Overslaan naar hoofdinhoud

Aanbevolen voor jou

Bottas niet verrast door zege Hamilton: "Schrijf hem nooit af"

Formule 1
GP van Barcelona-Catalonië
Bottas niet verrast door zege Hamilton: "Schrijf hem nooit af"

Pirelli probeert geen ‘Márquez-band’ te ontwikkelen voor MotoGP 2027

MotoGP
Pirelli probeert geen ‘Márquez-band’ te ontwikkelen voor MotoGP 2027

Winnaars en verliezers van een spannende F1 Grand Prix van Barcelona

Formule 1
GP van Barcelona-Catalonië
Winnaars en verliezers van een spannende F1 Grand Prix van Barcelona

Ook Mercedes wil Monaco-resultaat aanvechten: Right of review na straf Russell

Formule 1
GP van Monaco
Ook Mercedes wil Monaco-resultaat aanvechten: Right of review na straf Russell

Wolff over Hamiltons revival: "Misschien helpt de nieuwe vriendin"

Formule 1
GP van Barcelona-Catalonië
Wolff over Hamiltons revival: "Misschien helpt de nieuwe vriendin"

Vijf conclusies na een turbulente GP van Barcelona-Catalonië

Formule 1
GP van Barcelona-Catalonië
Vijf conclusies na een turbulente GP van Barcelona-Catalonië

F1-update: Het verhaal achter Hamiltons Ferrari-zege, Red Bull bevestigt volgende upgrade

Formule 1
GP van Barcelona-Catalonië
F1-update: Het verhaal achter Hamiltons Ferrari-zege, Red Bull bevestigt volgende upgrade

Norris luidt alarmklok: "Ferrari zou iedereen vernederen"

Formule 1
GP van Barcelona-Catalonië
Norris luidt alarmklok: "Ferrari zou iedereen vernederen"

Sainz rekende op F1-pole in Las Vegas: "Was heel goede ronde"

Carlos Sainz was er even van overtuigd dat hij de pole-position had veroverd in Las Vegas, maar verwacht vanaf de derde plaats een lastige race als het droog blijft.

Carlos Sainz, Williams

Foto: Sam Bagnall / Sutton Images via Getty Images

Waar Alexander Albon na een late crash in Q1 uitviel, wist Carlos Sainz uiteindelijk Q3 te bereiken op het natte Las Vegas Strip Circuit. De Williams-coureur voelde zich goed op de regenbanden in Q1 en Q2, maar in Q3 was de baan genoeg opgedroogd voor de intermediates. Heel even stond Sainz bovenaan, maar uiteindelijk moest hij genoegen nemen met de derde tijd.

"Het was een heel goede ronde", stelt Sainz. "Ik dacht dat deze wel goed genoeg zou zijn voor de pole-position. Toen ik mijn ronde had voltooid, zag ik mezelf op P1 staan - maar toen besefte ik dat ik als eerste over de streep was gekomen en dat het niet zo heel lang zou standhouden omdat deze twee jongens er nog aankwamen", wijst Sainz naar polesitter Lando Norris en nummer twee Max Verstappen. "Maar het was echt een goede kwalificatie."

Achteraf gezien was het volgens Sainz wel gunstiger geweest voor hem als de regen had doorgezet en Q3 ook op regenbanden zou zijn verreden, in plaats van de intermediates. "Ik denk dat we competitiever waren op de regenbanden in Q1 en Q2", meent hij. "Ik had gewild dat we op de regenbanden hadden kunnen blijven, want die banden gaven mij het beste gevoel en meeste vertrouwen. Elke keer dat we over de streep kwamen, stonden we eerste. Op de intermediates hield ik er al rekening mee dat we langzamer zouden zijn, aangezien onze performance in VT3 op intermediates niet geweldig was. Uiteindelijk bleek het toch prima, alleen was het net niet genoeg."

Geen straf

Vanaf de derde startplaats kan Sainz belangrijke punten pakken voor Williams, dat te ver achter Ferrari staat maar wel nog dreiging voelt van Racing Bulls in de strijd om de vijfde plaats bij de constructeurs. Bij een droge race rekent hij zich echter niet rijk, aangezien Williams in zijn ogen "iets meer kon schitteren" in de regen. "Ik denk niet dat dit op een droge baan mogelijk zou zijn geweest en ik verwacht niet dat ik die derde plaats kan vasthouden als het droog blijft, maar op een natte baan waren we absoluut snel."

Opgemerkt dat Sainz iets vergelijkbaars zei in Azerbeidzjan - waar hij in de regen de tweede tijd noteerde en in de race op een droge baan als derde over de finish kwam - antwoordt hij: "Dat heb ik inderdaad in Baku ook gezegd, maar in Baku stonden de Mercedessen en McLarens wat verder naar achteren. Ik heb nog niet naar de tijdenlijst gekeken, maar het is een makkelijk circuit om in te halen, dus we zullen wel zien wat ik kan doen."

Na de kwalificatie moest Sainz zich nog bij de stewards melden voor het vermeend op onveilige wijze terugkeren op de baan na een fout. De stewards deelden echter geen straf uit en zodoende mag hij dus van P3 starten. "Ik ging rechtdoor in bocht 5 en deed een van die 180-gradendraaien die anderen ook hebben gemaakt", legt Sainz uit. "Ik wist dat ik daarmee een gele vlag veroorzaakte en probeerde er gewoon voor te zorgen dat deze gele vlag zo snel mogelijk zou verdwijnen."

Lees meer:

Net binnen

Vorig artikel Bookmakers schatten kans op F1-titel Max Verstappen op tien procent
Volgend artikel Albon vraagt zich af waarom FIA niet naar rode vlag greep: "Het was link"

Beste reacties