Overslaan naar hoofdinhoud

Aanbevolen voor jou

Ford onthult laatste drie namen voor Hypercar-project van 2027

WEC
24 uur van Le Mans
Ford onthult laatste drie namen voor Hypercar-project van 2027

McLaren en Red Bull overwegen beroep tegen Gasly-uitspraak

Formule 1
GP van Barcelona-Catalonië
McLaren en Red Bull overwegen beroep tegen Gasly-uitspraak

Uitslag: Eerste vrije training Formule 1 Grand Prix van Barcelona-Catalonië

Formule 1
GP van Barcelona-Catalonië
Uitslag: Eerste vrije training Formule 1 Grand Prix van Barcelona-Catalonië

Russell trapt weekend in Barcelona af met snelste tijd, Verstappen vierde

Formule 1
GP van Barcelona-Catalonië
Russell trapt weekend in Barcelona af met snelste tijd, Verstappen vierde

F1 Barcelona-Catalonië 2026: Volledig tijdschema en alle starttijden

Formule 1
GP van Barcelona-Catalonië
F1 Barcelona-Catalonië 2026: Volledig tijdschema en alle starttijden

Waarom Leclerc in Barcelona (opnieuw) de remmen van Hamilton test

Formule 1
GP van Barcelona-Catalonië
Waarom Leclerc in Barcelona (opnieuw) de remmen van Hamilton test

Alpine F1 reageert verheugd op teruggave podium aan Gasly

Formule 1
GP van Barcelona-Catalonië
Alpine F1 reageert verheugd op teruggave podium aan Gasly

F1 Barcelona live: Volg de eerste vrije training met livetiming

Formule 1
GP van Barcelona-Catalonië
F1 Barcelona live: Volg de eerste vrije training met livetiming

Formule 1-commentator David Coulthard vindt dat de banden een enorm negatieve invloed hebben op de Grands Prix. Volgens de oud-coureur is niemand blij met de compounds en nemen ze veel spanning weg tijdens een race. Ook snapt de Schot niet waarom er geen bandenoorlog meer is, zoals vroeger het geval was.

"Het zal nooit hardop gezegd worden, maar niemand in de Formule 1 is enthousiast over de banden. Het gevolg is dat de mensen heel negatief zijn over Pirelli. Niet echt goede publiciteit dus. Maar ik twijfel er niet aan dat zij banden kunnen bouwen waar weer echt mee geracet kan worden, mocht ze dat gevraagd worden", aldus Coulthard in zijn blog voor de BBC. "De bazen van de sport willen geen bandenoorlog tussen verschillende fabrikanten, maar ik snap niet waarom. Op dit moment is er toch ook strijd tussen de verschillende chassis- en motorenbouwers?"

Volgens de dertienvoudig Grand Prix-winnaar hebben de banden duidelijk invloed op het weinige aantal inhaalacties in de Formule 1. "Ze zijn zo gevoelig en je moet er zoveel om denken", vervolgt de Schot. "Wanneer ik commentaar geef, vind ik het erg lastig om me in te houden als Mercedes plots een seconde sneller gaat wanneer dat even moet gebeuren. De coureurs die nu rijden in het World Endurance Championship, waar ze gebruik maken van Michelin-banden, zeggen me dat ze elke ronde tijdens een 24 uurs-wedstrijd aan het knallen zijn. Soms maken ze gebruik van één set banden tijdens twee of drie stints van 45 minuten. Dat is geweldig en het lijkt een beetje op de tijd toen ik in de F1 reed. Het enige moment wanneer je toen het gas inhield, was als je in de slotfase met een verschil van twintig seconden aan de leiding ging. Nu is het juist andersom en de tijd dat een rijder echt op de limiet rijdt tijdens een Grand Prix is minimaal, soms gebeurt het helemaal niet. Het heeft als gevolg dat een coureur ook niet snel foutjes maakt. Althans, je ziet er minder dan vroeger. En foutjes zorgen juist voor spanning."

Net binnen

Vorig artikel Yelloly: "Formule 1 is gemakkelijker dan ik dacht"
Volgend artikel Michelin staat open voor terugkeer in de Formule 1

Beste reacties