Overslaan naar hoofdinhoud

Aanbevolen voor jou

Bottas niet verrast door zege Hamilton: "Schrijf hem nooit af"

Formule 1
GP van Barcelona-Catalonië
Bottas niet verrast door zege Hamilton: "Schrijf hem nooit af"

Pirelli probeert geen ‘Márquez-band’ te ontwikkelen voor MotoGP 2027

MotoGP
Pirelli probeert geen ‘Márquez-band’ te ontwikkelen voor MotoGP 2027

Winnaars en verliezers van een spannende F1 Grand Prix van Barcelona

Formule 1
GP van Barcelona-Catalonië
Winnaars en verliezers van een spannende F1 Grand Prix van Barcelona

Ook Mercedes wil Monaco-resultaat aanvechten: Right of review na straf Russell

Formule 1
GP van Monaco
Ook Mercedes wil Monaco-resultaat aanvechten: Right of review na straf Russell

Wolff over Hamiltons revival: "Misschien helpt de nieuwe vriendin"

Formule 1
GP van Barcelona-Catalonië
Wolff over Hamiltons revival: "Misschien helpt de nieuwe vriendin"

Vijf conclusies na een turbulente GP van Barcelona-Catalonië

Formule 1
GP van Barcelona-Catalonië
Vijf conclusies na een turbulente GP van Barcelona-Catalonië

F1-update: Het verhaal achter Hamiltons Ferrari-zege, Red Bull bevestigt volgende upgrade

Formule 1
GP van Barcelona-Catalonië
F1-update: Het verhaal achter Hamiltons Ferrari-zege, Red Bull bevestigt volgende upgrade

Norris luidt alarmklok: "Ferrari zou iedereen vernederen"

Formule 1
GP van Barcelona-Catalonië
Norris luidt alarmklok: "Ferrari zou iedereen vernederen"

Sainz: Miami-upgrade Williams had er al in Melbourne moeten zijn

Carlos Sainz stelt dat Williams flink achter de feiten aanloopt. De auto die in Miami reed had eigenlijk al bij de seizoensstart klaar moeten zijn.

Carlos Sainz, Williams

Foto: Andy Hone/ LAT Images via Getty Images

Carlos Sainz is te spreken over de upgrades die Williams Racing in Miami introduceerde, maar benadrukt tegelijk dat het pakket eigenlijk al bij de openingsrace van het seizoen beschikbaar had moeten zijn.

De Spanjaard finishte op de Miami International Autodome als negende, terwijl teamgenoot Alexander Albon direct achter hem de tiende plaats veiligstelde. Een dubbele puntenfinish dus voor Williams, de eerste dit seizoen. Daarmee klom het team naar de achtste plaats in het constructeurskampioenschap, voorbij Audi.

'Dit was eigenlijk het pakket voor eerste race'

Volgens Sainz draaide het updatepakket vooral om het verminderen van overtollig gewicht – een probleem waarmee Williams sinds de wintertests kampte na vertragingen bij de bouw van de auto.

Lees ook:

"We hebben eindelijk de upgrade op de auto gezet die eigenlijk al voor de eerste race bedoeld was", legde hij uit. "Door alle vertragingen aan het begin van het seizoen rijden we nu pas met het pakket waarmee we hadden moeten starten. Nu zit het eindelijk op de auto en presteren we op het niveau van de andere middenveldteams."

Nog altijd veel werk te doen

Toch waarschuwt Sainz dat Williams nog lang niet staat waar het wil zijn. "We weten dat er nog steeds veel gewicht van de auto af moet", zei hij. "Dat maakt het positief dat we nu al deze stap hebben gezet."

Hij prees het werk van het team in Grove, maar wees ook op de achterstand richting de sterkste middenveldteams. "Dit weekend waren we waarschijnlijk het zesde snelste team. Maar Alpine F1 Team finishte alsnog ongeveer twintig seconden voor ons. Zonder safety car was dat misschien zelfs 25 of 30 seconden geweest."

Volgens Sainz moet Williams deze upgrade nu als nieuwe basis gebruiken en verder bouwen.

Herstel duurt nog maanden

De viervoudig Grand Prix-winnaar verwacht niet dat Williams zijn problemen snel volledig heeft opgelost. Volgens hem zal het hersteltraject nog maanden duren.

"Het gaat tijd kosten om deze ommekeer af te ronden", zei Sainz. "Ik denk dat we pas in het laatste derde deel van het seizoen echt een volledige turnaround zullen zien."

Carlos Sainz, Williams

Carlos Sainz, Williams

Foto door: CHANDAN KHANNA / AFP via Getty Images

De Madrileen verwacht dat Williams pas tegen het einde van het Europese gedeelte van het seizoen, medio september, echt op het gewenste niveau zit.

Wel ziet hij positieve signalen. "De upgrade werkte. Het gewicht ging iets omlaag, maar we weten dat er nog meer mogelijk is. De komende races volgen nog meer kleine updates."

Achterstand op middenveld blijft groot

Na vier races staat Williams achtste in het constructeurskampioenschap. De achterstand op middenveldleider Alpine bedraagt 18 punten, terwijl Haas F1 Team en Racing Bulls eveneens nog voor Williams staan. Toch ziet Sainz de race in Miami als een belangrijke eerste stap in het herstel van het team in het nieuwe F1-tijdperk.

Net binnen

Vorig artikel In beeld: voortgang bouw Uhoda Tower op Spa-Francorchamps
Volgend artikel Gilles Villeneuve: De laatste meters van een legendarische Formule 1-coureur

Beste reacties