Overslaan naar hoofdinhoud

Aanbevolen voor jou

Uitgelegd: Waarom zoveel F1-coureurs zijn bestraft in de pitstraat van Monaco

Formule 1
GP van Monaco
Uitgelegd: Waarom zoveel F1-coureurs zijn bestraft in de pitstraat van Monaco

Alpine vraagt Right of Review aan na reeks tijdstraffen in Monaco

Formule 1
GP van Monaco
Alpine vraagt Right of Review aan na reeks tijdstraffen in Monaco

Le Mans-testdag: Aston Martin verrast met snelste tijd bij Hypercars

WEC
24 uur van Le Mans
Le Mans-testdag: Aston Martin verrast met snelste tijd bij Hypercars

Gasly voelt zich bestolen na tijdstraffen F1 Monaco: "Dit klopt niet"

Formule 1
GP van Monaco
Gasly voelt zich bestolen na tijdstraffen F1 Monaco: "Dit klopt niet"

Hamilton voelt zich herboren: "Wil mensen herinneren aan wie ik ben"

Formule 1
GP van Monaco
Hamilton voelt zich herboren: "Wil mensen herinneren aan wie ik ben"

Acosta grijpt weer naast eerste MotoGP-zege: "Kwestie van blijven proberen"

MotoGP
GP van Hongarije
Acosta grijpt weer naast eerste MotoGP-zege: "Kwestie van blijven proberen"

Technisch gedelegeerde FIA: Red Bull-monteurs werkten tijdens rode vlag aan auto Hadjar

Formule 1
GP van Monaco
Technisch gedelegeerde FIA: Red Bull-monteurs werkten tijdens rode vlag aan auto Hadjar

Antonelli domineert in F1 Monaco: "Alles leek vanzelf te gaan"

Formule 1
GP van Monaco
Antonelli domineert in F1 Monaco: "Alles leek vanzelf te gaan"

De conclusie die Max Verstappen trekt over Red Bull na het lastige weekend in Silverstone

Na een lastige zondag concluderen Max Verstappen en Helmut Marko dat de nieuwe vloer wel werkt, maar dat het niet genoeg is om het F1-seizoen nog te redden. In Silverstone wijzen beide heren naar de veranderde weersverwachting.

Lando Norris, McLaren, Max Verstappen, Red Bull Racing

Foto: Andy Hone / LAT Images via Getty Images

Max Verstappen greep op zaterdag pole-position met een fenomenale kwalificatieronde, maar sprak na de zondagse race van 'een waardeloze wedstrijd'. Meerdere factoren zijn daar debet aan, al is één van de belangrijkste ontegenzeggelijk de set-up. De viervoudig wereldkampioen liet zaterdag weten met zijn low-downforce afstelling (extreem weinig vleugel) absoluut geen regen te willen, maar precies dat gebeurde wel. Je kunt zeggen 'gegokt en verloren', al ligt het volgens Red Bull Racing iets genuanceerder.

Voorspellingen bleken niet te kloppen

"De weersverwachtingen zijn van zaterdag op zondag ineens enorm veranderd", laat Verstappen in het vierkantje aan onder meer Motorsport.com weten. "Tot en met zaterdag leek het weer beter te worden. We zouden alleen op zondagochtend wat regen krijgen en daarna zou het prima moeten zijn. Maar zaterdagavond werden die voorspellingen ineens anders en hadden ze het over hevige regenval op zondag. Tja, dat kan gebeuren."

Ook Helmut Marko wijst naar dat element. De weermodellen van Red Bull gaven in eerste instantie iets anders aan dat wat uiteindelijk de realiteit is gebleken. "We hadden de auto afgesteld voor een droge race en dat had ook bijna gewerkt. Maar in natte omstandigheden konden we totaal niet bijblijven." De spin van Verstappen heeft logischerwijs niet geholpen, maar daarover laat de wereldkampioen zelf weten: "Tja, met die vleugel, dan is dat jammer genoeg hoe het gaat."

Update werkt, maar niet genoeg: "Zelfs niet om in de buurt te komen"

Waar Marko liet noteren dat het voor een droge race 'bijna had gewerkt', houdt Verstappen er een iets andere mening op na. In zijn optiek viel er ook in het droge niets te beginnen tegen McLaren: "Die achtervleugel heeft alles natuurlijk lastiger gemaakt voor ons, maar zelfs met wat meer vleugel hadden we niet tegen McLaren kunnen vechten. En wat er mogelijk was geweest in een volledig droge race? Ik heb geen idee. Dan was het waarschijnlijk wel iets beter gegaan, maar als je kijkt naar de pace van de McLarens, daar waren ze daarin ook extreem lastig te verslaan geweest."

Het leidt tot Verstappens conclusie dat Red Bull nog altijd (veel) pure snelheid mist. Verdeeld over de Grands Prix van Oostenrijk en Groot-Brittannië heeft het team een nieuwe vloer geïntroduceerd, en alhoewel die effect heeft, is het volgens Verstappen zeker niet genoeg om dit F1-seizoen nog om te draaien. "Die updates werken wel, dat is zeker. Het is alleen niet genoeg en dat weten we zelf ook."

Marko is één van de teamleden die dat weet. Hij hees de witte vlag wat betreft de titelstrijd na Oostenrijk al en doet dat post-Silverstone nog eens. Een vijfde wereldtitel voor Verstappen komt er dit jaar niet, zo weet de 82-jarige topadviseur. "We hebben nog wel een paar nieuwe onderdelen in de pijplijn zitten, maar zoals we al hebben gezien, is dat niet genoeg. Het is zelfs niet genoeg om in de buurt van McLaren te komen. Die snelste ronde in de kwalificatie was een combinatie van Verstappens kwaliteiten en een riskante set-up, maar in de race werkte het niet. Ik denk dat we gewoon moeten erkennen dat McLaren superieur is en dat het heel erg moeilijk wordt om dit seizoen ook nog maar in de buurt van hen te komen."

Lees meer:

Net binnen

Vorig artikel Stella suggereert dat actie Verstappen mogelijk straf Piastri inluidde
Volgend artikel Coureurs loven 'fantastische' Hülkenberg na eerste F1-podium

Beste reacties