Overslaan naar hoofdinhoud

Aanbevolen voor jou

Brembo verrast door kritiek Leclerc: "Te vroeg voor conclusies"

Formule 1
GP van Monaco
Brembo verrast door kritiek Leclerc: "Te vroeg voor conclusies"

Norris blijft ondanks nieuwe uitvalbeurt geloven in F1-titel 2026

Formule 1
GP van Monaco
Norris blijft ondanks nieuwe uitvalbeurt geloven in F1-titel 2026

Winnaars en verliezers van de chaotische Grand Prix van Monaco

Formule 1
GP van Monaco
Winnaars en verliezers van de chaotische Grand Prix van Monaco

MotoGP vergroot ruimte tussen startrijen vanaf Duitse Grand Prix

MotoGP
MotoGP vergroot ruimte tussen startrijen vanaf Duitse Grand Prix

Ferrari verklaart opmerkelijke strategie Leclerc tijdens GP Monaco

Formule 1
GP van Monaco
Ferrari verklaart opmerkelijke strategie Leclerc tijdens GP Monaco

Wie het slechtst heeft geslapen na MotoGP Hongarije: Franco Morbidelli

MotoGP
GP van Hongarije
Wie het slechtst heeft geslapen na MotoGP Hongarije: Franco Morbidelli

Red Bull-teambaas: "Wilden motor Max Verstappen al na Monaco vervangen"

Formule 1
GP van Monaco
Red Bull-teambaas: "Wilden motor Max Verstappen al na Monaco vervangen"

Wanneer is de volgende F1-race? De volledige kalender voor 2026

Formule 1
Wanneer is de volgende F1-race? De volledige kalender voor 2026

F1-coureurs lovend over Max Verstappen op Nürburgring: "Fantastisch"

Verschillende Formule 1-coureurs hebben vol bewondering gekeken naar het optreden van Max Verstappen tijdens de 24 uur van de Nürburgring. De #3 Mercedes reed comfortabel aan de leiding toen er zich met nog iets meer dan drie uur te gaan technische problemen voordeden.

#3 Mercedes-AMG Team Verstappen Racing, Mercedes AMG GT3 EVO: Max Verstappen, Daniel Juncadella, Jules Gounon, Lucas Auer

Foto: Red Bull Content Pool

Het optreden van Max Verstappen tijdens de 24 uur van de Nürburgring heeft ook in de Formule 1-paddock de nodige indruk gemaakt. Meerdere coureurs kregen tijdens de mediadag in Canada vragen over de deelname van de viervoudig wereldkampioen aan de loodzware etmaalrace op de Nordschleife. Er klonk veel bewondering voor de verrichtingen van de Nederlander in de Groene Hel.

Lees ook:

Gabriel Bortoleto gaf zelfs toe dat hij het grootste deel van de race had bekeken. "Als ik eerlijk ben, heb ik het grootste deel van mijn weekend daarnaar gekeken", vertelde de Braziliaan in de paddock van het Circuit Gilles Villeneuve. "Ik heb zelfs zitten kijken op de momenten dat hij niet achter het stuur zat. Het is een geweldige race. Het is enorm uitdagend, maar hij deed het fantastisch. Zonder het probleem met de auto had hij gewonnen."

Bortoleto benadrukte dat het optreden van Verstappen nogmaals liet zien op welk niveau de Limburger opereert. "Het toont het niveau waarop hij zit. Maar ook het niveau van zijn teamgenoten. Het was gewoon geweldig om naar te kijken." Zelf sluit de Audi-coureur een deelname aan de Nürburgring in de toekomst niet uit. "Misschien ooit later. Voor nu ligt mijn volledige focus op de Formule 1, maar over een aantal jaar zou ik het zeker willen doen."

'Max heeft zich bewezen'

Ook Oliver Bearman keek met interesse naar de race op de Nordschleife. "Het was heel gaaf om te zien", zei de Haas-coureur. "Het was natuurlijk erg jammer hoe het eindigde, maar Max en zijn teamgenoten bewezen dat ze hadden wat nodig was om te winnen."

Bearman kent de Nordschleife vooral van de simulator. Zijn ervaring op het echte circuit is beperkt tot één ronde. "Dat was terwijl mijn vader in een SUV reed, dus dat was net even iets anders", grapte hij. De Brit zou de race in de toekomst graag zelf eens rijden, al is dat voorlopig nog niet aan de orde. "Ik ben daar nu niet mee bezig. Ik heb op het moment mijn handen vol aan de Formule 1."

"Maar wat Max heeft laten zien, is dat iedere raceklasse zijn eigen nuances en mooie kanten heeft. Endurance-racen is echt iets unieks binnen de autosport", voegde hij toe. Daarbij sprak Bearman ook zijn bewondering uit voor de status van Verstappen binnen de autosport. "Max heeft vier wereldtitels gewonnen en is één van de beste coureurs op de grid, misschien wel de beste. Ik denk dat je eerst het recht moet verdienen om andere categorieën te gaan ontdekken. En dat heb ik nog niet gedaan. Maar misschien ooit in de toekomst."

Ook Sergio Pérez keek met interesse naar beelden van de race. "Het zag er enorm leuk uit", zei de voormalig teamgenoot van Verstappen over het evenement op de Nordschleife. Pérez heeft ervaring op het iconische circuit uit zijn tijd in de Formule BMW in Duitsland. "Ik nam vroeger altijd mijn huurauto mee voor één of twee rondjes over de Nordschleife. Echt geweldig." Toen hem vervolgens werd gevraagd of die huurauto's ook heelhuids terugkwamen, antwoordde Pérez met een lach: "Meestal niet!"

'Gewoon een andere klasse'

Ook Fernando Alonso keek met veel interesse naar het optreden van Verstappen op de Nordschleife. De tweevoudig Formule 1-wereldkampioen weet als winnaar van de 24 uur van Le Mans en Daytona als geen ander wat er komt kijken bij endurance-racen.

"Endurance-racen heeft iets magisch tijdens dit soort 24-uursraces", vertelde Alonso. "Je moet ongelooflijk goed met verkeer kunnen omgaan. Daarnaast moet je de auto en de afstelling delen met andere coureurs. Je moet op elkaar kunnen vertrouwen en echt als team samenwerken. En daarnaast heb je ook geluk nodig. Dat is iets wat Max ditmaal miste. Het winnen van een 24-uursrace is niet eenvoudig. Het hangt niet alleen van jezelf af. Meestal heb je meerdere pogingen nodig."

Alonso kreeg daarnaast de vraag of het niet zorgwekkend is dat sommige fans en coureurs buiten de Formule 1 op zoek gaan naar wat zij "pure racerij" noemen. De Aston Martin-coureur nuanceerde dat beeld echter direct. "Ik denk niet dat je het pure racerij kunt noemen. Het is gewoon een andere klasse", stelde hij. "Maar het is goed dat mensen andere categorieën en andere manieren ontdekken om van autosport te genieten."

Daarbij benadrukte Alonso dat de Formule 1 slechts een klein onderdeel vormt van de gehele autosport. "Formule 1 is maar één procent van de volledige autosportwereld", zei hij. "Toen ik voor het eerst een Indy 500-test deed, zaten er miljoenen mensen op YouTube te kijken terwijl ik alleen maar rondjes reed op een oval. Daarna gingen veel meer Europeanen IndyCar volgen en uiteindelijk ook daar rijden."

Volgens Alonso kan de interesse van Verstappen in evenementen als de 24 uur van de Nürburgring uiteindelijk dus positief uitpakken voor de autosport in brede zin. "Als topcoureurs uit de Formule 1 de ogen van fans openen voor andere raceklassen, dan is dat alleen maar mooi. Formule 1 is geweldig en blijft de top, maar andere categorieën hebben net zo goed iets magisch."

Lees ook:

Net binnen

Vorig artikel Williams versterkt gelederen met sleutelfiguur achter opmars McLaren
Volgend artikel Alonso over motorregels F1: "We hebben een decennium aan pure racerij verloren"

Beste reacties