hoeveelheid downforce zorgt ervoor dat het bijna onmogelijk is om een andere rijder dicht te volgen en een inhaalactie in te zetten. In de openingsrace van het seizoen vonden slechts 5 inhaalacties plaats, ten opzichte van 37 in dezelfde Grand Prix in 2016. Tijdens de aankomende GP in China moet blijken of inhalen echt een probleem vormt. In dat geval moet er ingegrepen worden.
Mercedes Motorsport-baas Toto Wolff is van mening dat de Formule 1 in goede gezondheid verkeert door de komst van de nieuwe reglementen en de nieuwe eigenaar Liberty Media. Wel moet het inhaalprobleem besproken worden: “De sport bevindt zich in een interessante situatie”, zei de Oostenrijker in gesprek met Motorsport.com. “De bovenste steen zal bovengehaald worden. Het concept van de auto’s is goed. Het enige vraagteken is het inhalen. We zullen de komende races zien hoe zich dat ontwikkelt. Als er echt aanpassingen nodig zijn, dan staan we volgens mij allemaal open voor onderhandelingen. Een interessante situatie.”
Renault F1 managing director Cyril Abiteboul maakt zich behoorlijk zorgen over de moeite die het kost om in te halen. Volgens de Fransman moeten de teams bijeenkomen om een beter concept van de wagens te bedenken: “Inhalen hoort bij de sport. Een snellere auto moet in staat zijn om in te halen, anders snapt men niet wat er gaande is. Dan gebeurt alle actie in de pits maar doordat de banden erg hard zijn, staan we allemaal op een eenstopstrategie. Ik wil er niet al te negatief over zijn, maar het is een nieuwe F1. Dat levert iedereen nieuwe uitdagingen op. We moeten bekijken hoe we het kunnen verbeteren. Misschien moeten we dat niet als teams doen, maar als sport in het geheel. Misschien kunnen we dan inzien hoe we het format van de auto’s kunnen optimaliseren.”
Horner wil nog geen oordeel vellen
Red Bull-teambaas Christian Horner wil nog even afwachten voordat hij conclusies trekt over het gebrek aan inhaalacties: “We moeten ons oordeel uitstellen tot we twee of drie races gehad hebben”, zei hij. “Historisch gezien is er in Australië nooit veel ingehaald. Laten we China en Bahrein afwachten voordat we conclusies trekken. Daar is het eenvoudiger om in te halen. Het goede is dat de rijders de gehele race konden pushen. Er werd weinig brandstof gespaard en de banden gingen lang mee. Dat was positief.”
Met medewerking van onze Formule 1-verslaggever Jonathan Noble
Deel of bewaar dit artikel
Abonneer en krijg toegang tot Motorsport.com met je adblocker
Van Formule 1 tot MotoGP: we brengen het laatste nieuws, diepgaande analyses en exclusieve interviews rechtstreeks uit de paddock. Om ons vak zo goed mogelijk uit te kunnen voeren, worden er op de website advertenties getoond. We merken op dat je een adblocker gebruikt en willen je vragen om deze uit te zetten. Daarnaast geven we je de mogelijkheid om abonnee te worden en voor een klein bedrag te genieten van een advertentievrije website.
Beste reacties