Overslaan naar hoofdinhoud

Aanbevolen voor jou

Waarom Di Resta op 'veel gevechten' in 24 uur van Le Mans rekent

WEC
24 uur van Le Mans
Waarom Di Resta op 'veel gevechten' in 24 uur van Le Mans rekent

F1 Barcelona 2026: Hoe laat begint de kwalificatie vandaag?

Formule 1
GP van Barcelona-Catalonië
F1 Barcelona 2026: Hoe laat begint de kwalificatie vandaag?

F1 Barcelona 2026: Hoe laat, zenders en waar live kijken

Formule 1
GP van Barcelona-Catalonië
F1 Barcelona 2026: Hoe laat, zenders en waar live kijken

F1-update: Verstappen niet tevreden in Barcelona, Wolff reageert op verrassend Red Bull-nieuws

Formule 1
GP van Barcelona-Catalonië
F1-update: Verstappen niet tevreden in Barcelona, Wolff reageert op verrassend Red Bull-nieuws

Norris ziet duidelijke vooruitgang in Barcelona: "Auto werkt beter"

Formule 1
GP van Barcelona-Catalonië
Norris ziet duidelijke vooruitgang in Barcelona: "Auto werkt beter"

Antonelli waarschuwt: "Kwalificatie wordt niet makkelijk"

Formule 1
GP van Barcelona-Catalonië
Antonelli waarschuwt: "Kwalificatie wordt niet makkelijk"

Max Verstappen somber: "Red Bull komt hier overal tekort"

Formule 1
GP van Barcelona-Catalonië
Max Verstappen somber: "Red Bull komt hier overal tekort"

Ferrari voorziet 499P Hypercar van grote update voor 2027

WEC
24 uur van Le Mans
Ferrari voorziet 499P Hypercar van grote update voor 2027

Sainz noemt intrekken straf na Dutch GP “doorbraak voor de Formule 1”

Een opgeluchte Carlos Sainz ziet het terugdraaien van zijn straf uit de Dutch Grand Prix als een “doorbraak” voor de Formule 1, te midden van de discussies over de richtlijnen rond duels.

Carlos Sainz, Williams

Foto: Nicolas Economou / NurPhoto via Getty Images

De Williams F1-coureur kreeg aanvankelijk een tijdstraf van tien seconden en twee strafpunten voor zijn aanrijding met Racing Bulls-rijder Liam Lawson in de eerste bocht op Circuit Zandvoort. Sainz probeerde buitenom in te halen, maar zijn rechtervoorwiel raakte het linkerachterwiel van Lawson toen de Nieuw-Zeelander halverwege de bocht naar buiten stuurde. Beide auto’s liepen schade op.

De stewards gaven Sainz de straf omdat zij vonden dat Lawson “recht had op de bocht”, aangezien diens auto bij de apex voorlag. Williams was het daarmee oneens en tekende protest aan. Afgelopen zaterdag kwam de uitslag van dat protest naar buiten: de stewards trokken de twee strafpunten in. Zijn klassering bleef echter ongewijzigd op de dertiende plaats, omdat Sainz meer dan tien seconden achter Lawson finishte.

Sainz toonde zich desondanks tevreden. Voorafgaand aan de Grand Prix van Azerbeidzjan verklaarde hij: “Dit is een doorbraak, omdat het de eerste keer is dat ik nieuw bewijs heb kunnen aandragen en er een hoorzitting is geweest. We hebben het eerder geprobeerd, maar bij andere teams is dat nooit gelukt. Dit toont aan dat het mechanisme bestaat met een reden. Ik ben blij dat we dat nu konden gebruiken in een zaak die zo zwart-wit was als die van mij.”

Pleidooi voor vaste stewards

Carlos Sainz is blij dat zijn straf uit de Dutch GP is herzien.

Carlos Sainz is blij dat zijn straf uit de Dutch GP is herzien.

Foto door: Zak Mauger / LAT Images via Getty Images

Tijdens het raceweekend zelf zette Sainz vraagtekens bij het niveau van de F1-stewards. Zij zijn vrijwilligers die slechts enkele Grands Prix per jaar actief zijn en dus niet het volledige seizoen van 24 races werken. Volgens de Madrileen ligt de oplossing in het aanstellen van vaste stewards, om zo tot betere en consistentere beslissingen te komen. Geld mag daarbij geen belemmering zijn.

“Zorg ervoor dat minstens twee van de drie stewards permanent zijn en één steward rouleert, voor leerdoeleinden en sportieve eerlijkheid”, aldus de GPDA-directeur. “We zouden ons niet druk moeten maken over wie dat betaalt. Er is genoeg geld in deze sport om die salarissen te bekostigen. Op dezelfde manier worden alle andere salarissen in de Formule 1 ook betaald. Dat dit nog ter discussie staat, kan ik nauwelijks geloven.”

Sainz denkt dat vaste stewards er nog niet zijn omdat “niet iedereen het erover eens is”. Bovendien zouden de bestaande richtlijnen voor racen volgens hem hoe dan ook verbeterd moeten worden. “Ik vind dat de richtlijnen bedoeld zijn om het voor stewards en coureurs duidelijker te maken wie waarschijnlijk verantwoordelijk is bij een incident”, zei de 31-jarige viervoudig Grand Prix-winnaar. “Maar eerlijk gezegd: ze hebben niet het effect gehad waarop we allemaal hadden gehoopt. Op papier is het helder, maar in de praktijk, tijdens het racen, is dat vaak niet zo.”

Hij besluit: “Ik race mijn hele leven al, en eerlijk gezegd denk ik in de auto niet aan richtlijnen. Ik denk aan eerlijk racen, wat fair is, en ik vertrouw daarbij op mijn ervaring van de afgelopen twintig jaar. Wanneer er een aanrijding of crash is waar ik zeker weet dat ik geen schuld heb, dan moet je in die gevallen gewoon je gezond verstand gebruiken.”

Net binnen

Vorig artikel Red Bull schrijft Tsunoda nog niet af: “Hebben allemaal nog hoop”
Volgend artikel Russell voelt zich niet lekker en mist mediadag in Baku

Beste reacties