Overslaan naar hoofdinhoud

Aanbevolen voor jou

Waarom Cadillac een serieuze kanshebber kan zijn op Le Mans

WEC
24 uur van Le Mans
Waarom Cadillac een serieuze kanshebber kan zijn op Le Mans

González slaat toe met Moto2-zege Hongarije, punten voor Van den Goorbergh

Moto2
Balaton Park
González slaat toe met Moto2-zege Hongarije, punten voor Van den Goorbergh

'Na vier rondjes wisten we genoeg': Bono over Antonelli

Formule 1
GP van Monaco
'Na vier rondjes wisten we genoeg': Bono over Antonelli

BMW wil na Spa-dubbelslag ook op Le Mans voor verrassing zorgen

WEC
24 uur van Le Mans
BMW wil na Spa-dubbelslag ook op Le Mans voor verrassing zorgen

Bortoleto hard voor zichzelf na fout: "Misschien was ik te enthousiast"

Formule 1
GP van Monaco
Bortoleto hard voor zichzelf na fout: "Misschien was ik te enthousiast"

Hadjar met 'gemengde gevoelens' na F1-kwalificatie Monaco

Formule 1
GP van Monaco
Hadjar met 'gemengde gevoelens' na F1-kwalificatie Monaco

Waarom zoveel F1-coureurs in Monaco wonen: meer dan alleen belastingvoordeel

Formule 1
GP van Monaco
Waarom zoveel F1-coureurs in Monaco wonen: meer dan alleen belastingvoordeel

Uitslag: Warm-up MotoGP Grand Prix van Hongarije

MotoGP
GP van Hongarije
Uitslag: Warm-up MotoGP Grand Prix van Hongarije

Column Felipe Massa: Gat naar Red Bull in één of twee races gedicht

In zijn nieuwste column voor Motorsport.com blikt Williams F1-coureur Felipe Massa terug op zijn teleurstellende race in China. Toch denkt de Braziliaan dat zijn team het gat naar Red Bull Racing op korte termijn kan dichten.

Felipe Massa, Williams FW40
Felipe Massa, Williams FW40
Felipe Massa, Williams
Felipe Massa, Williams FW40
Kimi Raikkonen, Ferrari SF70H, voor Nico Hulkenberg, Renault Sport F1 Team RS17, Felipe Massa, Willi
Felipe Massa, Williams FW40
Felipe Massa, Williams FW40
Felipe Massa, Williams FW40
Felipe Massa, Williams FW40
Felipe Massa, Williams FW40

Williams Martini Racing arriveerde vol goede moed in Shanghai na het positieve weekend in Melbourne, waar we een zeer goede eerste race meemaakten. Ik had goede hoop dat we diezelfde vorm door konden trekken in China. De kwalificatie leek mijn gevoel te bevestigen. De zesde plaats op de startopstelling was het maximaal haalbare. Beginnen vanaf de derde rij op de grid is altijd een goede basis voor de race. Zelfs in de longrun die we op zaterdagochtend uitvoerde, de enige volledige trainingssessie van het weekend, leverde veelbelovende resultaten op. Er was geen reden om niet optimistisch naar de start toe te leven.

Overmatige bandenslijtage

Helaas pakte het heel anders uit dan we hadden gehoopt. De baanomstandigheden voorafgaand aan de start waren al erg lastig. Daarnaast twijfelden we ontzettend over de intermediates: waren dit nou wel of niet de juiste banden om de race mee aan te vangen? In de beginfase van de race was het lastig om de auto onder controle te houden. Toen de Safety Car naar buiten kwam na de crash van Antonio Giovinazzi, stapten we over op softs in de hoop dat de situatie zou verbeteren. Dat was niet het geval.

De ronden achter de Safety Car toonden aan dat er simpelweg geen grip was. Zelfs toen de race weer van start ging, gleden we alle kanten op. Na een paar moeizame ronden vroeg ik het team of we konden overstappen op supersofts - een derde pitstop. Een paar ronden later was ik in staat om wat posities goed te maken en keerde ik terug in de top-tien. Na een tijdje begonnen de banden ontzettend te slijten, met name linksvoor. Daardoor was ik niet in staat om mee te doen om de punten. Het was een heel erg lastige race. Op sommige momenten waren we zeven seconden te langzaam. Dat duidde op een fundamenteel probleem. Na de race hebben we de data bekeken, op zoek naar antwoorden over de bandenproblemen.

Gat met Red Bull kan gedicht worden

China was dus een weekend om snel te vergeten. Nu moeten we ons concentreren op Bahrein. Ik vind dat een leuk circuit en het heeft een belangrijke rol gespeeld in mijn loopbaan. De verwachtingen zijn goed. Shanghai bevestigde - buiten de problemen in de race - onze positieve indrukken van Melbourne. In Shanghai zagen we Red Bull terugkeren op het podium, al denk ik dat het team nog iets tekort komt om mee te doen om de overwinningen. Op dit moment is de achterstand naar hen onoverbrugbaar, maar ik denk dat het gat in één of twee races gedicht kan worden. 

Het is een feit dat de marge ten opzichte van Mercedes, Ferrari en Red Bull groter is dan onze voorsprong op de teams achter ons. We moeten echter vol vertrouwen blijven en elke kans aangrijpen. Hopelijk is het Sakhir Circuit lief voor ons. Eén ding weet ik zeker: het zal er niet zo koud zijn als in China.

 

Net binnen

Vorig artikel Renault stelt Rowland aan als ontwikkelingscoureur
Volgend artikel Preview: Wordt de Grand Prix van Bahrein ook een spektakelstuk?

Beste reacties