Overslaan naar hoofdinhoud

Aanbevolen voor jou

Verstappen verrast door ADUO-uitkomst: "Hebben voor ons gevoel niet de beste motor"

Formule 1
GP van Barcelona-Catalonië
Verstappen verrast door ADUO-uitkomst: "Hebben voor ons gevoel niet de beste motor"

Pierre Gasly: "Strafdrama Monaco zwaarste moment uit F1-loopbaan"

Formule 1
GP van Monaco
Pierre Gasly: "Strafdrama Monaco zwaarste moment uit F1-loopbaan"

Leclerc test Ferrari-remmen van Hamilton na crash in Monaco

Formule 1
GP van Barcelona-Catalonië
Leclerc test Ferrari-remmen van Hamilton na crash in Monaco

Alpine neemt eerste horde voor herziening tijdstraf Gasly in F1 Monaco

Formule 1
GP van Monaco
Alpine neemt eerste horde voor herziening tijdstraf Gasly in F1 Monaco

Red Bull vraagt FIA opnieuw naar ADUO te kijken, extra review zorgt voor vertraging

Formule 1
GP van Monaco
Red Bull vraagt FIA opnieuw naar ADUO te kijken, extra review zorgt voor vertraging

F1 Barcelona-Catalonië 2026: Volledig tijdschema en alle starttijden

Formule 1
GP van Barcelona-Catalonië
F1 Barcelona-Catalonië 2026: Volledig tijdschema en alle starttijden

Deze F1-rookies komen in actie tijdens de Grand Prix van Barcelona

Formule 1
GP van Barcelona-Catalonië
Deze F1-rookies komen in actie tijdens de Grand Prix van Barcelona

Ferrari steunt Toyota: "Sommigen tonen hun ware snelheid niet"

WEC
24 uur van Le Mans
Ferrari steunt Toyota: "Sommigen tonen hun ware snelheid niet"
Breaking news

"De Formule 1 is weer authentiek", concludeert Wurz

De Formule 1 is de juiste weg ingeslagen met de nieuwe Formule 1-bolides, waardoor de rijders weer vol aan de bak moeten en vermoeid uit de auto stappen. Dat zegt GPDA-voorzitter Alex Wurz.

Lewis Hamilton, Mercedes AMG F1 W08, voor Sebastian Vettel, Ferrari SF70H, en Valtteri Bottas, Merce
Alex Wurz, rijdercoach Williams en voorzitter GPDA
Sebastian Vettel, Ferrari SF70H
Max Verstappen, Red Bull Racing RB13, voor Lewis Hamilton, Mercedes AMG F1 W08
Carlos Sainz Jr., Scuderia Toro Rosso STR12, voor Romain Grosjean, Haas F1 Team VF-17
Nico Hulkenberg, Renault Sport F1 Team RS17, voor Esteban Ocon, Force India VJM10, en Lance Stroll,
Sebastian Vettel, Ferrari SF70H, voor Valtteri Bottas, Mercedes AMG F1 W08, Kimi Raikkonen, Ferrari
Max Verstappen, Red Bull Racing RB13, voor Lewis Hamilton, Mercedes AMG F1 W08

De nieuwe Formule 1-wagens zijn bruut, razendsnel en fysiek uitdagend. Alle rijders zijn enthousiast over hun nieuwe werktuig. De bochtensnelheid is fors toegenomen en menig ronderecord zal dit jaar uit de boeken gereden worden. Ook de eerste reacties van de fans zijn positief. Dat stemt Grand Prix Drivers’ Association-voorzitter Alex Wurz tevreden, al ziet hij ook nog punten die verbeterd kunnen worden.

“De rijders waarderen de wagens”, vertelde Wurz in gesprek met Motorsport.com. “De sport is weer authentiek en dat komt over, dat maakt het eenvoudiger om de sport te vermarkten. Wanneer je hoort dat een meervoudig wereldkampioen buiten adem via de boordradio praat, omdat hij eindelijk kan pushen en ook kan blijven pushen, hoeft niemand je nog uit te leggen dat het fysiek zwaar is en uitdagend om met dergelijke auto’s te rijden. Elke ronde werd gepusht. Dat is gaaf. De weg die we ingeslagen zijn, is absoluut de juiste.”

Probleempunten

Toch zijn er volgens de Oostenrijker nog wat probleempunten die aangepakt moeten worden, zoals het grote verschil tussen de top-drie teams en de rest van het veld: “Als ik een wens mocht doen, zou ik willen dat het veld wat dichter bij elkaar komt. Dat zorgt voor meer strijd”, legt Wurz uit. “Dan wordt het vanzelf spannender: competitief, authentiek en enerverend. Die kant gaan we ook op.” 

Ook een beter gebruik van camerastandpunten en onboard-beelden zijn volgens hem cruciaal om de sport leuker te maken: “De tv-beelden zijn al beter want de onboard-camera schudt heen en weer. De perceptie is daardoor dat de auto’s sneller zijn. Je kunt het met je eigen ogen zien. Als men afstapt van het oude principe en gebruik gaat maken van bredere lenzen, kan de snelheid beter in beeld gebracht worden. Dan begint het echt ergens op te lijken. Vervolgens is het aan de nieuwe eigenaren om de sport te promoten.”

Het inhaalprobleem

Tijdens de seizoensopener in Melbourne waren er nauwelijks inhaalacties te bewonderen. Volgens Wurz is dat een aloud probleem, dat niet eenvoudig te verhelpen is: “Ik begrijp het direct wanneer sommige jongens zeggen dat er niet ingehaald kan worden. Dit onderwerp is veelbesproken. Je kunt niet denken dat inhalen eenvoudiger wordt wanneer we de beste rijders ter wereld in de auto’s zetten die we willen, zonder grote onderlinge verschillen en zonder kunstmatig ingrijpen. Maar kijk naar de jaren ’00, toen men riep dat de races saai waren en inhalen lastig was: het was de meest populaire periode van de Formule 1 omdat het authentiek en gaaf was.”

Met medewerking van onze Formule 1-verslaggever Jonathan Noble

 

Net binnen

Vorig artikel Interview: de strijd van Sainz: "Heb altijd moeten vechten"
Volgend artikel Marko denkt dat Red Bull in Oostenrijk voor zege kan gaan

Beste reacties